کد خبر: 173985
A

علائم اولیه سکته مغزی را بشناسید

سکته مغزی برخی علائم اولیه دارد، بلافاصله بعد از مشاهده این علائم فرد مورد نظر باید به اولین مرکز درمانی منتقل شود.

علائم اولیه سکته مغزی را بشناسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علائم این مشکل در زنان ممکن است با علایم سکته مغزی در مردان تا حدی متفاوت باشد و به علت تفاوت‌های جنسیتی و عوامل هورمونی ممکن است ملایم‌تر باشند. برخی از علائم سکته مغزی در زنان عبارتند از:

درد در قفسه سینه که ممکن است با درد قلبی اشتباه گرفته شود. این درد ممکن است به یک یا دو بازو، شانه، گردن یا فک نیز برسد.

ضعف و خستگی شدید و بی‌سابقه به صورت ناگهانی و بی‌دلیل

تنگی نفس همراه با سایر علائم مانند درد قفسه سینه

تهوع، استفراغ و ناراحتی در معده

اختلال در آگاهی و هوشیاری

مشکل در تلفظ، فهمیدن و تولید کلمات

علائم سکته مغزی در مردان

از نشانه های سکته مغزی در مردان می‌توان به همان درد و فشار در ناحیه سینه، ضعف عضلانی، اختلال در تعادل، مشکلات گفتاری، سردرد شدید و بی‌سابقه و اختلال بینایی اشاره کرد.

علائم سکته مغزی در جوانان

علایم سکته مغزی در جوانان تقریبا با همان نشانه های متداول این بیماری یکسان است و فرد دچار مشکلات حرکتی، گفتاری، بلع، سردرد شدید، تاری دید، تهوع، و استفراغ می‌شود. جوانان ممکن است تغییراتی در وضعیت آگاهی و هوشیاری خود تجربه کنند، مانند گیجی، سردرگمی و مشکلات در تمرکز و توجه.

علائم سکته مغزی در سالمندان

علائم سکته مغزی در سالمندان عبارتند از:

  • ضعف یا کاهش قدرت عضلات

  • لرزش، عدم توازن و سختی در راه رفتن

  • مشکلات در تلفظ، فهمیدن یا تولید کلمات

  • تاری دید، کاهش دید یا از دست دادن بینایی یک یا هر دو چشم

  • سردرد شدید و ناگهانی

  • گیجی و سردرگمی

 

سکته مغزی خفیف در سالمندان یا «سکته مغزی موقت» معمولا به دلیل انسداد موقتی یا کوتاه مدت عروق ‌ناحیه‌ای در مغز رخ می‌دهد.

علائم سکته مغزی خفیف در سالمندان

سکته مغزی خفیف در سالمندان یا «سکته مغزی موقت» معمولا به دلیل انسداد موقتی یا کوتاه مدت عروق ‌ناحیه‌ای در مغز رخ می‌دهد. در برخی موارد، علائم سکته مغزی خفیف در سالمندان ممکن است بعد از مدتی به طور خودبخود بهبود یابند.

اما با این حال، بسیار مهم است که هرگونه علائم سکته مغزی را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید. چرا که حتی سکته مغزی خفیف نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی در سیستم عروقی مغز باشد و نیاز به ارزیابی و درمان دارد. نشانه های سکته مغزی خفیف هم مشابه علائم متداول هستند.

علائم سکته مغزی در خواب

بروز این مشکل در خواب بسیار نادر است چرا که این وضعیت معمولا در طول بیداری و به دلیل انسداد عروق مغزی یا خونرسانی ناکافی به مغز اتفاق می‌افتد. اما در برخی موارد خاص، ممکن است سکته مغزی حین خواب رخ دهد. نشانه های سکته مغزی در خواب عبارتند از:

  • بیدار شدن ناگهانی از خواب بدون دلیل

  • اختلال در حرکت و کنترل عضلات، ضعف یا کاهش قدرت عضلات حین خواب

  • مشکلات گفتاری بعد از بیدار شدن از خواب

  • شخص ممکن است حین خواب دچار گیجی، سردرگمی و مشکلات در تمرکز و توجه شود.

علائم سکته مغزی گذرا

سکته مغزی گذرا ناشی از انسداد موقتی عروق مغزی یا کاهش موقتی خونرسانی به بخشی از مغز است و معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت اتفاق می‌افتد و علائم به طور کامل بهبود می‌یابند.

اما بسیار مهم است که این نشانه‌های گذرا را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید، چرا که ممکن است نشانه خطر جدی‌تری برای سکته مغزی بزرگتری در آینده باشد. علائم سکته مغزی گذرا همانند نشانه های شایع بیماری هستند اما زود و معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

این مشکل یک وضعیت اورژانسی است که نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. علائم سکته مغزی شامل ضعف یا کاهش قدرت عضلات یک طرف بدن، اختلال در تعادل و هماهنگی حرکات، مشکلات گفتاری، تاری دید یا کاهش بینایی، سردرد شدید و ناگهانی می‌شود. در صورت تجربه هر کدام از این موارد باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان زودهنگام سکته مغزی می‌تواند از عواقب جدی پیشگیری کند و زمانی برای اقدامات درمانی موثر فراهم نماید. هر چه بیماری زودتر تشخیص داده شود، احتمال بهبود و کاهش خطرات بیشتر خواهد شد.

اگر نشانه های سکته مغزی را مشاهده می‌کنید، حتما به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر