وزیر جهاد کشاورزی: دولت در مسیر حفظ و ارتقاء جایگاه زعفران در عرصه جهانی گام برداشته است
وزیر جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه با کمک کشاورزان، محققان و صادرکنندگان و فعالان عرصه زعفران و با برنامه ریزی بلندمدت و پایدار در مسیر افزایش تولید و حفظ جایگاه انحصاری و غیر قابل رقابت ایران در عرصه جهانی گام برداشته است.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، غلامرضا نوری قزلجه روز دوشنبه در پیامی به مناسب پنجم آبانماه روز ملی زعفران به همایشی به همین نام که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: انتخاب پنجم آبانماه به عنوان روز ملی زعفران نمادی از هویت ایرانی و میراث کشاورزی اصیل و اقتصاد دانش بنیان است. زعفران از هزار سال قبل از فرهنگ و طب سنتی و آیین های و سفره ایرانی جایگاه ویژهای داشته است.
وی افزود: امروز این محصول به عنوان طلای سرخ ایران در جهان شناخته می شود و این روز فرصتی است برای معرفی علمی و فرهنگی زعفران به عنوان یک برند ملی در سطح جهانی و ایجاد هم افزایی میان نهادهای تحقیقاتی، کشاورزی و تجاری و نیز ارتقای درک عمومی از ارزش افزوده و پتانسیل صادراتی این محصول است.
وزیر جهاد کشاورزی با تبریک پنجم آبانماه به عنوان روز ملی زعفران گفت: امروز زمان گرامیداشت طلای سرخی است که قرنها نه تنها بر سر سفره ها که در فرهنگ تاریخ و اقتصاد ایران زمین می درخشد، امروز با غرور در جایگاهی ایستاده ایم که سهم ایران بیش از ۹۰ درصد تولید جهانی است و این افتخار دستاورد کشاورزان خردمند و همت صادرکنندگان متعهد و دانش متخصصان این مرز و بوم است.
نوری اظهار کرد: عطر و طعم زعفران ایرانی زبانزد جهانیان است که در بازارهای بین المللی به عنوان نمادی از کیفیت و اصالت ایرانی شناخته می شود، امروز با توسعه صنایع نوین در حوزههای دارویی، غذایی و آرایشی و بهداشتی و با حضور پررنگ دهها شرکت دانش بنیان بر ارزش افزوده این میراث کهن ایران زمین افزوده شده است.
وی با قدردانی از همه کشاورزان، محققان، صادرکنندگان و فعالان این عرصه که نام ایران را در طلای سرخ در عرصه جهان تجلی بخشیدند، گفت: بنا داریم با توسعه بازارهای جهانی با همکاری و همدلی شما نوآوری، فرآوری و تقویت برند ملی آینده ای پررونق را برای زعفران بسازیم، آینده از آن طلای سرخ ایران است.
حمایت «وایپو» از زعفران ایرانی
مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) نیز در ارتباطی برخط با این همایش گفت: خراسان جایگاه ویژهای در تولید زعفران دارد؛ همانطور که فرش ایرانی در جهان شناخته شده است، زعفران ایران نیز از نظر کیفیت و اصالت جایگاه برجستهای در بازار جهانی دارد.
«اندرو مایکل آنگ» با بیان اینکه ایران بیش از یک دهه در مسیر توسعه زعفران تلاش کرده است، اظهار کرد: ایرانیان سالها برای افزایش ارزش محصول خود کوشیدهاند و وایپو همواره خواستار آن بوده است که زعفران ایران از یک محصول محلی به یک برند جهانی تبدیل شود، وایپو در حال بهبود ساختار و رفع نواقص آن است تا مسیر ثبت نشانهای تجاری کشورهایی مانند ایران، هند و چین تسهیل شود.
مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت فکری گفت: در دیدارهای گذشته درباره راهبردهای برندسازی، طراحی صنعتی و ثبت نشان جغرافیایی گفتوگوهای زیادی داشتیم. همچنین اطلاعات و مطالعات مربوط به تجربه موفق در حوزه برندسازی را با زعفرانکاران ایرانی به اشتراک گذاشتیم تا بتوانند از مدلهای موفق جهانی در مسیر ثبت بینالمللی برند خود استفاده کنند.
آنگ با ابراز خرسندی از ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی زعفران ایران تصریح کرد: در نخستین دیدار با زعفرانکاران، ظرفیت بالای اجتماعی و فرهنگی آنان را مشاهده کردیم. این افتخار وایپو است که در کنار کشوری قرار دارد که تولیدکنندگانش با آگاهی از میراث سنتی زعفران برای حفظ اصالت آن تلاش میکنند. این محصول نهتنها ارزش اقتصادی، بلکه ارزش فرهنگی و هویتی دارد که باید برای نسلهای آینده حفظ شود.
وی ادامه داد: در دیدار ۲ سال قبل در مشهد، تعهد جدی و تلاش تحسینبرانگیز اداره مالکیت معنوی ایران را در زمینه ثبت برند ملی زعفران مشاهده کردم. از همان زمان با همکاری متخصصان ایرانی پروژه برندسازی زعفران ایرانی آغاز شد، این طرح با هدف تثبیت جایگاه زعفران بهعنوان یک نماد هویتی ملی و محصول دارای اصالت جغرافیایی دنبال میشود.
مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت فکری ادامه داد: برندسازی، یک مسیر طولانی و ماراتونگونه است که نتیجه آن میراثی ماندگار برای آیندگان خواهد بود، نامگذاری روز ملی زعفران تصمیمی خردمندانه است که زمینه تبادل نظر میان دولت، صنعت و پژوهشگران را فراهم کرده و این سه ضلع میتوانند مثلث پیشرفت زعفران ایران را تشکیل دهند.
وی همچنین از برنامههای آینده وایپو برای حمایت از زعفران ایران خبر داد و گفت: در حال برنامهریزی برای برگزاری نمایشگاهها و همایشهای تخصصی در حوزه آسیا هستیم و میتوانیم سامانههای فروش الکترونیک را برای عرضه آنلاین زعفران ایرانی تقویت کنیم. همچنین آمادهایم تا جلسات مشاوره اختصاصی برای تولیدکنندگان زعفران برگزار کرده و در صورت سفر هیاتهای ایرانی به ژنو یا سایر کشورها، زمینه دیدار آنان با متخصصان فروش جهانی و آموزش ثبت نشانهای جغرافیایی را فراهم کنیم.
معرفی برندگان عکس دومین جشنواره ملی زعفران / تهیه دانشنامه جامع زعفران
یکی از فعالان زعفران و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره روز ملی زعفران نیز در این نشست به برپایی نمایشگاه عکس زعفران همزمان با جشنواره روز ملی زعفران اشاره کرد و گفت: با وجود زمان محدود برای فراخوان جشنواره عکس به دلیل جذابیتهای ویژه زعفران ۱۱۲ شرکتکننده تخصصی از ۲۰ استان کشور در این دوره حضور یافتند و در مجموع ۳۹ اثر از ۳۴ شهرستان به دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۳۴ اثر به نمایشگاه راه یافت.
علی شریعتی مقدم با اشاره به جایگاه زعفران در تمدن ایرانی افزود: ارتقای کیفیت تولید و توجه به رقابتپذیری از ضرورتهای امروز این صنعت است، پنج پیشنهاد مشخص در این زمینه تدوین و به استاندار خراسان رضوی ارائه شده و نسخهای از آن نیز به اتاق بازرگانی تقدیم شده است.
وی بیان کرد: بر اساس بررسیهای دانشگاه صنعتی شریف اگر فضای کسبوکار کشور مساعدتر بود، اندازه برخی شرکتهای ایرانی میتوانست تا ۲۰ برابر افزایش یابد. در واقع، نبود تعاملات بینالمللی و محدودیتهای دیپلماسی اقتصادی موجب از دست رفتن فرصتهای متعدد شده است، در حال تهیه «دانشنامه جامع زعفران» هستیم که با همکاری تولیدکنندگان، پژوهشگران و فعالان علمی این حوزه تدوین میشود. همچنین نخستین تفاهمنامه همکاری در حوزه پژوهشهای صنایع غذایی در همین چارچوب به امضا خواهد رسید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی یکی از محورهای مهم توسعه زعفران را «شناسنامهدار کردن محصول» دانست و گفت: این اقدام باید مطابق با استانداردهای بینالمللی از جمله فائو (FAO) انجام شود، تکمیل زنجیره ارزش زعفران نیازمند سرمایهگذاری قابل توجه است و برآورد میشود که دستکم ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ارتقای این زنجیره مورد نیاز باشد. این رقم با توجه به ارزش اقتصادی و فرهنگی زعفران برای کشور عدد بالایی نیست.
شریعتی مقدم همچنین بر ضرورت ایجاد سیستم یکپارچه ردیابی محصول، بهرهگیری از ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال و جذب سرمایهگذاری خارجی تاکید کرد و گفت: تجربه ایران در تولید و فرآوری زعفران باید به درستی منتقل شود تا سایر کشورها با دانش ناکافی، مسیر توسعه این محصول را منحرف نکنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش با تاکید بر ضرورت تقویت زنجیره تولید زعفران از مزرعه تا بازارهای جهانی گفت: حفظ و اعتلای جایگاه زعفران ایران در بازارهای بینالمللی، مستلزم اتخاذ رویکردی علمی، نوآورانه و جامعنگر در مدیریت این محصول راهبردی است.
محمدرضا توکلی زاده با اشاره به نقش بیبدیل زعفران در معیشت کشاورزان و اقتصاد استان افزود: در خراسان رضوی که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران جهان را در دل خود جای داده است، تغییرات اقلیمی و چالشهای اقتصادی میتواند تاثیرات جدی بر این مزیت راهبردی باقی بگذارد. ازاینرو باید تمامی مراحل زنجیره ارزش زعفران (از کشت و فرآوری تا بستهبندی، برندسازی و صادرات) تحت نظارت و مدیریت علمی قرار بگیرد.
وی با تاکید بر نقش راهبردی اتاق بازرگانی گفت: اتاق خراسان رضوی خود را متعهد میداند تا با همکاری نهادهای پژوهشی، تشکلهای تخصصی و بخش خصوصی، بسترهای دانشبنیان و حمایتی لازم را برای توسعه این صنعت فراهم آورد و در مسیر شکلگیری زنجیرهای پایدار و منسجم از زعفران ایران گام بردارد.
توکلی زاده با اشاره به لزوم ایجاد نظام ردیابی و تایید صلاحیت زعفران از مزرعه تا مصرفکننده گفت: اجرای چنین سیستمی نهتنها موجب افزایش اعتماد مصرفکنندگان و تقویت برند زعفران ایران خواهد شد، بلکه شفافیت و سلامت زنجیره تولید را تضمین میکند. تحقق این هدف مستلزم همافزایی میان دولت، بخش خصوصی، مراکز علمی و سرمایهگذاران است تا زعفران ایران بر مدار علم، نوآوری و ارزش حرکت کند و همچنان پرچمدار نام خراسان و ایران در جهان باقی بماند.

