کد خبر: 8703
A

به چه جرمی ۶۵درصد زنان در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شدند؟/ ما با تبعیض سیاسی نیز مواجه هستیم

دبیرکل حزب زنان نواندیش با انتقاد از رد صلاحیت‌های زنان در انتخابات مجلس دهم گفت: بعضا کسانی در خود وزارت کشور در این ارتباط نقش داشتند که منتظریم جو سیاسی آرام شود تا شکایت خود را به وزیر کشور بگوییم تا جلوی تکرار چنین مسائلی گرفته شود.

به چه جرمی ۶۵درصد زنان در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شدند؟/ ما با تبعیض سیاسی نیز مواجه هستیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، فاطمه راکعی در نشست هم اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی که با حضور معاون رییس جمهور در امور زنان و وزیر کشور در ساختمان وزارت کشور برگزار شد، گفت: اگر به نقش و سهم زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال و پویای کشور در توسعه سیاسی برای تحقق توسعه پایدار و متوازن معتقد هستیم، از دولت یازدهم و وزارت کشور به عنوان متولی اهداف سیاسی  انتظار داریم در عرصه مسایل زنان گام‌هایی بردارد.

دبیرکل جمعیت زنان نوادیش ادامه داد: اگر کسانی که شایستگی دارند و در این کشور به لحاظ عدالتخواهی، تخصص، مدیریت و دلسوزی امتحان داده هستند باید از طرف وزارت کشور برای فعالیت آنها مجوز داده شود. 

رییس کمیته زنان خانه احزاب بابیان اینکه انتظار می‌رود استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به مسایل ترویجی برای توسعه مشارکت سیاسی زنان به طور جدی به خصوص قبل از مناسبت‌های انتخاباتی بپردازند، گفت: به خاطر هراس و گریزی که زنان به لحاظ تاریخی از ورود به مسایل سیاسی دارند، متاسفانه تا امروز نیز به لحاظ برخوردهای عجیب و غریب که با زنان شناخته شده می‌شود،  این رویه ادامه دارد اما وقتی دولت وارد این مساله می‌شود، ترس و هراس می‌ریزد.

او افزود: تهیه شناسنامه سیاسی زنان در استان‌ها توسط وزارت کشور در دوره اصلاحات شروع شده بود که متوقف مانده است که باید به آن پرداخته شود.

راکعی گفت: یکی از مسایلی که وزارت کشور می‌تواند برای بالا بردن حضور زنان در مشارکت سیاسی به آن بپردازند این است که یارانه احزاب که در دوره اصلاحات وجود داشت در دولت تدبیر و امید احیا شود و این می‌تواند عامل مهمی در تشویق احزاب باشد تا کمیته‌ها و سازمان‌های زنان داشته باشند. در کمیته زنان خانه احزاب در این زمینه تلاش می‌کنیم ولی سیاست‌های تشویقی ما فقط فرهنگی و معنوی است که امیدوارم بتوان مادی و معنوی در این زمینه احزاب را تشویق کنند تا از ظرفیت زنان استفاده شود.

راکعی دامه داد: ما موفق نبودیم در این که فرهنگ سهمیه بندی برای بانوان در مشارکت سیاسی را جا بیندازیم و بدون سهمیه نزدیک چهار دهه در حال تلاش هستیم تا بتوانیم به هسته‌های تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی راه یابیم.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: ما با تبعیض سیاسی نیز مواجه هستیم. آقایان در عرصه مختلف سیاسی به راحتی همدیگر را تحمل می‌کنند و  مناصب و پست‌های کلیدی را در دست می‌گیرند اما با خانم‌هایی که اذعان دارند دارای مدیریت و شایستگی هستند، بسیار عجیب برخورد می‌شود. به چه جرمی با ما به جای تشویق برخورد میشود؟ 

راکعی با اشاره به موضوع رد صلاحیت‌ها در انتخابات گذشته گفت: در انتخابات مجلس دهم ۶۵درصد زنان رد صلاحیت شدند. به چه جرمی این کار شده است؟  

او ادامه داد: بعضا کسانی در خود وزارت کشور نقش داشتند که منتظریم جو سیاسی آرام شود تا شکایت خود را به وزیر کشور بگوییم تا جلوی تکرار چنین مسائلی گرفته شود.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر