کد خبر: 181273
A

بیانیه انجمن روزنامه نگاران زن برای روز جهانی زن

انجمن روزنامه نگاران زن برای روز جهانی زن ( هشت مارس ) ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ بیانیه ای صادر کرد.

بیانیه انجمن روزنامه نگاران زن برای روز جهانی زن

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ انجمن روزنامه نگاران زن برای روز جهانی زن ( هشت مارس ) ۱۸  اسفند ۱۴۰۲ بیانیه ای صادر کرد.

زنان پیکره ساخت جوامع هستند هر گاه جامعه ای سر ستیز با پیکره ساختی خود داشته باشد یقینا راه رسیدن به مقصد که همان تعالی و پویندگی و بالندگی و توسعه، امکان پذیر نخواهد بود. در این بستر ،به رغم اینکه تصور می شد با ورود جامعه جهانی به هزاره سوم میلادی درد و رنج  وتبعیض زنان روبه افول گذارد و رشد و توسعه  آنها در همه عرصه ها بر مبنای رفع تبعیض فراهم شود ،شاهد بروز غیر تمدنی ترین رفتارها در دنیای امروز به ویژه سال جاری هستیم.

محرومیت، محدودیت، آزار جنسی، فقر ، بیماری، جنگ و خونریزی و از دست دادن اعضا خانواده نشانه امروز جهان برای زنان در بیشتر نقاط شده است. از کشته شدن هشت زن طی 24 ساعت از سوی اعضا خانواده در ترکیه در هفته جاری  تا محرومیت از تحصیل دختران و اشتغال زنان و دختران در افغانستان طی یک سال گذشته، از جنگ غیر انسانی بیش از 5 ماه برای مردم غزه و گرسنگی، بیماری، بی خانمانی و اسارت و آزار جنسی بر آنها از سوی اسراییل، تا جنگ دوساله روسیه علیه اکراین که زندگی زنان این کشور را با بمباران و حملات پهبادی و از دست دادن فرزندان و عزیران همراه کرده و رنج بی خانمانی ، آوارگی و پناهندگی را بر دوش آنها نهاده است! از پناهندگی صدها هزار نفر از زنان و دختران ،کشورهای مختلف و از دست دادن جانشان از سوی خیلی از آنها ، جهت  رسیدن به کشوری که امکان حیات را برای آنها فراهم کند ، تا شیوع انواع بیماری ها در کشورهای فقیر که جان زنان و دختران را از میان می برد.

همه گی بیانگر ،چهره ای از جهان است که انتظار می رفت با رشد تمدن بشری و دست یابی به قانون فراگیر جهت دوری از دوگانگی و تبعض حقوقی فرصت های رشد و توسعه را به صورت برابر برای همه انسانها فراهم کند.  اما ظاهرا عصر تمدن بشری با نشانه هایی از خشونت و تبعیض  شکلی دیگر از اخلاق و نا باوری به حقوق برابر انسانها و زنان رونمایی کرده است. اخبار نگران کننده از کشتار، بیماری ، فقر ، کنار گذاشتگی تصویری از دوگانگی از آرزوها و واقعیت است.

با این وجود زنان این روز را گرامی می دارند تا بتوانند ستونهای تازه ای از امید را برای رفع همه این موانع و دشواری ها مهیا کنند ! زنان با توانمند سازی خود با تشکل گرایی و کار آفرینی عرصه های نابرابر را طی کرده اند و توانسته اند در بسیاری از کشورها به ریاست دولت دست پیدا کنند و ظرفیت های خود را آشکار سازند !

زنان و دختران با درس آموزی از گذشته مادران خود همچون "گرتا تونبرگ" سوئدی از نوجوانی بر علیه رفتار دولتهای بزرگ در ایجاد تغییرات اقلیمی فعالیت می کنند و چونان" ملاله یوسف زی" جایزه صلح نوبل را به خاطر تلاشهای آموزشی در کشورش بدست می آورند .زنان با تکیه بر روحیه مادرانه قادرند عشق و صلح و دوستی را در جهان حاکم کنند و در این دنیای پر آشوب سهم صلح دوستی خود را به منصه ظهور رساندند .

درایران نیز که انتظار می رفت بعد از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری و انقلاب اسلامی که با وسعت حضور زنان به پیروزی رسید، بتوانیم آثار تبعیض را پاک کنیم ،همچنان درگیر  تبعیض و خشونت هستیم ! نرخ مشارکت سیاسی زنان در ایران 4-5 درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی کمتر از حوزه خاورمیانه یعنی حدود 15 درصد؛ ایران در میان 146 کشور رتبه شکاف جنسیتی  143 را در سال  2023 داشته است.

 نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده دوبرابر مردان تحصلیکرده یعنی بیش از 20 درصد است این  به رغم آن است که بیشترین کرسی ها آموزش عالی در اختیار آنها است ! نرخ بیکاری زنان همواره دوبرابر یا بیشتر است ! یعنی آنکه فرصت های شغلی زنان محدود و محدود تر است ! بیشترین خسارت دیدگان از وضعیت دشوار اقتصاد و تحریم ها و بیماری همه گیر کوید 19 زنان هستند و خانوارهایی که آنها مدیریتش را بر عهده دارند ! چند شغله بودن زنان در عناوین مادری و نان آوری ... تصویری متفاوت از جایگاه آنان را به نمایش گذاشته که قوانین حمایتی نیز فقط در انتظار پاسخگویی به بخشی از نیازها  معنا شده است !

زنان ایران ،در کشوری با سابقه دیرین در تمدن و فرهنگ به رغم همه ناکامی ها اما توانسته اند عرصه های بزرگی را برای عبور از تبعیض خلق کنند که بخشی از آن در آموزش عالی و بخشی دیگر در  توانمندی فردی برای عبور از موانع است ! زنان ایرانی به رغم عد م تصویب قوانین مربوط به امنیت زنان و نفی خشونت توانمندانه در حال پیگیری رفع تبعیض و خشونت هستند. دختران و زنان ایرانی با تلاشی وصف ناپذیر توانسته اند در عرصه های علمی و کار آفرینی رتبه های خوبی را کسب کنند هم اکنون  20 درصد  شرکت های دانش بنیان توسط زنان مدیریت می شود ! آنان سهم بزرگی در تولید دانش داشته و  بالغ بر 30 درصد اعضا هیت علمی دانشگاهها را در اختیار دارند. آنان برتری های زیادی از خود به نمایش گذاشتند که بخش بزرگی از آن برگرفته از عزم آنها برای ساختن فردای روشن است.

در این جا لازم است از تلاش زنان آزادیخواه وکوشای ایران زمین برای  دستیابی به شرایط زندگی مطلوب تقدیر کنیم  ! زنانی که در جنبش زن زندگی آزادی تلاش برای  رفع تبعیض را رقم زدند تا مطالبات برزمین مانده و انباشته شده را پیگیری کنند .

انجمن روزنامه نگاران زن با گرامی داشت این روز جهانی  ،برای دنیایی  که آرزوی  رهایی از تبعیض ، فقر ، بی خانمانی ، جنگ و رنج  تحقق پذیرد ، امید دارد  چراکه توانمندی زنان انکار ناپذیر و عزم آنها در رسیدن به اهداف توسعه پایدار مثال زدنی است ؛ این انجمن یقین دارد، که فردا بهتر از امروز برای زنان است، چون زنان می توانند با اتکا به توان فردی و جمعی خود راههای بسته را بگشایند 

هشت مارس برابر با 18 اسفند روز جهانی زن گرامی باد 

انجمن روزنامه نگاران زن ایران ( رزا)

اسفند 1402

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر