کد خبر: 167520
A

ترک تحصیل ۳۰ درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستان به دلیل هزینه میلیونی سرویس مدارس/ ترک تحصیل ۴۰۰۰ دانش آموز فقط در یک منطقه

در منطقه‌ای از سیستان و بلوچستان ، از ۴۵۰۰ دانش آموزی که ۱۲ سال پیش در اول ابتدایی شروع به تحصیل کردند، فقط ۵۰۰ نفر توانسته‌اند دیپلم بگیرند و یا وارد دانشگاه شوند

ترک تحصیل ۳۰ درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستان به دلیل هزینه میلیونی سرویس مدارس/ ترک تحصیل ۴۰۰۰ دانش آموز فقط در یک منطقه

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ فاروق اعظمی، نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ درصد دانش آموزان این استان به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود و هزینه‌های میلیونی سرویس مدارس مجبور به ترک تحصیل هستند، گفت: این تعداد دانش آموز هم به ۱۵۰ هزار بازمانده از تحصیل اضافه می‌شوند و این یک هشدار جدی و بسیار خطرناک برای استان می‌تواند باشد.

فاروق اعظمی، اظهار داشت: متاسفانه هنوز سرویس‌های طرح روستا مرکزی در استان سیستان و بلوچستان فعال نشده‌اند. آن هم استانی که با داشتن ۵۱ درصد جمعیت روستایی اولین استان از نظر روستانشینی و پهناورترین استان کشور به لحاظ پراکندگی جمعیت بعد از کرمان است.

وی با اشاره به اینکه دولت به دلیل پراکندگی جمعیت و پهناوری سیستان و بلوچستان نمی‌تواند همه امکانات لازم را برای برقراری مدارس متوسطه اول و دوم در اختیار آموزش و پرورش استان قرار بدهد، ادامه داد: تنها راهکار این بود در روستاهای مرکزی که جمعیت بیشتری داشتند مدارس متوسطه اول و دوم بسازند. اما با این روش هم مشکل دانش آموزان حل نشد چرا که مجبورند روزانه بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر را با پای پیاده برای حضور در کلاس درس طی کنند.

اعظمی ادامه داد: برای حل این مشکل دو راهکار بیشتر وجود نداشت که یکی ساخت مراکز شبانه روزی و دیگری ایجاد طرح سرویس روستا مرکزی برای تردد دانش آموزان بود، متاسفانه مراکز شبانه روزی ایجاد نشد و قرار شد طرح سرویس روستا مرکزی را دولت با مشارکت و همکاری اولیا راه اندازی کند و برای هر روستایی سرویسی در نظر بگیرد و مبلغی را هم برای آن به صورت ماهیانه از طریق دولت و اولیا تامین کنند.

وی عنوان کرد: اما متاسفانه دولت ماهیانه ۲ میلیون تومان اعتبار برای سرویس دانش آموزان بیشتر در نظر نگرفت و این در حالیست که حداقل کرایه ماهیانه یک سرویس برای روستایی با بعد مسافت ۱۰ کیلومتر حدود ۱۲ میلیون تومان است و مابقی هزینه که ۱۰ میلیون تومان می‌شود را باید اولیایی فقیری که به نان شب خود محتاج هستند بپردازند و تامین این مبلغ برای آنها کاملا غیر ممکن است.

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: متاسفانه سالانه ۳۰ درصد دانش آموزان سیستان و بلوچستانی به همین دلایل دارند ترک تحصیل می‌کنند و این تعداد دانش آموز هم به ۱۵۰ هزار بازمانده از تحصیل اضافه می‌شوند و این یک هشدار بسیار جدی و خطرناک برای استان سیستان و بلوچستان می‌تواند باشد.

وی گفت: در منطقه‌ای از سیستان و بلوچستان بررسی کردیم که ۱۲ سال پیش از ۴۵۰۰ دانش آموز کلاس اول ابتدایی که شروع به تحصیل کرده‌اند هم اکنون فقط ۵۰۰ نفر آن‌ها توانسته‌اند دیپلم بگیرند و یا وارد دانشگاه شوند. فقط در یک منطقه از استان ۴۰۰۰ نفر دانش آموز ترک تحصیل کرده‌اند که بیشتر آن‌ها از مقطع ابتدایی به متوسطه اول بوده‌اند.

اعظمی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد دانش آموزان فقط توانسته‌اند در مقطع ابتدایی آن هم به این دلیل که مدرسه داشته‌اند درس بخوانند، بنابراین نرخ تحصیل در این دوره بالا بوده است. اما به محض اینکه به پایه هفتم رسیده‌اند و مجبور شده‌اند برای ادامه تحصیل به روستاهای مرکزی برای درس خواندن بروند و با مشکلاتی مثل نبود سرویس مواجه شده‌اند ترک تحصیل کرده‌اند.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان هم مانند سایر استان‌های کشور با کمبود معلم مواجه‌ایم و از ابتدای مهرماه تاکنون برخی از کلاس‌های درسی معلم ندارند و برای جبران این کمبود مدیران و معاونین به صورت شیفت‌بندی به دانش آموزان درس می‌دهند. اما باز هم کمبود‌ها در این زمینه مشهود است و بعید می‌دانم که بشود این کمبودها را جبران کرد. حتی برای جبران این کمبودها برخی از معلمان در طول روز در چند کلاس درس در روستاهای مختلف حاضر می‌شوند.

در برخی از مناطق کمبود کتاب‌ درسی  و فضای آموزشی داریم

اعظمی تصریح کرد: در برخی از مناطق استان هم کمبود کتاب‌ درسی  و فضای آموزشی داریم. شاید بتوان فضاها را به صورت دو شیفت کردن مدیریت کرد اما کمبود معلم و کتاب درسی را به راحتی نمی‌توان جبران کرد.

وی افزود: پنج شنبه گذشته در شورای عالی استان‌ها با مدیرعامل بنیاد برکت جلسه‌ای داشتیم از وی درخواست کردیم تا در طرح سرویس روستا مرکزی با دولت مشارکت داشته باشند. چراکه یکی از عامل‌های مهم در کنار سایر عوامل که منجر به ترک تحصیل و بازماندگی دانش آموزان می‌شود همین بحث سرویس روستا مرکزی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر