?>
کد خبر: 224989
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

نقدعلی نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی مجدد طرح مقابله با سگ‌گردانی در مجلس خبر داد: نمایندگان درخواست بررسی مجدد طرح «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک» را داده‌اند/ مطالبه عمومی برای ممنوعیت سگ‌گردانی در برخی شهرها شدیدتر است

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره مبنای قانونی اعلام ممنوعیت سگ‌گردانی توسط دادستان‌ها در نقاط مختلف کشور، به دیده‌بان ایران گفت: جرم‌انگاری سگ‌گردانی در معابر و بوستان‌های عمومی براساس عناوین قانونی متعددی قابل اثبات است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزار و اذیت دیگران و ایجاد ممانعت در تردد عمومی شهروندان اشاره کرد. همچنین سگ‌گردانی به عنوان تظاهر به امر حرام و ترویج سبک زندگی غربی و غیراسلامی نیز طبق قانون قابل جرم‌انگاری است./ اخیرا برخی نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی از طریق سامانه بارگذاری طرح‌ها و لوایح، درخواست بررسی مجدد این طرح در دوره جدید مجلس شورای اسلامی را داده‌اند و طرح مذکور در آینده نزدیک، دوباره در کمیسیون مطرح خواهد شد. اما فعلا می‌توان از قوانین موجود برای اعلام ممنوعیت سگ‌گردانی بهره برد./ قانون درباره ممنوعیت سگ‌گردانی در معابر شهری در سطح کشور واحد است، اما با توجه به این که مطالبه عمومی مردم در برخی شهرها و استان‌ها برای اعمال این ممنوعیت شدیدتر است، در روزهای اخیر برخی دادستان‌های محترم به صورت تاکیدی اعلام کرده‌اند که سگ‌گردانی در منطقه تحت نظارتشان ممنوع است.

نقدعلی نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از بررسی مجدد طرح مقابله با سگ‌گردانی در مجلس خبر داد: نمایندگان درخواست بررسی مجدد طرح «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک» را داده‌اند/ مطالبه عمومی برای ممنوعیت سگ‌گردانی در برخی شهرها شدیدتر است

دیده‌بان ایران؛ محمدحسین خودکار: در روزهای اخیر سگ‌گردانی در معابر شهری در شهرهای اصفهان، ارومیه، تبریز، قزوین و همدان و استان‌های کرمانشاه، لرستان، گلستان و قم بعضی شهرهای اطراف تهران نظیر لواسانات و رباط‌کریم و برخی شهرها و استان‌های دیگر کشورمان، توسط دادستان‌ها ممنوع اعلام شده است. به عنوان مثال درباره اصفهان، سید محمد موسویان، دادستان مرکز استان گفته است که «در راستای احیای حقوق عامه و توجه به مطالبات جدی مردم، هرگونه سگ‌گردانی در سطح شهر اصفهان اعم از پارک‌ها، اماکن عمومی و وسایل نقلیه ممنوع است و با کسانی که این کار را انجام دهند، برخورد جدی خواهد شد. برهمین اساس به پلیس راهور و عوامل انتظامی دستور داده می‌شود که نسبت به توقیف سیستمی و فیزیکی خودروها و معرفی رانندگان متخلف، پلمب مغازه‌های مرتبط و مطب‌های دامپزشکی غیرمجاز اقدام کنند.» 

در شهر تهران نیز اگرچه هنوز ممنوعیت سگ‌گردانی به صورت رسمی اعلام نشده، اما اخیرا عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری با تاکید بر این که «ممنوع شدن سگ‌گردانی در بوستان‌ها یک مطالبه جدی عمومی است»، گفته است که «وقتی عده‌ای از شهروندان بدون رعایت مسئولیت‌پذیری اجتماعی، سگ‌ها را وارد فضاهای مشترک می‌کنند و حقوق دیگران زیر پا گذاشته می‌شود، این موضوع یکی از نشانه‌های روشن برای ایجاد پلیس تخصصی شهری در پایتخت است. در بسیاری از شهرهای دنیا نیروهایی تحت عنوان پلیس شهر فعالیت می‌کنند که ذیل مدیریت شهری عمل کرده و با تخلفات حوزه‌های عمومی مثل همین سگ‌گردانی یا سد معبرها به‌طور تخصصی برخورد می‌کنند. تا زمانی که ضابط قانونی مشخصی برای چنین مواردی وجود نداشته باشد، شهرداری فقط می‌تواند هشدار دهد و بدون پشتوانه اجرایی، و حضور میدانی نیروهای آموزش‌دیده، عملا امکان برخورد موثر وجود ندارد.»

در این میان اما در حالی که به نظر می‌رسد اعلام ممنوعیت سگ‌گردانی در شهرها و استان‌های گوناگون و سخنان اخیر سخنگوی شهرداری تهران، تلاشی برای اعمال این ممنوعیت در پایتخت و سپس به طور سراسری در سطح کشور است، جای طرح این پرسش وجود دارد که دادستان‌های شهرها و استان‌های مختلف، براساس کدام مقرره قانونی، سگ‌گردانی را در محدوده تحت نظارت خود ممنوع اعلام می‌کنند و چرا قانونی یکپارچه در این زمینه در سطح کشور اعمال نمی‌شود؟ این در حالی است که اکنون طبق قانون، سگ‌گردانی به صورت عام جرم نیست، مگر تنها در شرایطی که دارنده سگ، حیوان را برای حمله به دیگری یا ایجاد هراس در او، برانگیزد یا با وجود آگاهی از حمله احتمالی سگ، حیوان را حفظ نکند و به این سبب، به دیگری آسیب وارد شود که در این صورت، دارنده سگ مشمول برخی مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در قانون مجازات اسلامی می‌شود.

لازم به ذکر است که در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تلاش‌هایی را انجام دادند که سگ‌گردانی را به صورت عمومی جرم تلقی کنند. در همین راستا طرح «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر» تدوین شد و از آبان ۱۴۰۰ در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در دست بررسی قرار گرفت. در این طرح، خرید و فروش، نگهداری و گرداندن سگ به عنوان حیوان خانگی، جرم‌انگاری شده و برای این اقدامات، جریمه‌هایی نقدی پیش‌بینی شده بود، اما طرح مذکور تا پایان دوره مجلس یازدهم (اردیبهشت ۱۴۰۳)، هیچ‌گاه به صحن علنی راه پیدا نکرد و با توجه به این که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وضعیت بررسی طرح‌ها از شروع دوره جدید به صفر می‌رسد، موضوع بررسی طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر، در مجلس دوازدهم هنوز بلاتکلیف مانده است. 

اعلام ممنوعیت سگ‌گردانی توسط دادستان‌ها در نقاط مختلف کشور، مبنای قانونی دارد

در همین راستا از حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پرسیدیم که اعلام ممنوعیت سگ‌گردانی توسط دادستان‌های برخی شهرها و استان‌ها طی هفته‌های اخیر، براساس کدام پشتوانه قانونی انجام می‌شود، که او نیز در پاسخ به دیده‌بان ایران گفت: جرم‌انگاری سگ‌گردانی در معابر و بوستان‌های عمومی براساس عناوین قانونی متعددی قابل اثبات است که از جمله آن‌ها می‌توان به آزار و اذیت دیگران و ایجاد ممانعت در تردد عمومی شهروندان اشاره کرد. وقتی سگ به فضاهای عمومی که مورد استفاده همه مردم است، وارد می‌شود، عملا آن فضاها اشغال می‌شود، زیرا بسیاری از شهروندان دیگر نمی‌توانند از آن اماکن یا معابر استفاده کنند. همچنین در صورت حضور سگ در یک محیط عمومی، بخشی از مردم بخصوص زنان و کودکان دچار آزار و اذیت می‌شوند که این مساله، قابل جرم‌انگاری است.

سگ‌گردانی تظاهر به امر حرام و ترویج سبک زندگی غربی و غیراسلامی است 

نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سگ‌گردانی به عنوان تظاهر به امر حرام و ترویج سبک زندگی غربی و غیراسلامی نیز طبق قانون قابل جرم‌انگاری است. بنابراین شاید عنوان سگ‌گردانی در قانون جرم‌انگاری نشده باشد، اما این کار به همراه خود آسیب‌هایی به بار می‌آورد که این آسیب‌ها طبق قانون مجازات اسلامی و دیگر قوانین جاری کشور، جرم‌انگاری شده است. به همین دلیل، اقدام دادستان‌های محترم در اعلام ممنوعیت سگ‌گردانی در نقاط مختلف کشور، کاملا مبنای قانونی دارد.

نقدعلی درباره آخرین وضعیت بررسی طرح «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر» در مجلس به دیده بان ایران گفت: اخیرا برخی نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی از طریق سامانه بارگذاری طرح‌ها و لوایح، درخواست بررسی مجدد این طرح در دوره جدید مجلس شورای اسلامی را داده‌اند و طرح مذکور در آینده نزدیک، دوباره در کمیسیون مطرح خواهد شد. اما فعلا می‌توان از قوانین موجود برای اعلام ممنوعیت سگ‌گردانی بهره برد، اگرچه تصویب طرح «صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر»، می‌تواند پشتوانه قانونی این ممنوعیت را بیشتر کند. 

نقدعلی

سگ‌گردانی یک عمل غیرشرعی  و غیرقانونی است

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به دیده بان ایران گفت: قانون درباره ممنوعیت سگ‌گردانی در معابر شهری در سطح کشور واحد است و این‌طور نیست که براساس نظر دادستان یک شهر یا یک استان، در یک منطقه از کشور، این اقدام ممنوع باشد و در منطقه‌ای دیگر آزاد باشد. اما با توجه به این که مطالبه عمومی مردم در برخی شهرها و استان‌ها برای اعمال این ممنوعیت شدیدتر است، در روزهای اخیر برخی دادستان‌های محترم به صورت تاکیدی اعلام کرده‌اند که سگ‌گردانی در منطقه تحت نظارتشان ممنوع است.

محمدتقی نقدعلی

وی در پایان تصریح کرد: سگ‌گردانی به‌طور عام ممنوع است و این مساله ربطی به نژاد سگ ندارد، شاید برخی سگ‌ها در ظاهر از برخی دیگر خطرناک‌تر باشند، اما حضور همان سگ‌های کوچکتر در اماکن عمومی هم می‌تواند برخی شهروندان به‌ویژه زنان و کودکان را مورد آزار قرار دهد. ضمن این که سگ‌گردانی یک عمل غیرشرعی است و در جامعه اسلامی نباید جز برای نگهبانی یا دامداری یا کارهای مزرعه یا موارد مشابه آن، از سگ استفاده کرد. 

منبع: دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر