کد خبر: 95368
A

پیش‌بینی یک فعال سیاسی از پیروزی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰/ وکیلی مدعی شد: کشور در موقعیت سال ۶۸ است

محمدعلی وکیلی، نماینده سابق مجلس مدعی شد: به عقیده من کشور در موقعیتی شبیه به سال ۶۸ است که نیازمند عبور همه جریانات سیاسی از دغدغه های حزبی و رسیدن همه به نقطه ای به نام منافع ملی است. کشور ما به هیچ وجه ظرفیت بازی های سیاسی را ندارد. ایران نیازمند این است که با انتخاباتی دولتی بر سر کار بیاید که بیشترین توان را در کارآمدی و خنثی سازی توطئه ها دارد و بیشترین توان را در برقراری تعاملات، جهانی دارد نیاز به شکل گیری ائتلافی از نخبگان و آدم های کار آمد در همه جناح های سیاسی با هدف برون رفت کشور از مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می کند، وجود دارد؛ هنوز برای اعلام اسامی زود است ولی لاریجانی و ظریف این شانس را دارند.

پیش‌بینی یک فعال سیاسی از پیروزی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰/ وکیلی مدعی شد: کشور در موقعیت  سال ۶۸ است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عضو هیات رئیسه مجلس دهم با اشاره به شرایط خطیر کشور گفت: با شکل گرفتن مجلس یازدهم متوجه شدم ای داد و بیداد، اگر اصلاح طلبان دچار انقراض نسل هستند اصولگرایان هم دچار انقراض ژنتیکی شده اند.

محمدعلی وکیلی، نماینده مجلس دهم، در رابطه با خلا کادرسازی صحیح در جریان اصلاح طلب گفت: من در بهمن ماه با حسرت در سرمقاله ای نوشتم که جریان اصلاح طلبی دچار بحران انقراض نسل است. از این رو با حسرت، چون جریان اصولگرا این مشکل را ندارد و این مشکل جریان اصلاح طلب است. در آن مقطع نوشتم که اصلاح طلبان به جای گلایه از شورای نگهبان و نظارت استصوابی و بقیه کمی مساله را در درون خودشان جستجو کنند که چقدر توانسته اند، الگوسازی کنند و چرا در تربیت نیرو ناکام مانده اند؟

او افزود: بعدها با شکل گرفتن مجلس یازدهم متوجه شدم ای داد و بیداد، اگر اصلاح طلبان دچار انقراض نسل هستند اصولگرایان هم دچار انقراض ژنتیکی شده اند. چون انتظار همه ما این بود که مجلس یازدهم مجلسی با نرم کارشناسی بالاتر از مجلس دهم باشد و رفتار دقیقتری نسبت به مجلس دهم داشته باشد، ولی تا اینجا برخلاف این انتظارات عمل شده است. اینکه چرا ما به اینجا رسیده ایم در بخشی محصول ناکامی احزاب کشور در تربیت نیرو مناسب برای جایگاه های مختلف مدیریتی، اجرایی و کارشناسی کشور است.

وکیلی اضافه کرد: ما همیشه می گوییم مجلس در راس امور است و فکر می کنیم با دستور العمل و بخشنامه و... در راس امور است. آن زمان که امام این حرف را زدند احتمالا نظر شریف ایشان به این مساله مهم بود که چون مجلس، عصاره فضائل ملت است پس به طور طبیعی فضائل ملت در راس است و در صَدر قرار دارد. الان که می بینیم، مجالس ما از ترکیب کسانی تشکیل شده است که کمی با فضائل ملت فاصله دارد. از این رو اعتماد مردم به این جایگاه نخبگی کاهش پیدا می کند.

او با بیان اینکه تحولات در آمریکا در ایران هم می تواند موثر باشد، گفت: بایدن به عنوان منتخب مردم آمریکا برای ما نه به منزله تهدید است و نه فرصت به شمار می رود بستگی به این دارد که ما چه انتظاری داریم و موقعیت خودمان را چگونه تعریف کرده ایم. ما هم می توانیم از بایدن تهدیدی بسازیم و هم فرصت ایجاد کنیم. بایدن تفاوت هایی حزبی و تفاوت هایی شخصی و منشی با ترامپ دار؛ زبان دیپلماسی بایدن و هم حزبی های او در جهان رویکردی تعاملی است و حتی یک جانبه گری خود را در پوشش تعامل، پیش می برند.

او با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ در ایران برای تعامل بین المللی افزود: بسیار مهم است که در ایران چگونه انتخابی داشته باشیم تا از عهده چنین دولتی بر بیاید. به عقیده من کشور در موقعیتی شبیه به سال ۶۸ است که نیازمند عبور همه جریانات سیاسی از دغدغه های حزبی و رسیدن همه به نقطه ای به نام منافع ملی است. کشور ما به هیچ وجه ظرفیت بازی های سیاسی را ندارد. ایران نیازمند این است که با انتخاباتی دولتی بر سر کار بیاید که بیشترین توان را در کارآمدی و خنثی سازی توطئه ها دارد و بیشترین توان را در برقراری تعاملات، جهانی دارد

وکیلی اضافه کرد: گوش مردم از بازی های حزبی پر است و از این موارد خسته هستند همانطور که مردم بعد از جنگ خسته بودند و امیدی برای آنها ایجاد شده بود تا کسی پیدا شود و کشور را بسازد و همه جریانات سیاسی پشت آقای هاشمی قرار گرفتند و فارغ از اختلافات درون گروهی و با وجود مشکلات بخاطر کشور گردهم آمدند، امروز هم کشور ما در وضعیت مشابهی قرار دارد و باید همه گروه ها به حرمت مردم و بخاطر دغدغه ها و مشکلاتی که گریبان گیر، جامعه است از اختلافات حزبی کوتاه بیایند و ببینند چه کسی برای تشکیل دولت ائتلافی در قد و قامت رییس جمهور است.

او در پایان تاکید کرد: نیاز به شکل گیری ائتلافی از نخبگان و آدم های کار آمد در همه جناح های سیاسی با هدف برون رفت کشور از مشکلاتی که امروز با آنها دست و پنجه نرم می کند، وجود دارد؛ هنوز برای اعلام اسامی زود است ولی لاریجانی و ظریف این شانس را دارند.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر