کد خبر: 176983
A

آیت‌الله خمینی: طی چند روز آینده یک دولت اسلامی تشکیل خواهد شد

۴۵ سال پیش در چنین روزهایی خبرگزاری سی بی اس آمریکا نوشت: حضرت آیت‌الله خمینی پیش‌بینی کرده‌اند که طی چند روز آینده یک دولت اسلامی تشکیل خواهد شد، و خود ایشان بر آن نظارت خواهند داشت.

 آیت‌الله خمینی: طی چند روز آینده یک دولت اسلامی تشکیل خواهد شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ۴۵ سال پیش به وقت ۲۴ دی‌ماه ۱۳۵۷، روزنامه اطلاعات نوشت: «حضرت آیت‌الله خمینی مخالف اصلی شاه ایران، ضمن مصاحبه‌ای با یک تلویزیون سی بی اس امریکا گفته‌اند که یک شورای انقلابی از هواداران خود در ایران تشکیل داده‌اند و کریم سنجابی رهبر ۷۴ ساله جبهه ملی یکی از اعضای این شورا است. 

آیت‌الله خمینی پیش‌بینی کرده‌اند که طی چند روز آینده یک دولت اسلامی تشکیل خواهد شد، و خود ایشان بر آن نظارت خواهند داشت.»

این روزنامه همچنین در بخشی دیگر، متن خود را اینگونه آغاز کرد: «حضرت آیت‌الله خمینی می‌گویند ایشان قدرتمندترین مرد جمهوری اسلامی خواهند بود.» بر سر این متن یک تیتر با عنوان «امام خمینی: به حکومت آینده نظارت عالیه خواهم داشت» آمده است که در راستای آن نوشته شده: «حضرت آیت‌الله خمینی که با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کردند حاضر نشدند دقیقا تاریخ ورود خود را به ایران تعیین کنند اما گفتند هر موقع را  که خود مناسب بدانند به ایران بازخواهند گشت، و وقتی سوال شد آیا شما حس می‌کنید قدرتمندترین مرد ایران هستید جواب دادند می‌توانید اینطور فکر کنید، من بر حکومت آینده رهبری و نظارت عالیه خواهم داشت.»

در کنار باقی اخبار و متون، تیتر اول روزنامه اطلاعات را مشاهده می‌کنید، تیتری که از اعلامیه صادر شده توسط آیت‌الله خمینی که به وجود یک توطئه از سوی خارج کشور اشاره دارد، خبر می‌دهد؛ «هشدار امام خمینی به مردم و ارتش».

bg50iqfb

در حاشیه این روزنامه دیده می‌شود که بختیار تنها ۲ هفته مهلت می‌خواهد تا آرامش نسبی را برقرار کند که در راستای آن نوشته شده است: «بختیار در مصاحبه با نیویورک‌تایمز اعلام کرده است که اگر فقط دو هفته آرامش نسبی برقرار شود وی خواهد توانست ضمن شروع مجدد تولیدات صنعتی در عین حال قرارومدارهای تازه‌ی با اعتصاب‌کنندگان به عمل آورد.

نخست‌وزیر ایران قول داد برای یک‌پارچگی ایران بجنگد و تاکید کرد من به هیچ‌وجه زیربار تجزیه ایران نخواهم رفت. بختیار در پایان گفت نسبت به کسی که وحدت و یک‌پارچگی ایران را تهدید کند بی‌رحمانه عمل خواهد کرد.» 

در ادامه نیز بختیار در پاسخ به اینکه آیا آیت‌الله خمینی می‌تواند به ایران بازگردد گفت: «کسی نمی‌تواند به حضرت آیت‌الله بگوید که به ایران بیایند یا نیایند و این خود ایشان هستند که تصمیم می‌گیرند به ایران بازگردند یا به اقامتسان در خارج ادامه بدهند. به موجب قانون ایشان یک ایرانی و یک شخصیت مذهبی بسیار بلندپایه و مورد احترام هستند، بنابراین می‌توانند هر وقت و هر طور که مایل باشند به وطنشان بازگردند.»

تهیه و تنظیم: پریسا مقیلان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر