استاندار هرمزگان: تعداد زیادی از مدیران دولتی و خصوصی به دلیل انفجارهای بندرعباس احضار شده اند/ یک مدیر دولتی و یک مدیر بخش خصوصی در بازداشت هستند/ به عنوان فردی در میدان میگویم که هوای بندرعباس خوب است/ حدود ۴۰ درصد کانتینرها سالم هستند
آشوری تازیانی؛ استاندار هرمزگان درباره روند برخورد به مقصران حادثه بندرعباس به دیده بان ایران گفت: تعداد زیادی از مدیران دولتی و خصوصی به دلیل انفجارهای بندرعباس احضار شده اند.تعداد احضارها زیاد بوده چرا که هر مطلعی باید دیدههای خود را تشریح کند تا به رفع ابهامات کمک شود. برخی هم به ابهامات پیرامون فعالیت خود پاسخ دادند. اما تنها ۲ نفر بازداشت شدند.

دیده بان ایران؛ پریسا هاشمی: «هنوز نفس کشیدن اینجا سخت است اما آتشنشانان و نیروهای امدادی در حال فعالیت هستند.» … راست میگوید. حالا رسانهها هم از آنجا دور شدند و مشغول به بررسی ابعاد دیگر حادثه دلخراش بندرعباس هستند. اما آنجا، در بندر خانوادهها منتظر و چشم به راهند شاید یک نشان از عزیزانشان پیدا شود، آتشنشانان در آن دمای بسیار گرم و کلافهکننده با آتشهایی مقابله میکنند که گاه با بلند شدن یک کانتینر زبانه میکشد. معلوم نیست این عملیات بزرگ و سنگین تا چه زمانی طول میکشد اما از جانگذشتگانی همچون آتشنشانان در حال فعالیت در آن هستند. محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان در گفتوگو با دیدهبان ایران به تشریح آخرین وضعیت حادثه بندرعباس پرداخت که در زیر میخوانید:
آیا آتش به صورت کامل مهار و اطفا شده است؟
بله. آتش به صورت کامل مهار شده همزمان با عملیات آواربرداری در محوطه سایت، با استقرار تیمهای آتش نشانی اقدامات لکه گیری نیز انجام شده است؛ در حال حاضر عملا در مرحله بارگیری و تخلیه نخالههای موجود در محوطه هستیم.
به نظر شما این عملیات چقدر طول میکشد؟
به نظرم رسیدن به آخر این عملیات با توجه به آسیبهایی که تجهیزات امدادی (به دلیل دمای بیش از حد آنجا) دیدند، زمانبر است. فعلا در مرحله اول باید اصل بحران رفع میشد که در حال حاضر بحران مرتفع شده و اقدامات پسابحران در حال انجام است.
طبق اعلام رسمی این حادثه ۱۱ مفقودی برجا گذاشته است. آیا در پروسه این عملیات جسد مجهولالهویه داریم؟ چند جسد در حال حاضر بدون هویت است؟
البته در تحقیقات جدید و بررسی روی DNA مفقودین، تا این ساعت در حادثه بندر شهید رجایی برای ۵۵ نفر گواهی فوت صادر شده و اجسادشناسایی نشده تاکنون ۴ نفر هستند. طولانی شدن فرایند آزمایش DNA هم به دلیل طولانی بودن فرایند بررسیهای تخصصی از یکسو و البته مراجعه دیرهنگام برخی خانوادههای خارج از استان از سوی دیگر است. پیش بینی میشود آزمایشها بین ۷ الی ۱۰ روز زمان بخواهد.
چندنفر در این حادثه بازداشت شدند؟
طبق اطلاعیه اول یک مدیر دولتی و یک مدیر بخش خصوصی در حال حاضر بازداشت شدهاند.
کمی بعید به نظر میرسد که تنها دو نفر احضار و بازداشت شده باشند؟
بله. تعداد زیادی از مدیران دولتی و خصوصی به دلیل انفجارهای بندرعباس احضار شده اند.تعداد احضارها زیاد بوده چرا که هر مطلعی باید دیدههای خود را تشریح کند تا به رفع ابهامات کمک شود. برخی هم به ابهامات پیرامون فعالیت خود پاسخ دادند. اما تنها ۲ نفر بازداشت شدند.
آیا مقامات دولتی در شرف بازداشت هستند؟ بازداشتیهای این حادثه بیشتر میشود؟
با توجه به مصوبات شورای تامین استان، این موضوع به مجموعه دستگاه قضایی استان ابلاغ شده و قاعدتا باید اجازه دهیم که این دستگاه کارش را انجام دهد. افزایش تعداد بازداشتیهای این حادثه نیز به یافتههای میدانی بستگی دارد. اگر یافتهها نشان دهد که مدیرانی در هر سطحی قصور و تقصیر داشتند به نسبت سهمشان با آنها برخورد میشود. در حال حاضر خاک اینجا برای آزمایش ارسال شده تا تحقیقات فنی انجام شود. منتظریم تا پاسخ این آزمایشات برسد.
دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت اعلام کرد که هوای بندرعباس آزمایش شده و مشخص شد که بخش مسکونی هوای آلوده (مبنی بر انتشار سمومی همچون آزبست و…) نیست. آیا هوای بخش بندری و اسکله هم آلودگی ندارد؟
برای اعلام کردن آلودگی هوا شاخصهایی وجود دارد. به عنوان فردی در میدان میگویم که هوای بندرعباس خوب است و اما در سایت محل حادثه هوا خیلی سنگین است و باید ماسک زد. بالاخره حجم حادثه قابل توجه بوده و هوا سنگین است.
گفته شد که ۱۵۰ کانتینر در این حادثه به سرقت رفته است. آیا کانتینری از محدوده حادثه بیرون آمده است؟
همان زمان حادثه یکی از اقدامات درستی که انجام شد جا به جایی کانتینرها بود. کانتینرهایی که آسیب ندیده بودند را از محل حادثه دور کردند. حتی بعضی از کانتینرها که قابلیت جا به جایی داشتند و خسارت بسیار کمی دیده بودند به سرعت از منطقه دور شدند. سرعت گسترش حریق در لحظات اول بسیار بالا بود و مهم بود که به لحظه تصمیم بگیرند و کانتیترها را از میدان دور کنند. اگر در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کانتینرها سالم مانده به دلیل آن است که از محل حادثه خارج شدند اما موضوع سرقت، قطعا کذب است و عملا با وجود سازوکارهای موجود، شدنی نیست.
در حال حاضر این کانتینرها کجا هستند؟
میدانم که به بخش سالم اسکله در محوطههای مجاور سایت سینا منتقل شدند. بالاخره سایت سینا فعلا در شرایط نرمالی نیست و توان نگهداری از کانتینرها را ندارد لذا به بخشهای دیگر اسکله منتقل شده است.
استانداری در حال حاضر چه موضوعی که پیگیری میکند؟
آخرین موضوع، پرداخت خسارتها است و حمایت از افرادی که دچار خسارت شدهاند. حتی کسانی که بیمه نداشتند هم مورد حمایت قرار میگیرند. در حقیقت تمرکز بر این است که هر طور شده این همدلی بدون سختگیری انجام شود تا خسارتدیدگان این حادثه بیش از این مشکل نداشته باشند. حتی در کمیتهها مشکل مالیاتی این افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت. کمیته علل و عوامل استانداری ۸ کارگروه دارد که هر کدامشان در حال پیگیری و حل مشکلات هستند. در حال حاضر برخی از ماشینهای سنگین ترخیص شده و آنها را بار زدند تا اقدامات بیمهایشان انجام شود. استانداری هم طی اطلاعیههایی برای مردم و آسیب دیدگان مشخص کرده که برای جبران خسارتشان باید چه اقداماتی انجام دهند.
قرار است استانداری با خانواده جانباختگان چه برخوردی کند؟
در حال بازسازی و بازتوانی حادثه دیدگان هستیم لذا علاوه بر پیگیری جبران خسارات وارده، با هماهنگی دستگاههای مرتبط از جمله بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و NGOهای فعال در استان موضوعات مرتبط با مشکلات معیشتی و سلامت روانی خانوادهها روزانه در حال رصد و اقدامات لازم است. به موازات این اقدامات دستگاه قضایی هم پیگیر امور جبران خسارات این عزیزان است. البته یک حس همدلی و غم در کل استان وجود دارد. استانداری هم بحث حمایت از خانواده این عزیزان را در دستور کار قرار داده است. در حقیقت قرار است حمایتی از خانواده جانباختگان، مصدومان و مفقودان انجام شود؛ از پرداخت دیه گرفته تا سایر حمایتها.
تکلیف صاحبان کالا هم مشخص میشود؟
لیستی از شماره کانتینرها و مشخصات بارهای سالم مانده، تهیه و اعلام شده است تا صاحبان این بارها بتدانند محموله خود را تحویل بگیرند. در حقیقت لیست نزدیک به ۴۰ درصد از کانتینرها که سالم مانده مشخص شده است. کانتینرهایی که خسارت دیدهاند هم در کارگروه بیمه تعیین خسارت میشوند. بیمهها هم تعهد دادند که در کمترین فرصت به تعهدات خود عمل کنند و این خسارات را بپردازند.
نوع باری خطرناک اما بدون لیبل و اطلاعرسانی (خطرناک بودن) مشخص شد؟ منبع این آتشسوزی همان بار بود؟
این یکی از گمانهزنیهاست که آیا باری با خوداظهاری اشتباه منجر به حادثه شده یا دلایل دیگری مطرح است. چند گمانه درباره علت این آتشسوزی مطرح است و تا زمانی که نظر فنی و کارشناسی مشخص نشده نمیتوان درباره آن اظهارنظر کرد. باید نظرات کارشناسی و فنی دستگاه قضایی، نیروهای انتظامی و امنیتی نهایی شود تا بتوان به صراحت درباره منبع آتشسوزی صحبت کرد. بدون این نظرات کارشناسی هر گمانهای تقویت شود، مخالفان و موافقان خود را دارد. این که باری با خوداظهاری اشتباه در محوطه بوده یک گمانه است اما وقتی وارد بندر میشوید، اینقدر کانتینرها له و تخریب شدند که نمیتوان گمانهزنی کرد. معتقدم به گمانهزنیها دامن نزنیم تا نظرات فنی دلیل اصلی را شفاف و صریح مشخص کنند.
بیشترین شکایت در چه موردی بوده است؟
تا جایی که اطلاع دارم بیشترین تعداد شکایتها پیرامون خسارات خودروها و کانتینرها است و صاحبان کالا دنبال آن هستند که مشخص شود محمولهشان از بین رفته یا خیر. اما مهمترین موضوع در حال حاضر موضوع مفقودان این حادثه است. خانواده آنها اصلا حال خوبی ندارند و دنبال نشانی از عزیز خود هستند. به همین سبب بیشترین توان برای یافتن نشان و اثری از مفقودان حادثه گذاشته شده است.
در برخی از گزارشها اعلام شد که کارگرانی بینام و نشان در بندر فعالیت میکردند که خبری از آنها نیست. آیا رفت و آمد به بندر کاملا رصد میشده؟ چطور میخواهید این کارگران که حتی خانوادههایشان نمیدانند در بندر حضور داشتند یا خیر را شناسایی کنید؟
این نیز یکی از گمانههایی است که در حال پیگیری آن هستیم. وقتی کانتینر با آن عظمت آب شده کشف بدنهای نزدیک به حادثه کار بسیار سخت و تخصصی است. البته پزشکی قانونی استان به نهادهای متناظرش در سایر استانها اعلام کرده که اگر هر خانوادهای احتمال حضور عزیزانش در حادثه را میدهد میتواند در پزشکی قانونی استان خودش اعلام کند تا در همانجا عملیات گرفتن خون و آزمایش DNA انجام شود منتهی تا این لحظه از هیچ استانی درخواستی واصل نشده است. آتشنشانان هنوز در حال لکهگیری و ایمنسازی هستند و مجبورند دمای بسیار زیادی را تحمل میکنند و گاه نفس کشیدن اینجا سخت میشود. اما همه متعهدند که حرمت اجساد و خانواده متوفیان و مفقودان کاملا حفظ شود.
منبع: سایت دیده بان ایران