کد خبر: 98123
A

رهبر شیعیان میشیگان کیست؟/ از مبارزات ضد شاه در مسجد نارمک تا مبارزه علیه ترامپ/ درباره نماینده امام خمینی(ره) در ارتش و فعال ستادجو بایدن چه می دانیم؟

چند روزی است که خبرگزاری ها فیلمی جلسه رای‌گیری آرای الکترال ایالت میشیگان با قرائت قرآن توسط یک روحانی شیعه؛ را نمایش می دهند؛ این روحانی شیعه پس از موعظه و تلاوت آیات قرآن کریم؛ از جو بایدن هواداری اما این روحانی کیست و چه سوابقی دارد؟

رهبر شیعیان میشیگان کیست؟/ از مبارزات ضد شاه در مسجد نارمک تا مبارزه علیه ترامپ/ درباره نماینده امام خمینی(ره) در ارتش و فعال ستادجو بایدن چه می دانیم؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ چند روزی است که خبرگزاری ها فیلمی جلسه رای‌گیری آرای الکترال ایالت میشیگان با قرائت قرآن توسط یک روحانی شیعه؛ را نمایش می دهند؛ این روحانی شیعه پس از موعظه و تلاوت آیات قرآن کریم؛ از جو بایدن هواداری و نوید روزهای بهتر پس از رفتن ترامپ می دهد. اما این روحانی کیست و چه سوابقی دارد؟

رهبر شیعیان میشیگان کیست؟ 

آیت الله محمدعلی الهی روحانی شیعه ایرانی آمریکایی است که از هوداران جو بایدن و از مخالفان مشهور ترامپ است. الهی امام و مؤسس دارالحکمه اسلامی آمریکا در میشیگان است.الهی همچنین عضو مجمع جهانی اهل بیت در قم  است. کار مجمع جهانی اهل بیت سازماندهی عقیدتی شیعیان در برخی نقاط جهان است 

الهی طلبگی را از ۱۲ سالگی در مدرسه ملا عبدالله اصفهان شروع کرد و سپس در مدرسه سپهسالار تهران ادامه داد. در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ واعظ بود و به خاطر چند سخنرانی در مساجد نارمک و وحیدیه تهران دستگیر شد و مدتی را در زندان اوین سپری کرد. الهی پس از انقلاب سمت‌هایی گوناگونی در ایران داشته‌است. او به حکم دفتر امام خمینی(ره)، مسوول عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ایران بوده‌است. الهی در جنگ ایران و عراق در آبادان مجروح شد. بعد از جنگ مسوولیت راه اندازی مرکز پژوهش‌ها و اسناد بنیاد شهید به او واگذار شد و برای یادگیری زبان انگلیسی به لندن رفت و به عضویت تحریریه تهران تایمز درآمد. پس از دریافت دعوت نامه ای برای کنفرانس ادیان جهانی به سن فرنسیسکو رفت و به شهرهای متعددی در آمریکا از جمله واشینگتن، نیویورک، لس‌آنجلس و دیترویت سفر کرد. با مشاهده آگهی استخدام یک طلبه مسلط به زبان انگلیسی در مرکز اسلامی آن شهر در سال ۱۹۹۱ به آمریکا مهاجرت کردو تابعیت آمریکایی را کسب کرده است.

الهی آمریکا را «حال و آینده خود» می‌داند و می‌گوید عاشق آمریکا است. بسیاری از فرزندان او در آمریکا متولد شده‌اند.او با بیل کلینتون و باراک اوباما روسای جمهوری اسبق آمریکا و نیز  آیت الله خامنه‌ای، رهبر  انقلاب اسلامی و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی دیدار کرده‌است الهی از حزب‌الله دفاع کرده و با علامه فضل‌الله رهبر معنوی آن دیدار کرده‌است.

 

آیت الل  الهی منتقد و مخالف زندگی مشترک بدون ازدواج است او معتقد است اسلام با ضابطه مند کردن چند همسری مردان، به نفع زنان وارد شد.الهی این که اسلام برای ازدواج زنان اذن پدر آنها را شرط کرده برای حفاظت از آنان می‌داند.

آیت الله الهی مدافع ولایت فقیه و محبوب رسانه های حزب دموکرات

او ولایت فقیه را «واکنشی به هزاران سال پادشاهی در ایران» دانسته‌است.الهی در برنامه‌های تلویزیونی سراسری آمریکا از جمله سی‌ان‌ان شرکت کرده‌است. الهی ستونی ماهانه در دیترویت نیوز، روزنامه اصلی شهر دیترویت دارد

در سال ۲۰۱۵، الهی در سفر به ایران با امیر میرزای حکمتی تفنگدار سابق دریایی آمریکا که در زندان اوین محبوس بود دیدار کرد. محمدعلی الهی در فوریه ۲۰۲۰ در بازگشت از کره جنوبی در فرودگاه دیترویت در مورد تاسف او از شهادت سردار قاسم سلیمانی مورد پرسش مأموران مرزی قرار گرفت.

 

درباره نقش آیت الله الهی در انتخابات صحبت های بسیاری شده اما چنان که مجتبی رضا خواه نماینده تهران مدعی شده ایالت میشیگان از جمله ایالت های بود که مسلمان و شیعیان به جو بایدن رای دادند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر