کالابرگ برای طبقه متوسط؛ توان خرید دهکهای ۴ تا ۷ هم شارژ میشود
بر اساس اعلام دولت، مرحله جدید این طرح از ۳۰تیر برای دهکهای ۴ و ۵ و از ۶ مرداد برای دهکهای ۶ و ۷ آغاز میشود. هرچند اجرای این سیاست در دوران پساجنگ اقدامی مثبت برای تقویت معیشت خانوارها است، اما تکرار وقفهها، نگرانیهایی درباره تداوم آن ایجاد کرده است. کارشناسان تاکید دارند که تداوم طرح مستلزم تامین منابع مالی شفاف، مشخص و پایدار است.

به گزارش سایت دیدهبان ایران، پس از چند نوبت تاخیر و بازنگری در برنامهریزیها، دولت اعلام کرده است که از هفته آینده مرحله سوم از پرداخت کالابرگ به دهکهای چهارم تا هفتم تعلق خواهد گرفت. پرداخت کالابرگ دهکهای 4 و 5 از تاریخ 30 تیرماه و دهکهای 6 و 7 از تاریخ 6 مردادماه آغاز خواهد شد. این اقدام در راستای تداوم سیاستهای حمایتی دولت و برای تقویت قدرت خرید اقشار ضعیف و متوسط جامعه صورت میگیرد.
برنامه پرداخت کالابرگ در اسفندماه سال گذشته، پس از وقفهای دهماهه، مجددا از سر گرفته شد و تاکنون دو مرحله از آن برای دهکهای مشمول بهطور کامل اجرا شده است. بر اساس اعلام قبلی مسوولان، دولت در نظر دارد که این پرداختها را به صورت مستمر و ماهانه برای هفت دهک اول درآمدی جامعه تا پایان سال جاری ادامه دهد. با این حال، وقفهای که در اجرای این طرح در سال گذشته رخ داد و همچنین تاخیر ایجادشده در پرداخت کالابرگ خردادماه امسال، نشان میدهد که تامین مالی برای اجرای مستمر این سیاست، با چالشهایی همراه بوده است.
این موضوع نگرانیهایی را درخصوص پایداری منابع مالی و استمرار حمایت از خانوارهای مشمول به وجود آورده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به بار مالی قابل توجه اجرای این طرح، دولت باید منابع مشخص، شفاف و پایداری را برای تامین مالی آن تعریف کند. در غیر این صورت، تکرار وقفهها و بینظمی در پرداختها میتواند اثربخشی این سیاست حمایتی را کاهش دهد.
ضرورت اجرای طرح کالابرگ
در حال حاضر، یکی از چالشهای اساسی حوزه رفاه اجتماعی در ایران، کاهش قابل توجه مصرف کالری و اقلام با ارزش غذایی بالا در میان خانوارهاست. طی یک دهه گذشته، تداوم شرایط اقتصادی نامطلوب، تورم بالا وکاهش قدرت خرید، منجر به آن شده است که بسیاری از خانوادهها برای مدیریت هزینههای خود، ناگزیر به کاهش مصرف کالاهای خوراکی با ارزش غذایی بالا شوند. این مساله، میتواند به یک بحران تغذیهای با پیامدهای بلندمدت برای سلامت عمومی و حتی توسعه انسانی کشور تبدیل شود. کاهش مصرف پروتئین، حبوبات و سایر اقلام ضروری، میتواند زمینهساز سوءتغذیه، بروز بیماریهای مزمن و حتی افت عملکرد تحصیلی در کودکان شود. در چنین شرایطی، تخصیص هدفمند کالابرگ برای تامین اقلام اساسی غذایی نه تنها یک اقدام حمایتی، بلکه ضرورتی برای حفظ امنیت غذایی و پیشگیری از آسیبهای گسترده است.
اهمیت این موضوع زمانی دوچندان میشود که به شرایط اخیر کشور پس از جنگ دوازده روزه توجه کنیم؛ درگیریهایی که علاوه بر فشار روانی و اجتماعی، تاثیر مستقیمی بر اقتصاد خانوارها و بازار کار گذاشته است. بسیاری از کسبوکارهای کوچک آسیب دیدند، فعالیتهای اقتصادی در برخی حوزهها متوقف شد و تعدادی از افراد شاغل نیز با تعدیل نیرو یا کاهش دستمزد مواجه شدند. در نتیجه، وضعیت معیشتی خانوارهایی که پیشتر نیز با تنگنای اقتصادی دستوپنجه نرم میکردند، اکنون به مرحله چالشیتری رسیده است. در چنین فضایی، ضرورت تامین و توزیع منظم کالابرگ برای اقلام ضروری، به یکی از اولویتهای فوری سیاستگذاری رفاهی تبدیل شده است.
روند اجرای این طرح از سال 1401
طرح کالابرگ به عنوان یکی از سیاستهای حمایتی دولت، نخستینبار در دیماه سال 1401 بهصورت آزمایشی و با هدف حمایت مستقیم از اقشار کمدرآمد جامعه به اجرا درآمد. این طرح که با هدف تقویت امنیت غذایی و بهبود دسترسی خانوارهای آسیبپذیر به کالاهای اساسی طراحی شده بود، بهمرور گسترش یافت و در طول سال 1402 ادامه پیدا کرد.