مرسدس بنز مرزهای قدرت را جابهجا کرد / موتور ۱۳ کیلویی با قدرت هزار اسببخار!
در حالی که موتورهای الکتریکی اغلب ساده و بیهیجان به نظر میرسند، شرکت بریتانیایی یاسا با توسعه موتوری جدید، تعریف تازهای از قدرت و بازدهی در دنیای خودروهای برقی ارائه کرده است.
به گزارش سایت دیدهبان ایران، موتورهای الکتریکی ممکن است دستاورد و چیز خاصی به نظر نرسند، چرا که عمدتاً تودههایی از فلز و سیم هستند؛ اما موتور مناسب میتواند حس و حال یک خودروی برقی را متحول کند، درست مانند یک مجموعه لاستیک که ظاهر سادهای دارد. موتور جدید و رکوردشکن شرکت یاسا (Yasa) که متعلق به مرسدس بنز است، میتواند عملکرد خودروهای برقی را دگرگون سازد.
شرکت بریتانیایی یاسا که مالکیت آن در اختیار مرسدس بنز بوده و قرار است از این موتورها در نسل بعدی خودروهای این خودروساز مانند سدان فوقالعاده AMG استفاده شود، رکورد جهانی قبلی خود را برای چگالی توان در هم شکست و خروجی را به رقم شگفتآور ۷۹ اسب بخار (۵۹ کیلووات) به ازای هر کیلوگرم رساند.
این رقم نشاندهنده یک جهش بزرگ نسبت به رکورد قبلی ۵۶ اسب بخار (۴۲ کیلووات) به ازای هر کیلوگرم بود که یاسا در اوایل تابستان ثبت کرده بود.
موتور کوچک، خروجی عظیم
براساس گزارش carscoops، خروجی زیاد یک بحث است، اما کل خروجی بحث دیگری است. این موتور جدید تنها ۱۲٫۷ کیلوگرم (۲۸ پوند) وزن دارد، با این حال حداکثر توان لحظهای ۷۵۰ کیلووات یا ۱۰۰۶ اسب بخار (۱۰۲۰ اسب بخار متریک) تولید میکند؛ این رقم واقعا شگفتانگیز است.
اگرچه گفته شده که خروجی پیوسته بسیار پایینتر است، اما همچنان با استانداردهای مرسوم تک موتوره قابل توجه است. یاسا از توان ثابت ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات (۴۶۹ تا ۶۰۴ اسب بخار) صحبت میکند. به یاد داشته باشید که این توان از یک موتور ۱۳ کیلوگرمی به دست میآید!
موتور شار محوری جدید یاسا، با چگالی توان خیرهکنندهی حدود ۷۹ اسببخار به ازای هر کیلوگرم، عملاً هیچ همتایی در میان موتورهای احتراق داخلی ندارد. برای مقایسه، یکی از قویترین پیشرانههای درونسوز جهان، یعنی موتور ۵٫۰ لیتری V۸ توئینتوربوی کونینگزگ جسکو با توان ۱۲۸۰ اسببخار، حدود ۱۸۹ کیلوگرم وزن دارد و چگالی توانی در حدود ۶٫۸ اسببخار بر کیلوگرم ارائه میدهد؛ بیش از ۱۱ برابر کمتر از یاسا. حتی موتورهای فرمول یک مرسدس AMG با بیش از ۱۰۰۰ اسببخار خروجی و وزنی نزدیک به ۱۵۰ کیلوگرم نیز به چگالی توانی حدود ۶–۷ اسببخار بر کیلوگرم میرسند. بدین ترتیب، موتور یاسا نهتنها از نظر وزن و بازده، بلکه در چگالی توان، سرعت پاسخدهی و سادگی ساختار، نسل تازهای از عملکرد را رقم زده است که موتورهای درونسوز صرفا میتوانند از دور نظارهگر آن باشند

آنچه هیجانانگیزتر است این است که این فقط یک مدل کامپیوتری تئوری نیست. یاسا میگوید که این موتور رکوردشکن یک نمونه اولیه کاملا عملیاتی است که در حال حاضر بر روی نیمکت آزمایش در حال تولید توان و بدون مواد عجیب و غریب ساخته شده است.
مرسدس بنز یاسا را در سال ۲۰۲۱ خریداری کرد و قصد دارد از فناوری موتور شار محوری این شرکت مستقر در آکسفوردشر، در سدان و شاسیبلند فوقالعاده پرچمدار آینده خود استفاده کند.

