کد خبر: 254964
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

شربیانی، عضو شورای شهر: باید نام زاکانی در کتاب گینس ثبت شود/ شهرداری تهران دچار سندرم انتصابات بی‌قرار است/ مردم ادعاهای شهرداری در تبلیغ عملکرد خود را باور ندارند/ مدیران روابط عمومی در سودای ورود به شورای شهر

سید جعفر شربیانی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران ضمن انتقاد از بزرگنمایی در تبلیغات شهرداری و همچنین انتصابات متعدد زاکانی در دوره کنونی مدیریت شهری، به دیده‌بان ایران گفت: معیار و شاخص اصلی کارآمدی کارنامه یک جریان در حوزه اجرا، مردم هستند. باید رضایتمندی شهروندان را بسنجیم و ببینیم که چقدر تبلیغات شهرداری درباره عملکردش را باور دارند و این ادعاها را در زندگی خود لمس کرده‌اند./ شهرداری تهران در این دوره دچار سندرم انتصابات بی‌قرار است و این رویه، بی‌سابقه بوده است. شهردار تهران در این دوره در زمینه انتصابات پرشمار رکورد زده است و باید اسمش در کتاب گینس ثبت شود./ برخی مدیران روابط‌عمومی شهرداری به‌سودای حضور در انتخابات شورای شهر تهران استعفا داده‌اند، اما کماکان در بر همان پاشنه می‌چرخد. باید بدانیم که هرگونه استفاده از اموال عمومی به هر شکل در راستای تبلیغ یک جریان سیاسی، حرام شرعی است.

شربیانی، عضو شورای شهر: باید نام زاکانی در کتاب گینس ثبت شود/ شهرداری تهران دچار سندرم انتصابات بی‌قرار است/ مردم ادعاهای شهرداری در تبلیغ عملکرد خود را باور ندارند/ مدیران روابط عمومی در سودای ورود به شورای شهر

دیده‌بان ایران؛ پریسا هاشمی: قرارداد ۵هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران با صدا و سیما که ناصر امانی، عضو شورای شهر در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران از آن پرده برداشت، به قول برخی از منتقدان شهرداری، رسانه ملی را به تریبون یک گروه کوچک اما پرسروصدا و دارای قدرت در لایه‌ها و سطوح مختلف مدیریت تبدیل کرده است. البته آن‌طور که برخی از اعضای شورای شهر می‌گویند، شهرداری تهران فقط با صدا و سیما قرارداد رسانه‌ای برای تبلیغات عملکرد خود نبسته و قراردادهای مستقیم و غیرمستقیم تبلیغاتی با برخی رسانه‌های دیگر نیز منعقد کرده است. 

در این میان، اخیراً پرویز سروری، نایب‌رئیس کنونی شورای شهر تهران و هم‌حزبی علیرضا زاکانی، شهردار تهران (عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان)، حدود پنج ماه پیش از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و تأیید و ردصلاحیت‌ها، در برنامه «سپهر سیاسی» حاضر شده و با مقایسه زاکانی و محمدباقر قالیباف (شهردار سابق و رئیس مجلس کنونی)، به‌راحتی از اجماع برای ابقای زاکانی سخن گفته است: «زاکانی گزینه اجماعی جریان تحول‌خواه برای اداره شهرداری تهران است. تغییر مداوم مدیریت شهری به فضای شهر و زندگی مردم آسیب می‌زند. تجربه مدیریت آقای قالیباف نیز نشان داد که استمرار مدیریت، یکی از عوامل اصلی موفقیت در اداره تهران است. بر همین اساس و با توجه به عملکرد فعلی شهرداری، معتقدیم مدیریت کنونی باید ادامه پیدا کند.» 

سروری از استمرار مدیریت می‌گوید، در حالی که انتصابات وقت و بی‌وقت زاکانی حتی حامیانش در شورای شهر تهران را هم کلافه کرده است. در این میان، نرجس سلیمانی و مهدی اقراریان، اعضای شورای شهر تهران تعبیر جالبی برای تغییر مدیران در زمان حضور زاکانی در شهرداری به‌کار برده‌اند و در تشریح پشت پرده انتصابات بی‌شمار شهرداری تأکید کرده‌اند که «این تغییر انتصابات برای رزومه‌سازی است.» 

در چنین شرایطی، صدا و سیما و برخی رسانه‌های دیگر بدون هیچ سؤالی اجازه می‌دهند که برای ابقای رکورددار انتصابات و تغییر جای مدیران در یک دوره مدیریت شهری، تبلیغ شود؛ تبلیغاتی که هزاران میلیارد تومان از جیب شهروندان تهرانی ربوده و گاه هم برایشان خسارات جبران ناپذیری به‌جا گذاشته است. مصداق آن هم ترکیدن بالن‌های تبلیغاتی و سوختن ۶ کودک در محله چیتگر بود. با این حال، شهرداری تهران به بزرگنمایی عملکرد ضعیف خود ادامه می‌دهد و طوری تبلیغ می‌کند که انگار شهروندان پرواز می‌کنند و شرایط شهر را نمی‌بینند. شاید به همین دلیل است که در بنرهای تبلیغات شهری، چنین جمله‌هایی دیده‌ می‌شود: «شهرداری از تهران تا شانگهای را آسفالت کرده است.» 

سید جعفر شربیانی 2

ضعف مصوبه شورا، مجوزی به روابط‌عمومی برای تبلیغات نامحدود

در همین راستا، سید جعفر شربیانی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دیده‌بان ایران ضمن انتقاد از بزرگنمایی در تبلیغات شهرداری، تأکید کرد: «این مدیریت شهری ادعاهای زیادی دارد. به نظر من یکی از پرمدعاترین هیأت حاکمه شهرداری الان بر سر کار هستند. از اول هم ادعاهای بسیاری داشتند.» 

او افزود: «معیار و شاخص اصلی کارآمدی کارنامه یک جریان در حوزه اجرا، مردم هستند. باید رضایتمندی شهروندان را بسنجیم و ببینیم که چقدر این تبلیغات را باور دارند و این ادعاها را در زندگی خود لمس کرده‌اند.» 

عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به این که بارها در صحن علنی نسبت به موضوع تبلیغات شهرداری تذکر دادیم، گفت: «ما در تذکرات اعلام کردیم که باید در حوزه رسانه‌ای اعم از نوشتاری و دیداری و همچنین بیلبوردهای شهری، موضوعاتی مطرح شود که تمام شهروندان با سلایق مختلف آن را ببینند و مهمتر این که شهروندان حس کنند که شهرداری در چارچوب قوانین اسلامی، آن‌ها را شهروند این شهر می‌داند.» 

او با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران درباره تبلیغات شهرداری، تأکید کرد: «متأسفانه مصوبه شورا در این زمینه ضعف دارد، زیرا در فصل بررسی بودجه مدیریت شهری، مجوز نامحدودی برای انجام تبلیغات به روابط‌عمومی شهرداری داده شد.» 

شهرداری نباید از امکانات خود برای انتخابات شوراها استفاده کند

شربیانی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از انتصابات متعدد زاکانی در دوره کنونی مدیریت شهری پرداخت و گفت: «شهرداری تهران در این دوره دچار سندرم انتصابات بی‌قرار است و این رویه، بی‌سابقه بوده است. شهردار تهران در این دوره در زمینه انتصابات پرشمار رکورد زده است و باید اسمش در کتاب گینس ثبت شود.» 

او با بیان این که در بیش از چهار سال مدیریت شهری دوره ششم، شاهد تغییرات بسیاری در مدیران شهرداری بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: «ظاهراً و این‌طور که ما شنیده‌ایم، برخی مدیران روابط‌عمومی شهرداری به‌سودای حضور در انتخابات شورای شهر تهران استعفا داده‌اند، اما کماکان در بر همان پاشنه می‌چرخد. باید بدانیم که هرگونه استفاده از اموال عمومی به هر شکل در راستای تبلیغ یک جریان سیاسی، حرام شرعی است.» 

عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر شهرداری دست به این اقدام زده است یا خیر، تأکید کرد: «من اطلاعات دقیق و قضاوتی ندارم. اما اگر این کار را بکند، حرام شرعی است.» 

شربیانی در پاسخ به این پرسش که با توجه مدت کوتاهی که تا انتخابات شوراهای شهر باقی مانده است، آیا تبلیغات شهرداری می‌تواند روی افکار عمومی تأثیر بگذارد، گفت: «در یکی، دو انتخابات اخیر متأسفانه اخباری در زمینه ورود انتخابات شهرداری تهران منتشر شد و خانم نرجس سلیمانی و آقای مهدی اقراریان (اعضای شورای شهر تهران) نیز درخصوص استفاده از ظرفیت‌های شهرداری در انتخابات تذکر دادند. من پیش‌دستی می‌کنم و پیشاپیش می‌خواهم که شهرداری در این دوره، این اشتباه را نکند.» 

منبع: دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر