آمار بازماندگان از تحصیل دوره ابتدایی/ ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ معلول جسمی نمیتوانند وارد مدارس عادی شوند
وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام آمار بازماندگان از تحصیل، گفت: وقتی آمار دانشآموزان را نگاه میکنیم، عدهای به دلیل فقر اقتصادی، عدهای به دلیل فقر فرهنگی و عدهای با تشخیص خانواده برای اینکه یک سال دیرتر وارد مدرسه شود از تحصیل بازمیمانند؛ لذا نیاز داریم که به یک شناخت دقیق و تحلیل دقیقی از وضعیت بازماندگان برسیم و وقتی به این موضوع رسیدیم میتوانیم برای آن برنامهریزی کنیم.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علیرضا کاظمی ظهر امروز در همایش هماندیشی برای توسعه حمایت اجتماعی از کودکان اظهار کرد: آموزش و برخورداری از آن، حقی طبیعی برای هر انسان است و شاید از بسیاری از نیازهای اساسی زندگی امروز، ضروریتر و بدیهیتر است و هم دولت در این زمینه مکلف به توجه به این موضوع است و هم ما نیز به عنوان انسان، وظیفه داریم نسبت به این مسئله توجه داشته باشیم.
وی افزود: در طول ۴۶ سال گذشته، یکی از افتخارات مهم جمهوری اسلامی ایران، نرخ باسوادی و پوشش تحصیلی در کشور است که هماکنون در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما از سوی دیگر، اگر کودکی از حق آموزش محروم بماند، برای ما بسیار دردناک است و باید با تمام توان و امکانات برای جبران پوشش تحصیلی به کار بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مسئله "بازماندگان از تحصیل" بهویژه در میان کودکان اشاره کرد و گفت: وقتی موضوع بازماندگان مطرح میشود عدد کلی میگوییم، اما باید لایههای زیرین را نیز باز کرد تا بتوان برنامهریزی درستی داشته باشیم.
کاظمی با اشاره به اینکه مهمترین دوره بازماندگی از تحصیل، دوره اول ابتدایی است، افزود: به عنوان وزیر آموزش و پرورش باید تمام تلاش خود را به کار گیرم که در دوره ۶ سال تمام و اول ابتدایی که فرد وارد چرخه تعلیم و تربیت میشود، او را وارد این فضا کنیم و سپس به دوره دوم ابتدایی و کل دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم پرداخته شود.
وی درباره اهمیت این تفکیک اظهار کرد: بسیاری از دانشآموزان پس از پایان دوره متوسطه اول یا حتی ابتدایی، وارد فضای کسب و کار میشوند و ممکن است به صورت همزمان یا با فاصلهای، ادامه تحصیل دهند، لذا باید این آمار را تفکیک کنیم که چقدر از این موضوع مربوط به دوره اول ابتدایی و چقدر مربوط به دوره ابتدایی و چقدر مربوط به متوسطه اول و دوم است.
کاظمی در ادامه ضمن ارائه آماری گفت: امسال آمار بازماندگان از تحصیل در گروه سنی شش سال تمام، حدود ۶۰ هزار نفر بود. سال گذشته، در کل دوره ابتدایی، تعداد بازماندگان حدود ۱۵۱ هزار نفر بود که در آموزش و پرورش، کارگروه ملی با مسئولیت دکتر حکیمزاده و دکتر زرافشان تشکیل داده و با طراحی سامانهای دقیق، تلاش کردیم این دانش اموزان را شناسایی کنیم که این ۱۵۰ هزار نفر کجا بودند؟ این افراد همه بازمانده از تحصیل نیستند.
وی در ادامه مهمترین گام در بازماندگان از تحصیل، شناسایی آنها دانست و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر معلول جسمی داریم که اصلاً نمیتوانند وارد مدارس عادی شوند، ولی اسم آنها در بازماندگان میآید. ما مدارس استثنایی کشور را با پوشش ۸۲ هزار دانشآموز برای همین قشر تاسیس کردیم. وقتی آمار دانشآموزان را نگاه میکنیم، عدهای به دلیل فقر اقتصادی، عدهای به دلیل فقر فرهنگی و عدهای به دلیل تشخیص خانواده به اینکه یک سال دیرتر وارد مدرسه شود، بازمیمانند لذا نیاز داریم به یک شناخت دقیق و تحلیل دقیقی از وضعیت بازماندگان برسیم و وقتی به این موضوع رسیدیم میتوانیم برای آن برنامهریزی کنیم.