کد خبر: 181122
A

فرجی راد کارشناس سیاست خارجی: در روابط با همسایگان هنوز رضایت کامل جلب نشده است

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان معتقد است: در حال حاضر روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نسبی با همسایگان وجود دارد، اما آن رضایتی که باید جلب شود، هنوز جلب نشده و در قدم اول باید اعتمادسازی در حد بسیار مطلوب صورت بگیرد.

 فرجی راد کارشناس سیاست خارجی: در روابط با همسایگان هنوز رضایت کامل جلب نشده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ عبدالرضا فرجی راد کارشناس مسائل بین‌الملل درباره وضعیت روابط ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: برای برقراری روابط بهتر و بیشتر با همسایگان در مرحله اول باید اعتمادسازی صورت بگیرد. ایران با ۱۵ کشور همسایه در شمال، جنوب، شرق و غرب ارتباط دارد. در منطقه قفقاز سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان هستند که در سال های اخیر روابط مطلوبی با آذربایجان نداشتیم. معتقدم ایران سعی کرد روابط خود را با آذربایجان گسترده کند و بیشتر آذربایجان است که در این زمینه مقصر است و سعی نکرده که روابط خوب همسایگی را به جا بیاورد.

وی ادامه داد: با ارمنستان رابطه خوبی داریم و اعتمادسازی به طور نسبی انجام شده است. ما در شرق کشور طالبان را داریم و دولت سعی کرده که رابطه خوبی حتی امتیازات بیشتر از حد معمول به آنها بدهد، اما طالبان قدردان این روابطی که ایران برقرار کرده، نیست علی رغم اینکه روی دولت فشار زیاد است که این امتیازات به طالبان داده نشود.

فرجی راد به روابط ایران و پاکستان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: معتقدم با پاکستان بهتر از امروز می توانیم رابطه برقرار کنیم. اکثریت مردم پاکستان به ایران بسیار علاقه مند هستند و در این زمینه کم کاری شده است. شاید بیشتر کم کاری از جانب ما بوده و سخت گیری هایی در مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده است لذا ما یک استراتژی مدونی در رابطه با پاکستان نداشتیم و یک کشوری با ۲۳۵ میلیون جمعیت ظرفیت بالایی دارد که بسیاری از کالاهای ما را جذب کند و ما هم بسیاری از کالاهای آنها را جذب کنیم و به کشور همسایه کمک کنیم.

وی اضافه کرد: در همسایگی جنوب ایران، کشورها اکثراً روابط صمیمی با ایالات متحده و اروپا و غرب دارند و طبیعتاً هم یک رقابت ژئوپلتیکی با ایران داشتند، با برخی رابطه بهتری داریم مثل عمان و شاید هم قطر و با برخی رابطه مقداری در این چهل سال تیره تر بوده، اخیراً قدم هایی برداشته شده و روابط بهتر شده، اما نیاز به اعتمادسازی بیشتری است.

فرجی راد گفت: در عراق بسیار سرمایه گذاری کردیم و این سرمایه گذاری ها و کمک ها مشکلات جدی عراقی ها را حل کرد، اما نتوانستیم نتایج دلخواه را بگیریم چرا که صرفاً بر یک بخش از روابط بیشتر تمرکز کردیم تا بخش های متنوعی از روابط.  متأسفانه نظر بسیاری از مردم عراق یک مرتبه نسبت به ایران تغییر یافت در حالی که ۵ سال پیش اکثر نظرات مثبت بود.

وی به روابط ایران و ترکیه اشاره و اظهار داشت: در ترکیه ظرفیت های بسیار بالایی وجود دارد، اما از این ظرفیت ها استفاده نشده است. در حال حاضر در حد چهار میلیارد دلار با ترکیه رابطه داریم در حالی که ترکیه و ایران رابطه حداقلی ۲۰ میلیارد دلاری داشتند.

فرجی راد ادامه داد: ترکیه از جمعیت توریست ایران بهره می برد و مردم ایران سرمایه گذاری های قابل توجهی در این کشور می کنند، اما در بخش تجارت و تعاملات سیاسی، گفت وگوهای مداوم سیاسی، حل مسایل منطقه ای با کمک ترکیه مقداری کم کاری شده که این امر فقط مربوط به این دولت نیست و در دولت های قبلی هم کمتر به این اصل توجه می شد.

وی گفت: معتقدم در حال حاضر ایران باید مانند ترکیه در منطقه نفوذ فرهنگی داشته باشد.

این استاد سابق دانشگاه عنوان کرد: در بخش آسیای مرکزی ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد؛ اخیراً رابطه ما با تاجیکستان بعد از مدت ها دلخوری و ناراحتی برقرار شده و نبایستی رابطه ما با تاجیکستان براساس بی اعتنایی باشد چرا که تاجیکستان نزدیک ترین کشور از نظر فرهنگی به ایران است.

فرجی راد تأکید کرد: ظرفیت های بسیار بالایی برای برقراری ارتباط با ازبکستان وجود دارد. و برای برقراری روابط هر چه بهتر با ترکمستان و قرقیزستان در سال اخیر اقدامات چندان خوبی صورت نگرفته است.

این کارشناس سیاست خارجه اظهار داشت: باید در ابتدا یک اعتمادسازی صورت بگیرد و دوم اینکه تحریم ها برداشته شود تا بتوان کار اقتصادی گسترده با همسایگان انجام داد و سوم اینکه ابتکاراتی به خرج دهیم تا بتوانیم با ثبات ارز در کشور با این کشورها در سطح ارزهای ملی کار کنیم. چهارم بایستی مرزها برداشته شود و اعتمادسازی لازم صورت بگیرد. همچنین ضروری است ویزاها برداشته شود تا مردم و تجار به راحتی بتوانند بین این کشورها رفت و آمد کنند. پنجم ابزارهای مسافرت را ارزان کنیم، اگر تعرفه ها پابرجا هستند، تعرفه ها را حذف کنیم. ششم یک همگرایی منطقه ای ایجاد کرد که در قالب این همگرایی منطقه ای ۵ بند قبلی را نیز آورد و با همسایگان در زمینه های مختلف به بهترین نحو ارتباط برقرار کنیم.

فرجی راد در پایان گفت: در حال حاضر روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نسبی با همسایگان وجود دارد، اما واقعیت این است آن رضایتی که باید جلب شود، هنوز جلب نشده است.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر