معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه: بیش از ۴۲ هزار مبلغ به صورت مویرگی به اقصی نقاط کشور اعزام کردیم
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه: در مجموع بیش از ۴۲ هزار مبلغ از سوی نهادهای مختلف حوزوی اعزام و بهکارگیری شدند که از این میان، معاونت تبلیغ حوزه بهتنهایی قریب به ۱۸ هزار نفر را اعزام کرد. حدود ۵ هزار نفر نیز از قم به نقاط مختلف کشور اعزام شدند.

به گزارش سایت دیدهبان ایران، حجتالاسلام والمسلمین رفیعی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه در نشستی با هیئترئیسه و رؤسای کمیسیونهای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در سالن آیتالله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد، گزارشی جامع از عملکرد ششماهه اخیر این معاونت ارائه داد و گفت: از آغاز ورود به عرصه تبلیغ، درگیر سلسله عملیاتهای تبلیغی و فرهنگی متنوعی بودهایم که از عملیات رمضان آغاز شد و تا امروز در محورهای مختلفی همچون عملیات سده، بزرگداشت صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، جنگ ۱۲ روزه، تشکیل قرارگاه بلاغ مبین، عملیات محرم، اربعین و آغاز سال تحصیلی ادامه یافته است.
وی با بیان اینکه این اقدامات در چارچوب یک رویکرد فعال، میدانی و شبکهمحور دنبال شده است، اظهار داشت: در ششماهه اخیر تلاش کردهایم تا تبلیغ دینی را بهصورت هدفمند، علمی و مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه پیش ببریم.
اعزام ۴۲ هزار مبلغ در ماه رمضان و ارتقای کیفی تبلیغ
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه با اشاره به فعالیت گسترده در ماه مبارک رمضان گفت: در اعزامها، اتفاقی بینظیر از چند جهت رقم خورد:
نخست: ایجاد هماهنگی میان نهادهای حوزوی؛
دوم: افزایش کمّی اعزامها؛
سوم: بهرهگیری از ظرفیتهایی که پیشتر استفاده نشده بود؛
چهارم: توجه به وجهه نخبگانی تبلیغ؛
پنجم: توسعه اعزامهای گروهی؛
ششم: توجه ویژه به مبلغان خواهر.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در مجموع بیش از ۴۲ هزار مبلغ از سوی نهادهای مختلف حوزوی اعزام و بهکارگیری شدند که از این میان، معاونت تبلیغ حوزه بهتنهایی قریب به ۱۸ هزار نفر را اعزام کرد. حدود ۵ هزار نفر نیز از قم به نقاط مختلف کشور اعزام شدند.
وی با تأکید بر اهمیت حضور میدانی در تبلیغ خاطرنشان کرد: در ماه رمضان، نظارت میدانی دقیقی انجام شد. دو بار حضور میدانی و دو مرتبه نظرسنجی از حدود ۵ هزار مبلغ صورت گرفت. این گزارشها پس از ارسال به شورای عالی حوزه، با تماس تلفنی با ۴۰۰ نفر از مبلغان تأیید شد و شورای عالی آن را متقن و قابل اعتماد دانست
وی در ادامه تصریح کرد: قوام کار ما به میدان است. تاکنون با بیش از ۱۰ هزار طلبه در سراسر کشور از جمله مبلغان خواهر و برادر نشست و گفتوگو داشتهایم. بر اساس تحلیلهای انجامشده، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از مبلغان اعزامی ماه رمضان نیاز به آموزشهای تکمیلی دارند که در حال برنامهریزی برای آن هستیم.
گسترش شبکه انسانی تبلیغ و تقویت نخبگان تبلیغی
معاون تبلیغ حوزه های علمیه با بیان اینکه شبکه انسانی تبلیغی کشور اکنون بهصورت مویرگی در سراسر شهرها و روستاها فعال است، گفت: شاید کمتر نهادی همچون حوزه چنین شبکه انسانی گستردهای داشته باشد. در صورت نیاز، میتوانیم تمام مبلغان امین، هجرت، تماموقت، ساعتی و حتی مبلغان اینترنتی را در لحظه فراخوان کنیم.
وی افزود: پس از پیام اخیر رهبر معظم انقلاب، نخستین معاونتی که همه مدیران خود را برای بررسی سهروزه آن گرد هم آورد و به خروجی میدانی و برنامه عملیاتی رسید، معاونت تبلیغ حوزه بود. پیشنهادهای ارائهشده نیز به دلیل میدانی و واقعی بودن، از سوی دفتر برنامهریزی و بودجه تأیید شد.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: اکنون تمام طرحها و آییننامههای جدید ابتدا به استانها ارسال میشود تا نظر میدانی آنها گرفته شود؛ هیچ ابلاغ از بالا به پایین نداریم.
وی با اشاره به نشست تخصصی در مشهد افزود: حدود ۳۰۰ نفر از مسئولان گروههای تبلیغی سراسر کشور را به مشهد بردیم و با حضور مسئولان نهادهای حوزوی، از جمله مدیر حوزه، دفتر نخبگانی و دفتر بودجه، مباحث همافزایی و تصمیمسازی را بهصورت مشترک دنبال کردیم. این اقدام موجب هویتبخشی به گروههای تبلیغی و احساس دیدهشدن آنان در حوزه شد.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر حمایت از گروههای تبلیغی گفت: با وجود محدودیت بودجه، حمایت از گروههای فعال را ادامه میدهیم و با گروههای توانمند، توافقنامه همکاری و واسپاری بخشی از فعالیتها را امضا کردهایم.
رشد اعزام مبلغان نخبه و فعالیتهای فرهنگی در اربعین
معاون تبلیغ حوزههای علمیه با اشاره به افزایش چشمگیر اعزام مبلغان نخبه گفت: در محرم سال گذشته ۷۵ مبلغ نخبه اعزام شده بودند، در حالی که امسال این عدد به ۷۵۰ نفر رسیده است. همچنین بیش از ۲ هزار استاد سطوح عالی به عرصه تبلیغ اعزام شدند. حضور نخبگان علمی در میدان تبلیغ، اثرگذاری عمیقتری دارد.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی همچنین از همافزایی گسترده نهادهای حوزوی در فعالیتهای اربعین خبر داد و گفت: در اربعین امسال موکب فرهنگی تبلیغی برپا شد، ۸ محفل شعر میان شاعران ایرانی و عراقی برگزار گردید و محتوای تولیدی مبلغان در ماه رمضان بیش از ۷ میلیون بازدید داشته است.
حمایت از تبلیغ اینترنتی، طرحهای نوین و سامانه جامع مبلغان
معاون تبلیغ حوزه های علمیه اظهار داشت : نخبگان حوزه در عرصه تبلیغ اینترنتی فعال هستند و بهصورت مستمر مورد حمایت و ارتباط ما قرار دارند. همچنین طرح قرارگاه خاتمالاوصیا و طرح جهاد تبیینی در آموزش و پرورش توسط مربیان امین در حال اجراست و هماهنگی میان نهادهای حوزوی در این زمینه رو به گسترش است.
وی با اشاره به اعزام زودهنگام مبلغان به دلیل شرایط جنگی افزود: امسال حدود ۲ هزار مبلغ، یک هفته پیش از محرم و به مدت ۲۰ روز به تبلیغ اعزام شدند و پرداختیهای آنان نیز بهموقع انجام شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قرارگاه بلاغ مبین نیز یکی از حرکتهای سریع و جهادی حوزه در عرصه تبلیغ بود که در آن ۲۰۰ طلبه در تهران به میان مردم رفتند و با مردم به گفت و گو پرداختند .
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در ادامه اذعان داشت : فرم ارزیابی طرح امین امسال برای نخستینبار بر پایه رویکرد کیفی و خروجیمحور طراحی شده است. همچنین در دانشگاهها مدیریت تبلیغ ایجاد شده و طرح تربیت مبلغ دانشجویی و طرح امین دانشجویی آغاز گردیده است.
بارگذاری اطلاعات بیش از ۱۲ هزار مبلغ امین
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: ابرسامانه جدید مرکز مدیریت حوزه راهاندازی شده است که تاکنون اطلاعات بیش از ۱۲ هزار مبلغ امین در آن بارگذاری شده و روند ثبت سایر مبلغان نیز در حال تکمیل است. همچنین مقرر شده هر استان مجله مبلغان ویژه خود را داشته باشد و تولید محتوای تبلیغی متناسب با نیاز همان استان صورت گیرد.