سهم خواهی نمی کنیم/ دیدگاه فراجنسیتی داریم / با وزرای پیشنهادی روحانی همراهی می کنیم
من هرگونه سهمخواهی در انتخاب کابینه را رد میکنم و بر لزوم وجود دیدگاه فراجنسیتی در تعیین صلاحیت وزرا تاکید دارم. برخی میگویند یک زن باید برای فلان وزارتخانه انتخاب می شد ، اما این اصلا درست نیست، بلکه باید دست آقای روحانی را باز بگذاریم تا بر اساس شایستهسالاری با وزرایش کار کند. ما سعی می کنیم در بررسی صلاحیت وزرا عملکرد و شایستگی ها را مد نظر قرار دهیم نه دیدگاه های شخصی خود.

دیده بان ایران: فراکسیون امید امروز صلاحیت تعدادی از وزرای پیشنهادی را بررسی می کند؛ حال باید فراکسیون امید که مهم ترین روحانی در مجلس محسوب می شود چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت. فریده اولاد قباد عضو فراکسیون امید به دیده بان ایران می گوید: "با دولت و شخص رئیس جمهور همراه هستیم و سهم خواهی نمی کنیم بر اساس شایستگی ها و عملکرد وزرا را بررسی می کنیم "
متن گفت و گوی این نماینده مجلس در ذیل آمده است:
- عملکرد آقای روحانی را طی دولت یازدهم، چگونه ارزیابی میکنید؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید توجه کرد که آقای روحانی در چه وضعیتی دولت را تحویل گرفتند، در آن زمان فضای سیاسی و دیپلماسی کشور در سیاست داخلی و خارجی به چه صورت بود و حتی شرایطمان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری چگونه بود و در حال حاضر در چه جایگاهی قرار داریم. آقای روحانی در شرایطی کشور را تحویل گرفت که رشد اقتصادی به منفی 8.8 درصد رسیده بود و با یک رکود تورمی 40 درصدی مواجه بودیم، اما دولت تدبیر و امید توانست میزان رشد اقتصادی را به منفی پنج درصد برساند. البته قطعا با صحبتها و برنامههایی که آقای روحانی مطرح کردهاند، میتوانند این میزان را به مثبت پنج درصد افزایش دهند. در عین حال اکنون شرایط صادرات کالاهایمان هم نسبت به دوره گذشته بویژه در حوزههایی چون صنایع دستی بهبود یافته است.
همچنین یکی از مواردی مورد نظر آقای روحانی برای برای بهبود شرایط سیاسی کشور، موضوع حقوق شهروندی بود که یکی از ارکان سیاست داخلی به شمار میآید. آقای روحانی حقوق شهروندی را برای همه مردم کشور و همه اقشار جامعه مدنظر قرار دادند و در این حوزه هیچگاه به طبقهبندیهای سیاسی از نظر نوع فکر و نگرش توجه نکردهاند. بر این اساس هم کسانیکه در اینتخابات ریاست جمهوری به آقای روحانی رای دادند و هم کسانی که به ایشان رای ندادند، مشمول این حقوق هستند. چراکه بلافاصله بعد از انتخابات به صراحت اعلام کردند که «من رییس جمهور همه مردم ایران هستم.» بنابراین بعد ملی حقوق شهروندی را مدنظر داشتند. از طرفی میدانیم که یکی از ارکان حقوق شهروندی، توجه به برقراری عدالت اجتماعی است. در نتیجه این مسائل باید مورد توجه همه ارکان نظام و مسوولان جامعه باشد. به عنوان مثال من هم که در کمیسیون آموزش و تحقیقات بودهام، باید پیگیر عدالت آموزشی در این کمیسیون باشم.
- برای ارزیابی اقدامات انجام شده در حوزه سیاست داخلی چند نکته حائز اهمیت است؛ یکی اینکه آیا دولت «روحانی» توانسته امنیت اجتماعی و سیاسی را برای شهروندان برقرار کند؟. دومین مساله هم درباره نحوه برگزاری انتخابات است، به هر حال دولت آقای روحانی دو انتخابات برگزار کرده، حال در مقام مقایسه این انتخاباتها نسبت به گذشته چه تفاوتهایی داشتهاند؟. به نظر شما دولت یازدهم در این دو قسمت تا چه حد موفق عمل کرده است؟.
در رابطه با انتخابات فکر میکنم، نگرش آقای روحانی مبنی بر اینکه زنان در حوزه مشارکتهای سیاسی، انتخاب کنند یا انتخاب شوند، باعث شد تا در این دوره از انتخابات افزایش سهم زنان را در مشارکت سیاسی شاهد باشیم. از طرفی آقای روحانی واقعا سعی کردند که انتخابات را به حاشیه نبرند. حتی اگر مسایلی هم در استانها یا تهران اتفاق میافتاد، آقای روحانی با صبر و سعهصدر با آن برخورد میکردند و سعیشان بر این بود که نهتنها مشکلات را به چالش بدل نکنند، بلکه با آرامش و سعهصدر، مسائل را حل کنند.
نکته دیگری هم که در زمینه برگزاری انتخابات در این دوره وجود دارد، استفاده از دستگاههای الکترونیک بود. در زمان انتخابات در بازدیدی که از برخی حوزهها داشتم، دیدم که دستگاهها کار نمیکند، اما بلافاصله کار رایگیری به همان روش سنتی دستی و با آرامش شروع شد. به طوریکه بنده بعد از اینکه در جماران رای دادم، از حوزههای ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس بازدید کردم و شرایط رایگیری مناسب بود. بر این اساس خوشبختانه در این دروه انتخابات با امنیت، آرامش و بدون حاشیه برگزار شد.
البته در کشور باید یکسری نکات را مدنظر قرار داده و آنها را تقویت کنیم. به عنوان مثال مسالهای که در کشور ما ضعیف و قابل تامل است، تفکر نقدپذیری است. برگزاری انتخابات خوب همه چیز با امنیت و آرامش برگزار شد.
- توجیحی که برخی همکاران آقای روحانی درباره کند بودن یا طولانی شدن روند انتخابات مطرح میکردند، این بود که برای اولین بار اصرار بر ارائه کدملی افراد انجام شد تا جلو تقلب گرفته شود، به نظر شما این موضوع در کند بودن روند انتخابات چقدر موثر بود؟
در روز انتخابات دستگاهی را دیدم که کد ملی را وارد میکردند، اما با این وجود باز هم نظارت ناظرین نیاز بود. بنابراین چنین اقداماتی خوب بود، اما باید آموزشهای بیشتری به کارکنان حوزههای انتخابیه داده میشد. البته آموزشهای لازم را داده بودند و چنین روشهایی میتواند برای پیشگیری از تقلب انتخاباتی مطلوب باشد، اما در صورتیکه آموزشهایمان را در این زمینه بیشتر کنیم.
- ما در آستانه معرفی وزرا هستیم، با توجه به برگزاری انتخابات در این دوره، عملکرد وزیر و وزارت کشور را چطور ارزیابی میکنید؟ اگر آقای روحانی باز هم عبدالرضا رحمانی فضلی را به عنوان وزیر کشور معرفی کند، شما به ایشان رای میدهید یا اینکه نسبت به عملکرد وزارت کشور نقد دارید؟.
من هیچگاه وارد مصداق نمیشوم. باید توجه کرد که ارزیابی یا ارزشیابی از عملکرد وزرا در دست آقای روحانی است. یعنی آقای روحانی به عنوان رییس جمهور میتواند عملکرد وزاریش ارزیابی کند. این ارزیابی هم بر اساس پارامترها و شاخصهای مدنظر خود آقای روحانی انجام و مشخص میشود که آیا این وزرا بر اساس شاخصها و انتظارات مورد نظر، توانستهاند پاسخگوی مردم و رییس جمهور باشند یا خیر.
آقای روحانی یک رییس جمهور باهوش و زیرک است از طرفی یکی از نکات مهمی که در دولت آقای روحانی به چشم میآمد، این بود که هم در حوزه سیاست داخلی و هم در حوزه سیاست خارجی با دیپلماسی مبتنی بر اقناع حرکت کردیم. باید توجه کرد که سه ابزار مهم اقناع، پیشنهاد پاداش و تهدید به مجازات در دنیا وجود دارد، اما آقای روحانی از ابر ابزاری هم در دیپلماسی داخلی و هم در دیپلماسی خارجی استفاده کرد و همه چیز را بر اساس گفتوگو، گفتمان، تعامل و اقناع پیش برد و در دولت یازدهم این قطار روی ریل افتاده است. به نظرم هم افرادیکه به آقای روحانی رای دادند و هم کسانیکه به ایشان رای نداند، باید برای شتاب گرفتن این قطار در همه عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.. با همفکری، همراهی و همدلی به آقای روحانی کمک کنند و هدفمان هم باید آبادانی و پیشرفت کشور باشد و چوب لای چرخ دولت نگذاریم، در غیر این صورت این قطار متوقف خواهد شد. در برخی رسانهها میبینم که صحبتهایی را تحت عنوان مطالبات 24 میلیونی از آقای روحانی، مطرح میکنند، اما باید توجه کرد که آقای روحانی روز بعد از انتخابات گفت من رییس جمهور همه مردم هستم. بنابراین امیدوارم بتوانیم با همدلی، همراهی و همفکری در تمام عرصههای کشور به حرکت این قطار کمک کنیم و هدفمان هم آبادانی، پیشرفت و توسعه کشور باشد.
تاکید میکنم که آقای روحانی رییس جمهوری زیرک و باهوش است و در انتخابات متوجه مطالبات همه مردم، چه کسانی که به او رای دادند و چه کسانیکه به او رای ندادند، شده است. همین که میگوید من رییس جمهور همه مردم هستم یعنی همراهی و همدلی همه مردم را میخواهد. بنابراین «روحانی» رییس جمهور همه ملت ایران است و همه ارکان جامعه اعم از مردم، قوای سهگانه و... باید دست در دست هم دهند و به شتاب این قطار در جهت توسعه و آبادانی کشور کمک کنند. اگر آقای روحانی افراد کابینه را بر اساس تعهد، تخصص و پاکدستی که همان معیارهای شایستهسالاری است، معرفی کند، ما هم در مجلس به ایشان کمک میکنیم. بالاخره آقای روحانی اکنون رییس قوه مجریه کشور است و همه جوانب را میبینند و امنیت، آرامش، همدلی و همفکری برایش اهمیت دارد. در نتیجه این هماهنگی و انسجام باید وجود داشته باشد تا روحانی بتواند موفق شود.
در عین حال من هرگونه سهمخواهی در انتخاب کابینه را رد میکنم و بر لزوم وجود دیدگاه فراجنسیتی در تعیین صلاحیت وزرا تاکید دارم. برخی میگویند یک زن باید برای فلان وزارتخانه انتخاب می شد ، اما این اصلا درست نیست، بلکه باید دست آقای روحانی را باز بگذاریم تا بر اساس شایستهسالاری با وزرایش کار کند. ما سعی می کنیم در بررسی صلاحیت وزرا عملکرد و شایستگی ها را مد نظر قرار دهیم نه دیدگاه های شخصی خود.