کلاهبرداران به استودیو خبر و امکانات سریع دسترسی دارند/ روایت واقعی از یک کلاهبرداری واقعی با تماس واتس آپی
با وجود اطلاع رسانی بسیار زیاد پلیس درباره کلاهبرداری های تلفنی و با وجود تمهیداتی از قبیل رمز پویا و تایید دومرحله ای انتقال پول در حسابهای بانکی، هنوز هم کسب و کار کلاهبرداران به راه است. نکته اینجاست کلاهبرداران برای اینکه بتوانند اعتماد بیشتری از مردم جلب کنند ممکن است آرم صدا و سیما یا چهره یک گزارشگر معروف یا یک خبرنگاران هنگام مصاحبه با مردم را در پروفایل واتس اپ خود استفاده کنند تا کسی به آنها شک نکند

نکته اینجاست که با وجود منع انتقال وجوه به صورت اینترنتی در سقف تعیین شده، کلاهبرداران با استفاده ا
ز اطلاعاتی که از حساب بانکی قربانی در اختیار می گیرند، در یک بار مراجعه بعضا تا ۳۰ و ۵۰ میلیون تومان از حساب او برده و مبلغ را جابجا کرده اند. این مبالغ عموما در حساب افرادی که از هیچ جا خبر ندارند، واریز می شود.
سپس عملیات کلاهبرداری با طعمه قرار دادن این اشخاص دنبال می شود. ساده ترین راه آن، مراجعه به شخصی است که پول به حساب او وارد شده و اعلام این که ما اشتباهی به شماره حساب شما پول واریز کرده ایم، از آن فرد می خواهند پول را به حساب مورد نظر کلاهبرداران منتقل کند.
راه دیگری که توسط کلاهبرداران مرسوم است، استفاده از حسابهای اجاره ای است. متاسفانه در سالهای اخیر، برخی اشخاص که توان مالی کمی دارند، می پذیرند در ازای قرارداد و پرداخت وجه معینی، حساب بانکی خود را در اختیار دیگران بگذارند. عموما بهانه ای که از سوی کلاهبرداران برای اجاره کردن حساب دیگران عنوان می شود، گریز از پرداخت مالیات است. صاحبان حقیقی این حسابهای اجاره ای هم به عنوان حساب مقصدی که در آن پول ناشی از جرم وارد شده است، تحت تعقیب قرار می گیرند و در نهایت، محکوم به همدستی با کلاهبرداران می شوند.
به این ترتیب، نوع تازه ای از کلاهبرداری های تلفنی با به روزترین فنون اثرگذاری روانی بر قربانیان و سریعترین طرق خالی کردن حسابهای بانکی افراد، در جریان است. در این روش، صاحبان اصلی سیم کارتی که با آن تلفن زده می شود، صاحبان حسابهای اجاره ای یا صاحب حساب بیگناهی که پول به آن واریز شده و به ادعای اشتباه، پول را از او پس می گیرند، در پرونده های کلاهبرداری تلفنی ممکن است گیر بیفتند و در نهایت، پول به دست کلاهبردارانی می رسد که به صورت تیمی و حرفه ای، شبانه روز به فکر خالی کردن حسابهای مردم و سوءاستفاده از احساسات شهروندان هستند.
واقعیت اینجاست که هر چه دستگاه های انتظامی به وظایف خود بیشتر و بهتر عمل کنند، کلاهبرداران هم خلاقیت بیشتری را برای خالی کردن جیب مردم نشان می دهند.
سرهنگ پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا در این باره می گوید: در گذشته کلاهبرداران از تماس تلفنی یا ارسال پیامک استفاده میکردند، اما در حال حاضر کلاهبرداری از طریق ادعای برنده شدن در مسابقات تلویزیونی مطرح است.
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره نوع شگرد این کلاهبرداری توضیح میدهد: در بررسیهای همکاران ما مشخص شد سودجویان، با افراد از طریق تماس صوتی در اپلیکیشن واتس اپ ارتباط برقرار میکنند. آنها در این تماس ها، صدای مجریان معروف را با نرم افزارهای خاص، تقلید کرده و ادعا میکنند شما در یک مسابقه تلویزیونی برنده شده اید. همچنین مواردی اعلام شده در آنها صدای تشویق حضار و استدیو نیز تقلید شده است. بیشتر افراد وقتی صدای آشناس چهرههای معروف را میشوند، اقناع شده و گول میخورند.
سرهنگ پاشایی میگوید: پس از اینکه شما را در یک فضای دروغین مسابقهای قرار میدهند؛ شما را برنده اعلام میکنند و از زبان وزیر ارتباطات یا سایر چهرهای نام آشنا، از شما خواسته میشود برای دریافت جایزه نقدی، شماره کارت، شماره حساب و سایر اطلاعات شخصی کارت اعتباری خود مانند رمز دوم و کد اعتبارسنجی CCV۲ را در اختیار این برنامه قرار دهید و در اینصورت است که کارت بانکی شما خالی میشود.
این مقام انتظامی درباره اهمیت آموزش اظهار کرد: اگر مردم از قبل، هوشیار باشند گول این افراد را نمیخوردند. به عنوان مثال اگر فردی از این طریق با شما تماس گرفت ابتدا باید متوجه باشید که اصلا در این برنامه ثبت نام کرده اید یا خیر، زیرا شرکت در این برنامههای دارای ضوابط خاصی است.

نکته اینجاست که کلاهبرداران هر روز با شگردهای تازه ای سعی دارند حساب مردم را خالی کنند. کلاهبرداری با شگردهایی مانند برنده شدن در قرعه کشی خودرو از سوی خودروسازان یا مسایل مربوط به سهام عدالت از جمله آزادسازی، خرید و فروش این سهام و مانند آن، از جمله ترفندهای به روز شده کلاهبرداران تلفنی است.
همچنین پرونده های متعددی در مراکز انتظامی و قضایی وجود دارد که کلاهبرداران به بهانه ثبت نام در بیمه سلامت، جمع آوری کمک های مردم برای مستمندان یا عتبات و نظایر آن و حتی کلاهبرداری از طریق تقلید صدای وزرا و اشخاص مشهور سعی دارند شگردهای تازه خود برای کلاهبرداری اینترنتی و تلفنی را به مقصد رسانده و جیب مردم را خالی کنند.
اینجاست که در مقابل اصلی ترین عملیات روانی این کلاهبرداران، یعنی «به طمع انداختن» قربانی، باید صبر و هوشیاری به خرج داد و این اشخاص را در رسیدن به هدف شوم خود ناکام گذاشت.
منبع: خبرانلاین