کد خبر: 8282
A
حسن بهشتی‌پور:

زیر سوال بردن برجام خدمت به ترامپ است/ دست ایران برای پاسخ دادن به آمریکا بسته نیست

یک کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه متاسفانه تمدید قانون تحریم‌ها به بهانه‌ای برای زیر سوال بردن برجام تبدیل شده است، تاکید کرد: زیر سوال بردن برجام خدمت به ترامپ محسوب می‌شود.

زیر سوال بردن برجام خدمت به ترامپ است/ دست ایران برای پاسخ دادن به آمریکا بسته نیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حسن بهشتی‌پور با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ایران توسط کنگره آمریکا گفت: نقض برجام با تمدید قانون ایسا زمانی رخ می‌دهد که اجرای آن متوقف شود.

نقض صریح برجام، اجرای تحریم‌ها است

او ادامه داد: بر اساس برجام رییس‌جمهور آمریکا موظف است تحریم‌های مرتبط با مساله هسته‌‌ای را به حالت تعلیق درآورد و در این راستا او هر شش ماه یک بار این دستور عدم اجرا و توقف را تمدید می‌کند و در صورتی رییس‌جمهور آمریکا این کار را انجام ندهد، نقض صریح برجام اتفاق افتاده است. 

 تمدید قانون تحریم‌های ایران نقض روح برجام است

این کارشناس مسائل هسته‌ای تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره را نقض‌کننده روح برجام دانست و اظهار داشت: بر اساس برجام باید تحریم‌های آمریکا پس از هشت سال از اجرای آن به صورت کلی لغو می‌شد. همچنین بر اساس بندهای دیباچه برجام تمدید این قانون اقدامی خلاف روح و اصول کلی برجام است.

باید به اقدام آمریکا پاسخ دهیم

بهشتی‌پور با بیان اینکه باید ایران نسبت به این اقدام، پاسخ متقابل دهد، تصریح کرد: ما نباید منتظر باشیم که ترامپ درباره برجام چه می‌کند یا آنکه اوباما آن را امضا می‌کند یا نمی‌کند. البته ما باید متناسب با اقدام طرف متقابل باشد.

او پیگیری‌های حقوقی را یکی از اقداماتی که ایران می‌تواند انجام بدهد، برشمرد و یادآور شد: روز گذشته سفیر ایران در سازمان ملل نامه‌ای را به بان کی‌مون نوشت. این نامه را می‌توان در این راستا قلمداد کرد. همچنین ما باید نامه‌ای را به آژانس بنویسیم و با دیگر شرکای برجام و اتحادیه اروپایی رایزنی‌هایمان را آغاز کنیم.

دست ایران برای پاسخ دادن به آمریکا بسته نیست

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دلواپسان فکر می‌کنند که ایران در این باره نمی‌تواند کاری بکند، خاطرنشان کرد: این تصور غلطی است چرا که دست ایران برای پاسخ دادن به این اقدامات باز است. البته ما باید متوجه باشیم که تمدید قانون تحریم‌ها توسط کنگره اقدامی ناقض روح برجام است.

هم‌اینک زمان زیر سوال بردن برجام نیست

بهشتی‌پور با بیان اینکه متاسفانه تمدید قانون تحریم‌ها به بهانه‌ای برای زیر سوال بردن برجام تبدیل شده است، ابراز داشت: هم‌اینک زمان زیر سوال بردن برجام نیست چرا که زیر سوال بردن برجام خدمت به ترامپ و دشمنان ایران محسوب می‌شود و ایرادی که ایران به آمریکا می‌گیرد بر اساس همین برجام است.

ایران نباید نقض متن برجام باشد

او با تاکید بر اینکه پاسخ ایران نباید نقض متن برجام باشد، بیان کرد: پاسخ ما می‌تواند به نوعی با روح برجام مغایرت داشته باشد با این وجود پاسخ ایران ضروری است و طرف مقابل بداند که ایران نسبت به آن اقدامات بی‌تفاوت نیست و فردی مانند ترامپ حساب کار دستش بیاید.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر