واکنش نرگس آبیار به توقیف سووشون: با احترام به خطوط قرمز رسمی کشور پیش رفتیم
در جدیدترین اتفاق با موضوع توقیف سریال «سووشون»، نرگس آبیار با واکنش نشان دادن نسبت به این مساله، اتفاقات را به ساترا نسبت داد.

به گزارش سایت دیدهبان ایران، نرگس آبیار ـ کارگردان «سووشون» ـ امروز ـ شنبه ـ دهم خرداد ماه، یک روز پس از توقیف سریالش در یادداشتی از این تصمیم انتقاد کرد.
روز گذشته هم نماوا، به عنوان پلتفرم پخشکننده سریال، پس از اینکه به دستور قضایی مسدود شد، در اطلاعیهای اعلام کرد که گرفتار اختلاف سلیقه فقط بر سر ۶۲ ثانیه شدهاند و حدود بیست دقیقه از سریال «سووشون» حذف شده است.
در بخشی از متن یادداشت نرگس آبیار که هم اینک در صفحه رسمی سریال قابل مشاهده است، آمده: ««سووشون» نیامده، به دلیل بازیهای پیچیده و پنهان ساترا توقیف شد. بماند که آنچه در قسمت اول به نمایش درآمد به دلیل ممیزی آشکار، آنچیزی نبود که ما با تمام وجود ساخته بودیم. بخشهایی از روایت، از صداقت افتاد. صحنههایی که باید دیده میشد، حذف شد، محو شد و بیصدا شد.»
او همچنین به طرح این پرسشها پرداخته که «چگونه ممکن است سریالی که بر اساس رمانی فاخر از سیمین دانشور، نویسندهای پیشرو، ملی و جهانی، ساخته شده و بارها و بارها در نیم قرن گذشته در همین کشور تجدید چاپ شده و تمام مراحل قانونی را طی کرده است، تنها چند ساعت پس از انتشار نخستین قسمت، با دستوری ناگهانی و مبهم، متوقف و سکوی پخشش فیلتر شود؟ چه کسی پاسخگوی این حجم از توهین به شعور مخاطب، بیاحترامی به تلاش هنرمندان، و تخریب سرمایه اجتماعی هنر این سرزمین خواهد بود؟»
به اعتقاد این کارگردان سینما، «سووشون نه یک سریال معمولی، بلکه روایت یک تاریخ بود. صدای یک زن در میان هیاهوی مردانهی قدرت. روایت مقاومت، درد و ایستادگی.»
آبیار همچنین در نوشتهاش تاکید کرد: «ما برای ساخت این اثر، با دقت، وسواس و احترام به خطوط قرمز رسمی کشور، پیش رفتیم. چه نهادی، با چه مجوزی، در چه فرآیندی، اجازه میدهد به این شکل حیثیت یک اثر فرهنگی، و زحمات دهها انسان شرافتمند، زیر پا گذاشته شود؟ ساترا که مدعی نظمبخشی به فضای نمایش خانگی است، چرا به جای حمایت، تبدیل به ابزاری برای انسداد و محدودسازی هنر شده است؟ آیا قرار است هر هنرمندی که صدای متفاوت دارد، با تهدید و توقیف حذف شود؟»