کد خبر: 145691
A

ناسا با کمک مریخ‌نورد استقامت اولین «مخزن نگهداری نمونه» خود در سیاره‌ای دیگر را می‌سازد

ناسا همچنان در‌حال برنامه‌ریزی برای برگرداندن نمونه‌های گردآوری‌شده از سطح سیاره مریخ است. حالا اعلام شده که یکی از گام‌های مهم برای اجرای این برنامه به‌زودی انجام می‌شود. در این گام، کاوشگر استقامت قرار است اولین خزانه نمونه‌های خود روی یک سیاره دیگر را بسازد. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد در مریخ خزانه‌ای برای نگهداری از نمونه‌های گردآوری‌شده توسط استقامت بسازد. این نمونه‌ها در‌نهایت قرار است در مأموریت «بازگشت نمونه‌های مریخ» (MSR) که با همکاری سازمان فضایی اروپا انجام می‌شود، به زمین بیایند.

ناسا با کمک مریخ‌نورد استقامت اولین «مخزن نگهداری نمونه» خود در سیاره‌ای دیگر را می‌سازد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ناسا همچنان در‌حال برنامه‌ریزی برای برگرداندن نمونه‌های گردآوری‌شده از سطح سیاره مریخ است. حالا اعلام شده که یکی از گام‌های مهم برای اجرای این برنامه به‌زودی انجام می‌شود. در این گام، کاوشگر استقامت قرار است اولین خزانه نمونه‌های خود روی یک سیاره دیگر را بسازد.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد در مریخ خزانه‌ای برای نگهداری از نمونه‌های گردآوری‌شده توسط استقامت بسازد. این نمونه‌ها در‌نهایت قرار است در مأموریت «بازگشت نمونه‌های مریخ» (MSR) که با همکاری سازمان فضایی اروپا انجام می‌شود، به زمین بیایند.

در حالت ایده‌آل، مریخ‌نورد استقامت در زمان رسیدن مأموریت MSR به مریخ باید همچنان در دهانه جیزرو فعال باشد. بنابراین می‌تواند شخصاً نمونه‌های خود را به فضاپیمای ناسا و اروپا تحویل دهد. اما نمی‌توان بر سر این موضوع ریسک کرد. به همین خاطر، خزانه نمونه‌ها راهکاری جایگزین خواهد بود که امکان حفظ نمونه‌ها برای سفر بازگشت به زمین را فراهم می‌کند.

مریخ‌نورد ناسا به دقت نمونه‌ها را ذخیره‌سازی می‌کند

کاوشگر استقامت با نام مستعار «پرسی» نمونه‌برداری‌های خود را به‌صورت دوگانه انجام داده است تا یکی از نمونه‌ها را در خزانه بگذارد و دیگری را با خود حمل کند. محل این خزانه در موقعیتی موسوم به Three Forks انتخاب شده و در انتخاب آن دقت زیادی به‌عمل آمده است. این ناحیه باید مسطح و عاری از هرگونه سنگ و صخره می‌بود.

مأموریت MSR دو هلیکوپتر کوچک خواهد داشت که با الهام از هلیکوپتر موفق نبوغ ساخته می‌شوند. این هلیکوپترها برای فرود به محل امنی نیاز دارند تا بتوانند نمونه‌ها را گردآوری کنند. استقامت نمونه‌های خود را در حفره‌ای به عمق 88.8 سانتی‌متر قرار می‌دهد تا گردآوری آن‌ها برای هلیکوپترها آسان باشد. ناسا می‌گوید این حفره‌ها در یک الگوی زیگ‌زاگی دقیق در فاصله 5 تا 15 متری نسبت به یکدیگر ساخته می‌شوند.

ساخت این خزانه زمان زیادی طول خواهد کشید، اما انتظار می‌رود که فرایند آن از چند روز آینده آغاز شود. پرسی در طول این مأموریت مستندات زیادی را ثبت خواهد کرد تا محل دقیق نمونه‌ها مشخص باشد و حتی طوفان‌های گردوغبار مریخ نتوانند موقعیت آن‌ها را مخفی کنند.

منبع: دیجیاتو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر