کد خبر: 177402
A

لایحه فرآیند صدور پروانه بنا‌های تاریخی تهران تصویب شد

لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بنا‌های تاریخی و ارزشمند تهران در نشست شورای شهر تهران تصویب شد.

لایحه فرآیند صدور پروانه بنا‌های تاریخی تهران تصویب شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ لایحه سیاست‌گذاری و فرآیند صدور پروانه بنا‌های تاریخی و ارزشمند تهران در نشست شورای شهر تهران تصویب شد.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران هنگام بررسی این لایحه گفت: در شورای سوم و چهارم با سیاست‌هایی که دنبال شده بود، املاک ارزشمندی خریداری شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت و حتی این املاک مرمت شدند.

وی افزود: ۸۳ بنای تاریخی ارزشمند را شهرداری تملک و به شکل ارزنده‌ای مرمت کرده است؛ البته هنوز هم در بهره‌برداری با چالش روبه‌رو هستیم که باید تلاش کنیم این چالش‌ها برطرف شود.

جعفر بندی‌شربیانی، عضو هیات رییسه شورا، نیز با ابراز خرسندی از اینکه بافت تاریخی شهر مورد توجه شهرداری تهران بوده است، گفت: تشکیل شهرداری مجزا برای منطقه تاریخی بازار تهران و حصار ناصری برای حفظ و احیای این بافت بعد از یک دوره طولانی بی توجهی، اقدام مؤثری است.

او افزود: آثاری در شهرِ ری داریم که بیش از ۹ هزار سال قدمت دارد که باید به آن توجه شود.

سوده نجفی، عضو دیگر هیات رییسه شورا، همچنین با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی و شهرداری مسئولیت مشترکی در این باره دارند، گفت: وظایف هریک از این ۲ نهاد باید به طور مشخص و واضح بیان شود تا شاهد موازی کاری نباشیم.

در ادامه حامد سلیمی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، با بیان اینکه اگر شهرداری به بافت تاریخی توجهی نداشته باشد، ممکن است به بافت فرسوده افزوده شود، گفت: مصوبه‌ای در شورای پنجم ابلاغ شد که ایراد‌های متعددی داشت و ما فشار وارد کردیم که در شورا تصویب نشود، اما به تصویب رسید.

سلیمی ادامه داد: حتی یک برنامه مرمت از این مصوبه خارج نشد؛ ما اصلاحیه لایحه صدور پروانه مرمت در بافت تاریخی را تنظیم و لایحه تکمیلی را ارسال کردیم و این لایحه به طرح تبدیل شد و معاونت در بافت تاریخی ورود پیدا کرد.

او با تاکید بر اینکه ۳۴۲ بنای ملی درشهر وجود دارد که ۸۳ بنا به میزان ۳۰ درصد در اختیار شهرداری تهران است، گفت: امیدواریم با تصویب این طرح، گردشگری نیز در بافت تاریخی تقویت شود.

سیداحمد علوی، رییس کمیته گردشگری شورا نیز عنوان کرد: در این طرح باید امتیازاتی برای مالکان حقیقی بنا‌های تاریخی در نظر گرفته شود تا حفظ آن بنا برای آن‌ها به صرفه باشد، پیشنهاد بنده این است که عنوان طرح از حفاظت و احیای تهران تاریخی به حفاظت و مرمت بافت و بنا‌های تاریخی تهران تغییر یابد.

گفتنی است در پایان لایحه شهردار تهران درباره سیاست گذاری و فرآیند صدور پروانه مرمت، حفظ، احیاء و تعیین کاربرد بنا‌های تاریخی و ارزشمند تهران پس از اعمال اصلاحات به تصویب رسید.

منبع: صداوسیما

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر