کد خبر: 258532
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

تشکری هاشمی: هزینه‌های تبلیغاتی شهرداری برای تخریب منتقدان به‌کار گرفته می‌شود/ پول‌های هدایت‌شده خرج رسانه‌ها می‌شود/ ابهامات بی‌پاسخ بماند، درباره هزینه‌های تبلیغاتی شهرداری تحقیق و تفحص می‌کنیم/ دوره شهردار تمام می‌شود، رسانه‌ها به فکر اعتبارشان باشند

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر درباره تبلیغات نجومی شهرداری تهران در روزهای پایانی دوره کنونی مدیریت شهری، به دیده‌بان ایران گفت: وقتی فرصت انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی به ابزاری برای بهره‌برداری حزبی و گروهی جریان حاکم بر مدیریت شهری تبدیل می‌شود، ایراد و مشکل ایجاد می‌شود. ما می‌بینیم که برای یک مناسبت، عکس‌های شهردار در سطح شهر توزیع می‌شود یا اعداد و ارقامی که فاقد وجاهت و واقعیت هستند، به‌عنوان عملکرد شهرداری اعلام می‌شود. با توجه به وظیفه نظارتی‌ شورای شهر، هرجا احساس کنیم ابهام وجود دارد، حتماً ورود پیدا می‌کنیم و در قالب تذکر، طرح سؤال و حتی اگر لازم شد در قالب تحقیق و تفحص، این موضوعات را دنبال می‌کنیم./ امیدوارم خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که مورد اعتماد و اعتبار جامعه هستند و هویت آن‌ها مورد احترام مردم است، خود را در معرض بازی‌های سیاسی جریان حاکم بر شهرداری قرار ندهند و از این که به ابزاری برای رساندن این جریان به مطامع سیاسی‌شان تبدیل شوند، اجتناب کنند. دوره این شهردار و مدیران آن تمام می‌شود، اما نام و اعتبار برخی خبرگزاری‌ها و نهادهای خبری آن‌قدر دارای اهمیت و جایگاه است که نباید در معرض چنین آسیب‌هایی قرار بگیرد./ حساسیت‌هایی درباره قراردادهای شهرداری با رسانه‌ها وجود دارد و باید مشخص شود که این پول‌ها از طریق چه شرکت‌هایی و با چه شیوه‌هایی در اختیار بنگاه‌های خبری قرار گرفته است که به صورت هدایت‌شده و نه برای ارائه خدمت به مردم، بلکه برای تخریب منتقدان جریان حاکم بر شهرداری و کسانی که در زمره ابواب جمعی آن‌ها در شورای شهر محسوب نمی‌شوند، به‌کار گرفته می‌شود.

تشکری هاشمی: هزینه‌های تبلیغاتی شهرداری برای تخریب منتقدان به‌کار گرفته می‌شود/ پول‌های هدایت‌شده خرج رسانه‌ها می‌شود/ ابهامات بی‌پاسخ بماند، درباره هزینه‌های تبلیغاتی شهرداری تحقیق و تفحص می‌کنیم/ دوره شهردار تمام می‌شود، رسانه‌ها به فکر اعتبارشان باشند

دیده‌بان ایران؛ پریسا هاشمی: «شهرداری تهران در دوره مدیریت علیرضا زاکانی به نمادی از حکمرانی نمایشی تبدیل شده است؛ حکمرانی‌ای که در آن رسانه‌ها و تبلیغات نه ابزاری برای خدمت به شهروندان، بلکه وسیله‌ای برای بقا و مشروعیت سیاسی جریان حاکم بر مدیریت شهری شده‌اند.» این بخشی از سخنان منتقدان زاکانی در شورای شهر است. برخی از آن‌ها که به او رأی داده بودند، حالا از انتخاب خود پشیمان هستند و بخشی از این ندامت آن‌ها به‌خاطر حکمرانی نمایشی حاکم بر شهرداری تهران است. 

قرارداد ۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری با صدا و سیما، علاوه بر آن که یکی از بزرگترین نمونه‌های این روند است، تنها بخشی از یک شبکه پیچیده تبلیغاتی است که میلیاردها تومان از منابع عمومی را صرف بزرگنمایی اقدامات مدیریت شهری می‌کند. این تبلیغات هر روز ابعاد گسترده‌تر با مبالغ عجیب‌تری به خود می‌گیرد. جالب آن که برخی از اعضای شورای شهر تهران، با وجود مسئولیت نظارتی، اطلاعی از عمق و جزئیات هزینه‌های شهرداری تهران در حوزه تبلیغات ندارند. 

اعضای شورای شهر تهران وظیفه دارند بر نحوه هزینه‌کرد بودجه عمومی نظارت دقیق داشته باشند. اما واقعیت تلخ این است که بسیاری از آن‌ها از جزئیات قراردادهای تبلیغاتی شهرداری بی‌اطلاع هستند و این شکاف اطلاعاتی، فضایی امن برای تحرکات غیرواقعی را فراهم کرده است. 

درباره عدم اطلاع دقیق برخی از اعضای شورای شهر درباره هزینه‌های تبلیغاتی شهرداری تهران با سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با دیده بان ایران گفت‌وگو کرد.

مشروح سیدجعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران با دیده بان ایران را در ادامه می‌خوانید. 

تشکری هاشمی

چرا هر چقدر به آخر دوره کنونی مدیریت شهری نزدیک‌تر می‌شویم، تبلیغات شهرداری بیشتر و گسترده‌تر می‌شود؟ 

تبلیغات شهری بخشی از وظایف شهرداری است؛ هم برای اکران مناسبت‌ها و اتفاقاتی که به‌صورت تاریخی و تقویمی اتفاق می‌افتد و هم برای فروش تبلیغات در سطح شهر تا تولیدکنندگان کالا و خدمات بتوانند محصول خود را معرفی کنند. بنابراین، اصل تبلیغات چیز خوبی است. اما وقتی فرصت انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی به ابزاری برای بهره‌برداری حزبی و گروهی جریان حاکم بر مدیریت شهری تبدیل می‌شود، ایراد و مشکل ایجاد می‌شود. ما می‌بینیم که برای یک مناسبت، عکس‌های شهردار در سطح شهر توزیع می‌شود یا اعداد و ارقامی که فاقد وجاهت و واقعیت هستند، به‌عنوان عملکرد شهرداری اعلام می‌شود. بهره‌برداری سیاسی از این موضوع ایراد دارد و باید این نکات مورد توجه و پیگیری بُعد نظارتی شورای شهر تهران قرار بگیرد. با توجه به وظیفه نظارتی‌‌ای که داریم، هرجا احساس کنیم این انحرافات از رویه معمول بیشتر شود، حتماً آن را در قالب تذکر اعلام خواهیم کرد.

قراردادهای شهرداری تهران در حوزه تبلیغات چقدر است؟ 

درباره اعداد و ارقام قراردادهایی که شهرداری تهران با رسانه‌های هم‌سوی خود بسته است، اطلاع دقیقی ندارم. 

مگر اعضای شورای شهر تهران محرم نیستند؟ 

به هر شکل، تا الان چیزی به‌صورت سند منتشر نشده است و این گمانه‌زنی وجود دارد که این نوع قراردادها با واسطه‌هایی منعقد شده باشد که باید توسط واحدهای مربوطه بررسی شود. من اما امیدوارم خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی که مورد اعتماد و اعتبار جامعه هستند و هویت آن‌ها مورد احترام مردم است، خود را در معرض بازی‌های سیاسی جریان حاکم بر شهرداری قرار ندهند، اخبار واقعی را منتقل کنند و از این که به ابزاری برای رساندن جریان حاکم بر شهرداری به مطامع سیاسی‌شان تبدیل شوند، اجتناب کنند. به هر شکل، دوره این شهردار و مدیران آن تمام می‌شود، اما نام و اعتبار برخی خبرگزاری‌ها و نهادهای خبری آن‌قدر دارای اهمیت و جایگاه است که نباید در معرض چنین آسیب‌هایی قرار بگیرد.

به عنوان اعضای شورای شهر تهران که نهاد بالادستی شهرداری محسوب می‌شود، وقتی از این قراردادها اطلاع دقیقی ندارید، روی چه چیزی می‌خواهید نظارت کنید؟

یکی از کارهای ما در شورای شهر تهران این است که بودجه و اعتبارات را تصویب کنیم. بخش دیگر رسیدگی به اسناد مالی است و دسترسی به بخشی از موضوعات در حسابرسی‌ها میسر می‌شود. ضمن این که گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران و تفریغ بودجه هم وجود دارد. در نهایت، هرجا که اعضای شورای شهر تهران احساس کنند امور ابهام دارد، حتماً ورود پیدا می‌کنند و در قالب تذکر، طرح سؤال و حتی اگر لازم شد در قالب تحقیق و تفحص، این موضوعات را دنبال می‌کنند. اخباری که اخیراً منتشر شده است، حساسیت‌هایی را درباره قراردادهای شهرداری با رسانه‌ها به وجود آورده و باید مشخص شود که این پول‌ها از طریق چه شرکت‌هایی و با چه شیوه‌هایی در اختیار بنگاه‌های خبری قرار گرفته است که به صورت هدایت‌شده و نه برای ارائه خدمت به مردم، بلکه برای تخریب منتقدان جریان حاکم بر شهرداری و کسانی که در زمره ابواب جمعی آن‌ها در شورای شهر محسوب نمی‌شوند، به‌کار گرفته می‌شود. این بخشی از کارهاست و کارهای دیگری هم خارج از چارچوب انجام می‌شود که در آینده با بررسی اعضای شورای شهر تهران روشن می‌شود.

منبع: دیده‌بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر