کد خبر: 57131
A
دیده بان ایران حواشی مستند" هاشمی زنده است" را بررسی می کند؛

چرا محصولات "سفیر فیلم" نیازی به اخذ مجوز ندارد؟! / عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: اگر شکایتی صورت گیرد موضوع را در کمیسیون بررسی می کنیم

جمشید جعفر پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، در پاسخ به همین سوال و اینکه آیا مجلس و کمیسیون قصد تذکر به وزارت ارشاد و بررسی علت عدم مجوز اینگونه مستندها را دارد یا خیر گفت: کار مجلس قانون گزاری و نظارت بر اجرای قوانین است. در مورد سوال شما نیز باید بگویم تا زمانی که این موضوع به صورت شکایت به کمیسیون ارجاع داده نشود، نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

چرا محصولات  "سفیر فیلم"  نیازی به اخذ مجوز ندارد؟! / عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: اگر شکایتی صورت گیرد موضوع را در کمیسیون بررسی می کنیم

دیده بان ایران- در روزهای گذشته از مستند «هاشمی زنده است» به کارگردانی علی طادی رونمایی شد. مستندی درباره زندگی مرحوم هاشمی که سروصدای زیادی به پا کرد.

مروری بر انتشار مطالب اخیر روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی درباره همین موضوع  نشان می دهد که رسانه های اصلاح طلب از این مستند با عنوان "هاشمی زنده است"  یاد کرده اند اما رسانه های اصولگرا آن را اولین مستند سریالی زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی و با عنوان "دوم شخص" نام برده اند.

در این راستا رسانه های اصلاح طلب با انتشار مصاحبه هایی مربوط به خانواده آیت الله هاشمی، در واکنش به ساخت این مستند رویکرد انتقاد فراوانی  داشته و آن را مستندی بی سند و ایضاَ  تحریف آمیز معرفی کردند. از سویی دیگر برخی نزدیکان آیت الله هاشمی هم آن را نوعی به سخره گرفتنِ کلام معروف امام که فرمودند «بدخواهان بدانند نهضت زنده است چون هاشمی زنده است» تعبیر کردند.

در مقابل بخش عمده ای از رسانه های اصولگرا در قبال پخش این مستند سکوت کرده و تنها برخی از تارنماهای منتسب به این طیف، از آغاز پخش فصل دوم تا چهارم مستند "دوم شخص" به عنوان روایتی از زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد آن مرحوم خبر دادند و به پخش بخش هایی از این مستند پرداختند.

 

اما موضوع اصلی گزارش ما این است که چرا این فیلم مجوز ندارد؟!

 مستند «هاشمی زنده است» در حالی در دانشگاه تهران به نمایش درآمد که خانواده مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از حضور در این مراسم به دلیل اشکالات متعدد و تخریب‌گرایانه علیه آن مرحوم صرف نظر کردند.

 

اما مدیر پروژه این مستند درباره محتوای آن اظهار کرده که «هاشمی زنده است» روایتی از مبارزات، زندان رفتن‌ها، فعالیت‌های قبل از انقلاب و پس از انقلاب در کنار امام خمینی(ره) و دوران سازندگی است و در نهایت هم نقدهایی از دیگر فعالیت‌های آقای هاشمی از جمله مسائل اقتصادی همچون تورم ۴۹ درصد، واردات انبوه، مدل توسعه و وام گرفتن شرکت‌های خارجی و اختلای، باب کردن حقوق‌های نجومی، بحث آقازادگی، مشکلات محیط زیستی و ... را تشکیل می‌دهد.

 

اظهار نظری که یاسر هاشمی پسر کوچک آیت‌الله  در پاسخ به آن می‌گوید: ساخت این مستند از سوی ارگان‌های خاص به صورت سفارشی ساخته شده بود که بیشتر در جهت تخریب آیت‌ا... هاشمی بود، چرا که گفته شده این مستند جنبه انتقاد دارد اما چنین موضوعی را مشاهده نکردیم چرا که جنبه انتقادی نداشت.

این در حالی است که در کنار تمامی این حواشی ظهر امروز حسین پارسایی مدیرکل دفتر شبکه نمایش خانگی، مستند و کوتاه سازمان سینمایی به رسانه ها گفت که مستند «هاشمی زنده است» به کارگردانی علی طادی فاقد هرگونه مجوز ساخت و نمایش است.

مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا بورونی و تهیه کنندگی سفیرفیلم یکی دیگر از فیلم های پرحاشیه سال گذشته بود که این مستند هم علیرغم نداشتن مجوز در دانشگاه های کشور به نمایش گذاشته شد.

مستند جنجالی "من روحانی هستم"  دیگر فیلم مطرح موسسه سفیر فیلم طی چند سال اخیر بود که دست بر قضا، نه تنها مجوز کافی برای اکران در مراکز دانشگاهی را نداشت بلکه با تبلیغ بسیار زیاد اصولگرایان همراه شد و در برخی موارد که از اکران آن جلوگیری بعمل می آمد؛ از ان به عنوان جاوگیری از آزادی بیان یاد می کردند.

اما براستی چرا برخی افراد در پوشش نهادهای خاص فرهنگی (!) خودشان را فرای قانون دانسته و اصولا نیازی بر انجام کارهای قانونی در خود نمی بینند؟

 

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: اگر شکایتی صورت گیرد موضوع را در کمیسیون بررسی می کنیم

 

جمشید جعفر پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم، در پاسخ به  همین سوال و اینکه آیا مجلس و کمیسیون قصد تذکر به وزارت ارشاد و بررسی علت عدم مجوز اینگونه مستندها را دارد یا خیر به خبرنگار دیده بان ایران گفت: کار مجلس قانون گزاری و نظارت بر اجرای قوانین است. در مورد سوال شما نیز باید بگویم تا زمانی که این موضوع به صورت شکایت به کمیسیون ارجاع داده نشود، نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورت جدی شدن این موضوع به بررسی این موضوع و قصور صورت گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم پرداخت.

به توجه به پاسخ این عضو کمیسیون فرنگی مجلس به نظر می رسد ماجرای رسیدگی به موضوعاتی این چنین اصولا از دایره قدرت مجلس و حتی خود دولت هم خارج بوده و به قولی؛ کسی را قدرت برخورد با آن نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر