کد خبر: 14197
A
گزارش شورای‌عالی شهرسازی از حادثه پلاسکو ؛

۲۵۶ برج در تهران شبیه پلاسکو / ۲۵۶ برج (ساختمان‌های ۱۱طبقه به بالا) در تهران وجود دارند که هیچ‌گونه اطلاعات و سابقه‌ای از آنها در شهرداری موجود نیست

درحال‌حاضر گزارشی در حال تدوین نهایی است که نشان می‌دهد ۲۵۶ برج (ساختمان‌های ۱۱طبقه به بالا) در تهران وجود دارند که هیچ‌گونه اطلاعات و سابقه‌ای از آنها در شهرداری تهران موجود نیست که اگر در یکی از آنها بنا به هر دلیلی، اتفاقی مانند حادثه پلاسکو رخ دهد، به نقشه‌های به‌روز آنها و وضعیت اجرای مقررات ملی در آنها که اطلاعات اولیه است، دسترسی نداریم.

۲۵۶ برج در تهران شبیه پلاسکو /  ۲۵۶ برج (ساختمان‌های ۱۱طبقه به بالا) در تهران وجود دارند که هیچ‌گونه اطلاعات و سابقه‌ای از آنها در شهرداری موجود نیست

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام بررسی علل حادثه ساختمان پلاسکو از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دبیرخانه شورا، از ارائه گزارش نهایی در هفته‌های آتی به دولت خبر داد. 


پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، درباره حادثه ساختمان پلاسکو و بررسی ابعاد حادثه آن به مأموریتی که برای تهیه گزارش به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران واگذار شده، اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر، گزارشی در حال تدوین نهایی است که نشان می‌دهد ۲۵۶ برج در تهران وجود دارند که هیچ‌گونه اطلاعاتی از آنها در شهرداری تهران موجود نیست که اگر در یکی از آنها بنا به هر دلیلی، اتفاقی مانند حادثه پلاسکو رخ دهد، به فاجعه‌ای در شهر تهران بدل خواهد شد. 


حناچی افزود: یکی از دلایل حادثه ساختمانی پلاسکو، اجرانکردن کامل قوانین مقررات‌ ملی و کنترل ‌ساختمان در فرایند ساخت‌وسازها بود. برخی از ساختمان‌های پایتخت، در زمانی ساخته شده‌اند که هیچ نوع مقررات اجباری در کشور وجود نداشت. مقررات ملی و کنترل ساختمان یکی از قوانین موجود در کشور است که رعایت آن برای تمامی ساختمان‌هایی که احداث می‌شوند، لازم‌الاجراست. 
دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تأکید بر این نکته که ساختمان پلاسکو، مقاومت قابل‌قبولی در برابر آتش داشت اما به علت آنکه فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق در ساختمان بود، فروریخت، افزود: بسیاری از ساختمان‌های بلند موجود متأسفانه وضعیتی مشابه پلاسکو دارند که باید در این زمینه راهکارهای لازم اندیشیده شود. 
حناچی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در‌حال‌حاضر بسیاری از ساختمان‌های تجاری و اداری و حتی ساختمان‌های مسکونی که رفت‌وآمد در آنها بالاست، مانند پاساژ علاء‌الدین پس از حادثه ساختمان پلاسکو برای نصب سیستم اعلام و اطفای حریق در ساختمان‌ها اقدام کرده‌اند که این هرچند علامت خوبی برای کلان‌شهرها به شمار می‌رود ولی کافی نیست و میزان حساسیت دائمی نسبت به موضوع ایمنی برای همه و خصوصا مردم بسیار مهم است. 


حناچی تأکید کرد: درحال‌حاضر گزارشی در حال تدوین نهایی است که نشان می‌دهد ۲۵۶ برج (ساختمان‌های ۱۱طبقه به بالا) در تهران وجود دارند که هیچ‌گونه اطلاعات و سابقه‌ای از آنها در شهرداری تهران موجود نیست که اگر در یکی از آنها بنا به هر دلیلی، اتفاقی مانند حادثه پلاسکو رخ دهد، به نقشه‌های به‌روز آنها و وضعیت اجرای مقررات ملی در آنها که اطلاعات اولیه است، دسترسی نداریم. 


وی ادامه داد: ۲۵۶ برج عموما در مناطق شمال تهران و در معابری کم‌عرض واقع شده‌اند و امکان کمک‌رسانی به آنها با امکانات موجود بسیار مشکل است و راهکار برخورد با موضوع ایمنی در آنها کاملا متفاوت و نیازمند ساکنان آنها و آمادگی و آموزش آنهاست.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی یادآور شد: در آمریکا در صد سال پیش ساختمانی مانند پلاسکو دچار حریق شد که در ۱۰ طبقه رخ داد و آتش‌نشانی در آن زمان، امکانات مهار آتش را برای شش طبقه داشت که همان آتش‌سوزی منجر به فوت صد نفر از شهروندان آمریکایی شد و از همان زمان نیز آن تجربه سبب ایجاد فرصتی برای ارتقای وظایف آتش‌نشانی از اطفای حریق به پیشگیری از حریق نیز شد. حناچی تصریح کرد: درحال‌حاضر هم دولت و هم مجلس آمادگی دارد تا جمع‌بندی علت‌های حادثه پلاسکو را تعقیب کند تا از این پس، با اخذ تصمیم‌های صحیح و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث این‌چنینی، ایمنی را به موضوع محوری در تصمیمات در گذشته، حال و آینده بدل کنیم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت مردم و دست‌اندرکاران ساخت‌وساز باید متوجه باشند که اجرای مقررات ملی و کنترل ساختمان هزینه بسیار کمتری نسبت به صدمات و آسیب‌هایی دارد که در صورت اجرائی‌نشدن آنها حادثه‌ای مانند ساختمان پلاسکو، ایجاد خواهد شد. وی تأکید کرد باید خدمات ارائه‌شده از سوی بیمه نیز از شفافیت‌های لازم برخوردار باشد تا بیمه‌کردن به یکی از ضرورت‌های زندگی مردم تبدیل شود و حداقل در ساختمان‌های بلند اجباری شود تا از طریق این مکانیسم به تحقق قطعی مقررات ملی دست یابیم. هزینه‌کردن باید در بخش‌هایی که مربوط به ایمنی است جدی گرفته شود. همچنین، بحث ایمنی باید در مباحث معماری و شهرسازی به یکی از ارکان اصلی بدل شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: درحال‌حاضر، با دستور ویژه رئیس‌جمهوری ستاد ملی بررسی حادثه پلاسکو تشکیل شده که به بررسی ابعاد حادثه می‌پردازد و هم‌اکنون نیز با مأموریتی که شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دبیرخانه شورای‌عالی سپرده شد، گزارش ملی در حال آماده‌سازی است که به‌زودی به دولت و کمیته مربوطه نیز ارائه خواهد شد. 

شرق 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر