?>
کد خبر: 220263
A

اولین مستند فارسی‌‌زبان درباره «کی پاپ»

مستند «کی پاپ» به کارگردانی و نویسندگی علی کوثری و تهیه‌کنندگی محمدحسین جعفریان روایتی از پدیده کی پاپ در ایران و هواداری از آن است. این فیلم مستند در هجدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشت رونمایی این مستند در سینما بهمن بازخوردهای زیادی را به همراه داشت.

اولین مستند فارسی‌‌زبان درباره «کی پاپ»

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، علی کوثری کارگردان مستند ماجرای ساخت این فیلم را این‌گونه توضیح می‌دهد: ساخت مستند به اواخر سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برمی‌گردد و ایده آن از همان زمان در ذهنم شکل گرفت. در ابتدا می‌خواستم از مدیریت فرهنگی کره جنوبی الهام بگیرم و به شیوه مدیریت فرهنگی در داخل ایران برسم و آن را مورد بررسی قرار بدهم، اما پس از تحقیق و پژوهش‌هایی که داشتم به موضوعات ریزتری رسیدم که یکی از آنها سوژه این مستند شد. سوژه این مستند درباره هواداری دختران و پسران کره‌ای از «کی پاپ» است.

او توضیح داد که در زمان تحقیق و پژوهش این مستند با تعداد زیادی افراد بین سنین ۷ تا ۳۱ساله که هوادار کی پاپ در ایران بودند، صحبت کردم. مسئله‌ای که دراین‌بین برایم جای سؤال داشت، این بود که نوع برخورد با پدیده‌های این‌چنینی در کشورمان سلبی است. برای مثال در مدارس ایران وقتی متوجه می‌شوند که یک نوجوان طرف‌دار BTS است، او را مورد بازخواست قرار می‌دهند؛ اجازه نمی‌دهند هودی بپوشد، لباس بنفش بپوشد و مویش را چتری بزند!

IMG_20250503_201621_092

علی کوثری اضافه کرد: نگاه‌ها نسبت به طرف‌داران کی پاپ در رسانه‌ها ما منفی است؛ مثلاً آنها را طرف‌دار شیطان‌پرستی یا همجنس‌گرایی معرفی می‌کنند و یک روایت منفی از آن ارائه می‌دهند؛ به همین دلیل مجبور شدیم روایت کارت‌پستالی داشته باشم، چرا که احساس می‌کردم خیلی‌ها اطلاعات زیادی از آن ندارند. به نظرم حرف این مستند باید سال ۱۳۹۳ زده می‌شد و اکنون در مرحله پست بحران هستیم. جالب است بدانید که هواداران کی پاپ که در دوره‌هایی دختران دانشگاهی و سپس نوجوانان دبیرستانی بودند، اکنون به دوران دبستان رسیده‌اند. این فیلم مستند، اولین فیلم‌فارسی زبان درباره کی پاپ است. عمیق هست؛ اما عمیق نشده است. دلیل عمیق‌نشدن این است که بسیاری از خانواده‌ها هیچ شناختی از وجوهات کی پاپ ندارند و به همین دلیل نمی‌شد وارد لایه‌های عمیق‌تر شد. در این مستند سعی کردیم سرنخ را بدهیم تا بقیه پژوهشگران بروند و سرچ کنند. مخاطب اصلی این فیلم خانواده‌ها، فعالین فرهنگی و مربیان پرورشی مدارس هستند؛ مربیان پرورشی مدارس به‌صورت مستقیم با نوجوانان در تعامل‌اند و باید به جهان آنها نزدیک شوند و برخورد چکشی نکنند.

کوثری با اشاره به اینکه خانواده‌ها از علاقه فرهنگی نوجوانان خود بی‌خبرند و همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز چالش‌های جدی بشود، گفت: جالب است بدانید خیلی از سوژه‌های این فیلم که در دورهمی کی‌پاپرها سراغشان رفتیم بدون اطلاع خانواده‌هایشان به آنجا آمده بودند و والدین‌ آنها اصلاً نمی‌دانستند. این موضوع بسیار خطرناک است و خانواده‌ها باید در چنین موضوعاتی در کنار فرزندانشان قرار بگیرند. این مستند ۳ ضلع اساسی دارد؛ خانواده، حکمرانان فرهنگی و فعالان فرهنگی. بسیاری از خانواده‌ها اصلاً نمی‌دانند این پدیده چیست و از علاقه فرهنگی نوجوانان خود بی‌خبرند، فعالان فرهنگی از دغدغه‌های نسل جوان بی‌خبرند و حکمرانان فرهنگی نیز به این‌چنین موضوعات توجه نمی‌کنند. باید اشاره کنم که موسیقی کی پاپ سومین صادرات فرهنگی کره جنوبی است که در ایران نیز طرف‌داران زیادی دارد؛ از این نظر پرداخت به این موضوع اهمیت زیادی دارد.

این مستند بعد از رونمایی در سینما بهمن با حضور ۶۰۰ نوجوان و والدینشان، به اکران آنلاین درآمد تا علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان این مستند را تماشا کنند و همچنان اکران این مستند ادامه دارد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر