کد خبر: 131112
A

کاترین شکدم: چون من یک زن یهودی زاده ام و برخی هم یهودستیز درباره من داستان‌سرایی کردند/ در مصاحبه ای که طالب زاده برای من با رییسی فراهم کرد تک تک سوالات توسط تیم شبکه روسی آرتی چک شد/ نادر طالب زاده بود که گفت رییسی دوره آینده رییس جمهور است

کاترین شکدم: من نگفتم که ابراهیم رییسی اون تشنه ی قدرت است. من گفتم که او قبل از رئیس جمهور ایران شدن هم کنترل مشهد را در دست داشت و این در ایران قدرت فوق العاده ای به او داده بود چون اساسا میلیارد ها دلار دارایی را در دست داشت و بویژه این ...در یکی از مقدس ترین شهر های اسلام است و این چیز کمی نیست و او روز به روز قدرتمند تر شد، و مرز جاه طلبی اش تا دفتر ریاست جهموری هم گسترش پیدا کرد.اما مشخصه که وقتی کسی به دنبال ریاست جمهوری میره آدم جاه طلبیه، او ... این مسئله لزوما منفی نیست

کاترین شکدم: چون من یک زن یهودی زاده ام  و برخی هم یهودستیز  درباره من داستان‌سرایی کردند/  در مصاحبه ای که طالب زاده برای من با رییسی فراهم کرد تک تک سوالات توسط تیم شبکه روسی آرتی چک شد/ نادر طالب زاده بود که گفت رییسی دوره آینده رییس جمهور است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  چند ماه پیش پس از انتشار مطلبی در یک کانال تلگرامی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، توجه‌ها به کاترین پرز شکدم، تحلیلگر زن فرانسوی-بریتانیایی، جلب شد و موجی از واکنش‌ها به‌ویژه از سوی رسانه‌ها که از قضا مطالب شکدم را منتشر کرده بودند، به راه افتاد.

به دنبال اظهارات متعدد رسانه ای درباره شخصیت او عبدی مدیا با کاترین شکدم گفت و گو کرده است. سایت دیده بان ایران بخش های این مصاحبه  را که قابل انتشار است را به صورت اختصاصی باز نشر کرده است.

چرا از شما به عنوان یک تحلیلگر،‌ روایت‌های متفاوتی دررسانه‌‌های فارسی وجود دارد. اساسا «کاترین شکدم» تا به این حد جنجالی و حساسیت‌برانگیز شده است؟

فکر می کنم چون من یک زن یهودی‌ام و برخی هم یهودستیز هستند درباره من داستان‌سرایی می‌کنند تا از این طریق به حس رضایت‌مندی از خود برسند. به‌هرحال باورهایی دارم و اگر با اسم من مشکل دارند٬ این دیگر چیزی نیست که در اختیار من باشد. در واقع من در مطرح شدن حاشیه‌ها نقشی ندارم و فضایی است که برخی ایرانی‌ها به وجود آورده‌اند.

من دلیل این مسایل را زن یا یهودی بودن شما نمی‌دانم.

نظر من همین است. آنها با زن بودن و یهودی بودن من مشکل دارند.

فکر نمی‌کنید نزدیکی به حلقه اصلی قدرت دلیل این حاشیه‌سازی‌ها است؟ به‌هرحال نزدیکی شما به ارکان قدرت در ایران امری خارق‌العاده است.

برداشت من این نیست که به لایه‌های قدرت نزدیک شدم. البته شاید از خوش‌شانسی‌ام است که توانستم با چهره‌های تاثیرگذار ایرانی ارتباط بگیرم و شاهد یکسری از مسایل سری باشم. اما من با آیت‌الله خامنه‌ای قهوه نخوردم٬ پس نمی‌توان گفت با حلقه اصلی قدرت رابطه برقرار کردم.

اما سردار جوانی و رییسی هم جزیی از قدرت محسوب می‌شوند.

وقتی در کشور یمن بودم٬ فهمیدم که هر کسی می‌تواند با افراد مهم ارتباط بگیرد. من در آنجا حتی با رییس‌جمهور علی عبدالله صالح و خانواده‌اش دیدار داشتم.

به نظر من شما خانم خیلی مهمی هستید؟

مهم نه. من فقط یاد گرفته‌ام در زمان درست جای درست باشم و برای همین است که مردم می‌خواهند٬ حرف‌هایم را بشنوند. این را قبول دارید؟

اینکه می‌توانید به افراد مهم دسترسی داشته باشید و با آنها گفت‌وگو کنید٬ خیلی مهم است و شما را به چهره مطرح  و مهمی تبدیل کرده است. البته این مهم است که چهره‌ها چقدر شما را جدی گرفته و نظرات‌تان برای‌شان تا چه حد مهم است.

من هیچ وقت ادعا نداشتم که نظرهایم برای افراد مهم هستند. حرف من این است٬ به ایران سفر کردم و در آنجا چیزهایی دیدم که هیچ‌کدام از غربی‌ها و یهودی‌ها ندیده‌اند. همچنین از آنجایی که زندگی کاملی در ایران داشتم٬ زندگی من و داستان من اهمیت پیدا کرد که این را کس دیگری تجربه نکرده است. به همین دلیل اطلاعاتی را که داشتم در دسترس عموم قرار دارم تا شاید پلی باشد برای از بین بردن شکاف بین ایران و بقیه دنیا. پس امیدوارم این کارها نگاه ایرانی‌ها به یهودیان و بالعکس را تغییر بدهد. در واقع چون یهودی‌ستیزی برخی ایرانیان برای من مهم و اذیت‌کننده بود و می‌خواستم مقامات ایرانی مرگ بر اسراییل و مرگ بر یهود نگویند. بنابراین تلاش کردم برای اسراییل‌تایمز  می‌نویسم تا هویت یهودیت خود را اعلام کنم. اما حالا من را جاسوس می‌دانند که از دولت اخاذی می‌کنند که واقعا اینطور نیست. در واقع من چون یهودی هستم٬ می‌خواهند کوچکم کنند. چون من یک زنم٬ یک یهودی‌ام. آٖنها سعی کردند از من متنفر باشند. چون اسراییل و یهود را مسبب همه مشکلات می‌دانند! شرایط انقدر بد است که خیلی از یهودیانی ایران از کشورشان به دلیل سیاست اشتباه دولت فرار می‌کنند. یعنی تا شعار مرگ بر یهود پابرجاست این مشکلات ادامه دارد. در حالیکه اعمال اسراییل به یهودی‌ها ربط ندارد.

سوال: بله٬ من هم می‌دانم سیاست‌های اسراییل به یهود ربطی ندارد.

پس بهتر است٬‌ از این به بعد مرگ بر یهود نگویید.

سوال: من در ایران بزرگ شده‌ام و هرگز نشنیده‌ام شعار مرگ بر یهود سر داده شود. بله مرگ بر اسراییل یکی از شعارهای اصلی است٬ اما راجع به دین یهود چیزی گفته نمی‌شود. همچنین نمی‌توان نادیده گرفت که یهودی‌های زیادی در ایران زندگی می‌کنند.

اما من بارها از خیلی از مقامات شنیدم که مرگ بر یهود می‌گفتند.

سوال: چه کسی؟ کجا؟

نمی‌توانم اسم‌شان را بگویم. اما برخی مقام‌های ایران نگاه بدی دارند و مرگ بر یهود گفتن را کاری مهم و ارزشی می‌دانند. بسیار از آخوندها٬‌ آیت‌الله‌ها و مقامات پیش من مرگ بر یهود می‌گفتند.

سوال: جالبه! شما با اینکه تحلیلگر هستید٬ به حرف‌های چند نفر استنباط می‌کنید. برای شما نظر مردم باید مهم باشد.

من هم بین نظرات مردم و نظرات مقامات تفاوت قایلم. اما نمی‌توانم با این موضوع کنار بیایم که یک دولت و نظام همیشه یهودی‌ستیزی را جدی پیگیری کند. به همین دلیل به من انتقادات زیادی را مطرح می‌کنند. من اصلا درباره مردم ایران حرف نمی‌زنم٬ چون موضع‌شان را نمی‌دانم. یعنی چون با تک‌تک ایرانی‌ها صحبت نکرده‌ام٬ نمی‌توانم اظهارنظری داشته باشم. مساله این است که هیچ کس نمی‌تواند بدون دلیلی شعار نابودی یک ملتی را بدهد.

سوال: برگردیم به سئوال اول٬ باشه؟

من وقتی تغییر دین دادم و مسلمان شدم اصلا نمی‌دانستم که شیعه و سنی دارید و فکر می‌کردم اسلام یک دین است و یک کتاب دارد. این برای من خیلی گیج‌کننده نبودم و فکر می‌کردم مسلمانان یک پیامبر دارند. اما بعدا دیدم٬ مذاهب شیعه و سنی زیادی مثل علوی اسماعیلی در اسلام وجود دارد. این برای من خیلی گیج‌کننده بود. بنابراین فکر می‌کردم اسلام یک کتاب دارد و همه باید چیزی که قرآن می‌گوید را عمل کنند. اما ظاهرا روحانیون نظر دیگری دارند و دائما در حال داستان‌پردازی می‌کنند. البته من آن چیزهایی که روحانیون سنتی می‌گویند را قبول ندارم. چون حرف‌های‌شان آزاردهنده است.

ببخشید! شما الان شیعه هستید؟

بله٬ معلوم است که شیعه هستم و همان طوری  که گفتم من اهل مطالعه هستم و فهمیدم چیزی که روحانیون سنی می گویند رو دوست ندارم، چون کمی آزار دهنده بودو اسلام شیعه خیلی بهتر بود، و به نظر من یکپارچگی بیشتری داشت، و من از ارزش ها خوشم میومد، از این که در برابر ظلم در جهان بایستیم و فاع از حقوق انسان ها و زندگی کردن با عشق.

در تایمز مدعی شدید که یک نفر به شما می‌گه که آقای رئیسی این بار در انتخابات شکست می‌خوره و در انتخابات بعدی پیروز می‌شه، چون نماینده حاکمیته، چرا نماینده حاکمیت در دور اول پیروز نشد؟

من درباره انتخاباتی صحبت می کردم که او با رئیس جمهور روحانی رقابت میکرد.آقای طالب زاده من را برای مصاحبه با آقای رییسی کرد و سوال ها را هم خودش به همراه یک تیم در آرتی تنظیم کرد  من در مصاحبه با اسرائیل تایمز هم گفتم که به من گفته شده بود او در این انتخابات برنده نمی شود زیرا در ایران معمولا رسم بر این است که رئیس جمهور ها اغلب 2 دوره انتخاب می شوند.

و به همین دلیل آقای روحانی به احتمال زیاد دوباره برنده انتخابات میشد. و همچنین به خاطر اینکه در آن زمان آقای رئیسی دوست داشت رئیس جمهور بشه اما به اندازه کافی شناخته شده نبود. او فضای لازم برای برنده شدن در آن انتخابات را نداشت

در مصاحبه‌ای که با آقای رئیسی داشتید اقای طالبزاده مدعی شده که کلمه به کلمه سوال‌های شما با آقای طالب‌زاده چک شد

آیا تایید می کنید؟ 

وقتی که من برای مصاحبه با آقای رئیسی رفتم،از من سوال نشد...  برای پرسیدن سوالات خودم به آنجا نرفتم، پس، موضوع من نبودم،  فقط واسطه ای برای آر تی بودم و از جانب اونها عمل میکردم. من برای نظر خودم اونجا نبودم.من فقط اونجا بودم که سوال بپرسم، همین و بس. و اونها سوالات من نبودن. آر تی با دفتر آقای رئیسی در رابطه با اینکه چه سوالاتی را اجازه دارن بپرسن هماهنگ بودن، و من هم از این فرایند هیچ اطلاعی نداشتم.یک سری سوال به من دادن و من فقط اونها را پرسیدم.

بنابراین من آن روز یک خبرنگار بودم و نه یک تحلیل گر. من یک خبرنگار بودم و کارم این بود که سوالات نوشته شده روی کاغذ را از او بپرسم، تا او به فارسی جواب بدهد و من اونجا نشستم و لبخند زدم چون اصلا نمیدونستم او داره چی میگه و بعد تیم آر تی کار مونتاژ خودش را انجام داد، به همراه زیرنویس؛ این کل ماجرا بود.

چون شما گفتین که خبرنگار نیستید؟ 

بله می دونم که خبرنگار نیستم. اما در آن زمان به عنوان یک تحلیلگر برای آر تی کار میکردم و سردبیر یک روز قبل از مصاحبه به من تلفن کرد و از من پرسید که آیا به ایران برم؟ منم گفتم میتونم چون پاسپورت فرانسوی داشتم، و فقط لازم بود در فرودگاه ویزا بگیرم

نه. اما شما بگین هر چند وقت یک بار میتونین با رئیس جمهور ایران سر یک میز بشینیند؟

درسته موافقم

در تایمز مدعی شدید که یک نفر به شما می‌گه که آقای رئیسی این بار در انتخابات شکست می‌خوره و در انتخابات بعدی پیروز می‌شه، چون نماینده حاکمیته، چرا نماینده حاکمیت در دور اول پیروز نشد؟

من درباره انتخاباتی صحبت می کردم که او با رئیس جمهور روحانی رقابت میکرد. من در مصاحبه با اسرائیل تایمز هم گفتم که به من گفته شده بود او در این انتخابات برنده نمی شود زیرا در ایران معمولا رسم بر این است که رئیس جمهور ها اغلب 2 دوره انتخاب می شوند.

و به همین دلیل آقای روحانی به احتمال زیاد دوباره برنده انتخابات میشد. و همچنین به خاطر اینکه در آن زمان آقای رئیسی دوست داشت رئیس جمهور بشه اما به اندازه کافی شناخته شده نبود. او فضای لازم برای برنده شدن در آن انتخابات را نداشت.نادر بود که به من این چیزها را گفت، اینها اسرار سری کشور نیستند. نادر طالب زاده بود که در گفتگویی که با هم داشتیم برای من توضیح داد که در ایران مسائل به چه صورت است و ایشان به سبب حمایت ها دوره آینده رییس جمهور خواهد شد. 

سوال: شما  در تایمز گفتید که ابراهیم رئیسی مرد جاه طلبی هست و فکر می‌کنیدکه این جاه‌طلبی تا کجا ادامه پیدا می‌کنه؟ فکر می‌کنید که الان ابراهیم رئیسی به انتهای جاه‌طلبیش رسیده؟ یعنی ریاست جمهوری رو انتهای جاه‌طلبی ابراهیم رئیسی می‌دونید؟

نه، من نگفتم که ابراهیم رییسی  اون تشنه ی قدرت است. من گفتم که او قبل از رئیس جمهور  ایران شدن هم کنترل مشهد را در دست داشت و این در ایران قدرت فوق العاده ای به او داده بود چون اساسا میلیارد ها دلار دارایی را در دست داشت و بویژه این ...در یکی از مقدس ترین شهر های اسلام است و این چیز کمی نیست و او روز به روز قدرتمند تر شد، و مرز جاه طلبی اش تا دفتر ریاست جهموری هم گسترش پیدا کرد.اما مشخصه که وقتی کسی به دنبال ریاست جمهوری میره آدم جاه طلبیه، او ... این مسئله لزوما منفی نیست اما بله، کاملا روشنه و آن طور که من فهمیدم که اون شخص حتما مصمم هست که به بالاترین مقام کشور برسد... 

منبع: سایت دیده بان ایران با تلخیص از گفت و گوی عبدالله عبدی با کاترین شکدم 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر