کد خبر: 175742
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۵ دی ۱۳۵۶؛

کناره گیری شجریان از خوانندگی

صفحه نخست روزنامه ۲۸ صفحه ای کیهان ۴۴ سال قبل امروز یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۵۶ را مشاهده می کنید. تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به محاکمه یکی از جاسوسان کشور شوروی در تهران و از جمله تیترهای بعدی روزنامه میتوان به تظاهرات هزاران نفر در قم علیه استعمارگران و نامه مخالفان به دبیر کل سازمان ملل متحد در تهران و تقاضای دیدار با وی. اما آنچه که امروز ما می خواهیم در این شماره از روزنامه، مورد بازخوانی دوباره قرار دهیم مربوط است به خبری که در نیم تای پایینی صفحه اول کیهان منتشر شده که خبری است درباره کناره گیری سیاوش (محمدرضا شجریان) از خوانندگی. متن کامل خبر را در دیدبان تاریخ مرور میکنیم.

کناره گیری شجریان از خوانندگی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه ۲۸ صفحه ای  کیهان ۴۶ سال قبل امروز یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۵۶ را مشاهده می کنید. 

تیتر اول روزنامه اختصاص دارد به محاکمه یکی از جاسوسان کشور شوروی در تهران و از جمله تیترهای بعدی روزنامه میتوان به تظاهرات هزاران نفر در قم علیه استعمارگران و نامه مخالفان به دبیر کل سازمان ملل متحد در تهران و تقاضای دیدار با وی. 

اما آنچه که امروز ما می خواهیم در این شماره از روزنامه، مورد بازخوانی دوباره قرار دهیم مربوط است به خبری که در نیم تای پایینی صفحه اول کیهان منتشر شده که خبری است درباره کناره گیری سیاوش (محمدرضا شجریان) از خوانندگی. متن کامل خبر را در دیدبان تاریخ مرور میکنیم.

سیاوش شجریان خواننده موسیقی اصیل ایرانی که بارها از طرف موسیقیدانان ایران و سایر کشورهای جهان به عنوان خواننده ای که بار موسیقی اصیل ایرانی را بر دوش دارد معرفی شده است. اعلام کرد که برای همیشه خوانندگی را کنار گذاشته است. 

علت کناره گیری سیاوش شجریان ناچیز بودن حقوق او در سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران عنوان شده، اما خود او علت اساسی کناره گیری اش را وضع بلبشوی امروز موسیقی در رادیو و تلویزیون ذکر کرده است.

سیاوش با نام اصلی محمدرضا شجریان ۱۶ سال است که آواز ایرانی می خواند و تاکنون تعدادی شاگرد هم برای خواندن آواز اصیل ایرانی تربیت کرده است. شجریان از ۱۹ سالگی موسیقی را جدی گرفت و در سال ۴۵ با عزم راسخ به تهران آمد و از همان سال با اساتید آشنا شد.

photo_2022-01-15_08-45-42

استاد عبادی، مهرتاش و عده ای دیگر از استادان مسلم آواز ایرانی کسانی هستند که به شجریان درس موسیقی و آواز خوانی داده اند. کسائی، عبادی، شهناز و لطف الله مجد همراه با لطفی و فرامرز پایور از کسانی هستند که برای شجریان آهنگ ساخته اند و تاکنون شجریان در اکثر برنامه های جشن هنر، برنامه داشته است.

شجریان در مورد علت کناره گیری خود از آواز خوانی توضیح میدهد:

"حقوق ناچیز، که البته براستی هم‌ناچیز است تنها بهانه ای برای کناره گیری است. من دیگر برای خوانندگی به سازمان رادیو و تلویزیون باز نخواهم گشت و دلایل مادی باعث نشده است تا من کاری را که به آن علاقه دارم کنار بگذارم‌.

شجریان اضافه می کند؛ متاسفانه کار موسیقی ایرانی که میراث فرهنگی ماست به جایی رسیده است که هر کسی از راه رسیده است بلافاصله شروع به کار می کند و در پخش ترانه از رادیو و تلویزیون هیچگونه ضابطه ای در کار نیست. حال آنکه زمانی که من میخواستم شروع به کار کنم شورای موسیقی رادیو دو بار مرا در آزمایش خوانندگی رد کرد! آدم با چنین‌ مشکلاتی بیاید اما بعد بییند که تمام ضوابط برچیده شده است و هر چیزی را به اسم ترانه به خورد مردم بدهند."

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

photo_2022-01-15_08-46-47

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر