کد خبر: 181701
A
روزنامه‌گردی دیده‌بان تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۵۵؛

ساعت کار مردم در سراسر کشور تغییر می‌کند/ ورودیه تاکسی دربست ۴۰ ریال می‌شود

صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۶ سال قبل امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۵۵ را مشاهده می کنید که در ۳۶ صفحه و به قیمت ۱۰ ریال منتشر شده بود.

ساعت کار مردم در سراسر کشور تغییر می‌کند/ ورودیه تاکسی دربست ۴۰ ریال می‌شود

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ صفحه اول روزنامه اطلاعات ۴۶ سال قبل امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۵۵ را مشاهده می کنید که در ۳۶ صفحه و به قیمت ۱۰ ریال منتشر شده بود.

تیتر نخست امروز این روزنامه اختصاص داردبه تغییر ساعت کاری کشور که برای اولین بار قرار بود به جای تغییر ساعت کار، ساعت‌ها را جلو بکشند. جدا از این خبر که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند از دیگر خبرهای امروز این روزنامه چاپ عصر کشور میتوان به برف و یخبندان در آذربایجان و پیروزی شکننده ذوالفقار علی بوتو در انتخابات ریاست جمهوری پاکستان و تبریک شاه به وی و افزایش ورودیه تاکسی‌ها به ۴۰ ریال اشاره کرد. روزنامه‌ را ورق زده و به صفحه چهارم می رویم تا خبر مربوط به تغییر ساعات اداری کشور را بازخوانی کنیم.

IMG_20220309_073755_487

وزارت نیرو پیشنهادی را تسلیم هیات دولت کرد که بر اساس آن ساعت در ایران در دو فصل بهار و تابستان یک ساعت جلو کشیده میشود و به این ترتیب عملا ساعت شروع و خاتمه کار تمام مردم ایران تغییر خواهد کرد. این پیشنهاد پس از مطالعات بسیار توسط کارشناسان وزارت نیرو تهیه شده است و انتظار میرود که دولت نیز با آن موافقت کند. از فصل بهار که مصرف برق در سراسر کشور افزایش خواهد یافت این طرح به مرحله اجرا درخواهد آمد. 

مطالعات کارشناسان وزارت نیرو نشان داده است که با تغییر ساعت در ایران در هر شبانه روز حدود نیم‌میلیون کیلووات ساعت، تفاوت مصرف انرژی خواهد بود و تعداد زیادی از مشکلات کمبود انرژی کاهش خواهد یافت. 

مطالعات همچنین نشان میدهد که تغییر ساعت ایران سبب خواهد شد که زندگی مردم در سراسر کشور یکساعت زودتر شروع شود و یکساعت زودتر خاتمه یابد. به این ترتیب که بطور مثال، ساعت خواب اکثریت خانواده های ایرانی حدود ده و نیم شب است ولی پس از اجرای طرح جدید، خانواده های مذکور ساعت نه و نیم به خواب خواهند رفت و به این ترتیب در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد. 

با جلو کشیدن ساعت در ایران، مدارس، دانشگاهها، مغازه ها، ادارات، موسسات و کارخانه ها یکساعت کار خود را زودتر شروع خواهند کرد. 

گزارش خبرنگار ما حاکیست که در برخی از کشورهای خارجی نیز جلو یا عقب کشیدن ساعت اجرا میشود و در انگلستان ساعتها در آغاز زمستان یکساعت به عقب کشیده میشوند. دلیل این تصمیم آن است که تاریکی زمستان طولانی است و همین تاریکی موجب بروز اشکالات و از جمله تصادفات شده است و دولت انگلستان برای پرهیز از آن در فصل زمستان ساعت رسمی کشور را یکساعت به عقب می برد.

خبرنگار ما اضافه می کند که با اجرای این پیشنهاد، برنامه های تلویزیونی و رادیویی نیز تغییر خواهد کرد و این برنامه ها با ساعت جدید تطبیق داده خواهد شد. در ضمن ساعت در پایان فصل تابستان مجددا به عقب کشیده شده و بصورت معمول بازخواهد گشت.

IMG_20220309_073829_193

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر