کد خبر: 104993
A

مردانی: اگر می‌خواهیم که به کنترل اپیدمی بپردازیم، چاره‌ای جز تعطیلی ۱۰ روزه باقی نمانده/ ظرفیت بخش‌های ICU در تهران پر شده و تخت خالی نداریم!

عضو ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: اگر می‌خواهیم که به کنترل اپیدمی بپردازیم، چاره‌ای جز تعطیلی ۱۰ روزه باقی نمانده است. چرا که در حال حاضر با شیب صعودی شمار متوفیان کرونایی مواجه هستیم و این مسئله، بسیار نگران کننده است.

مردانی: اگر می‌خواهیم که به کنترل اپیدمی بپردازیم، چاره‌ای جز تعطیلی ۱۰ روزه باقی نمانده/ ظرفیت بخش‌های ICU در تهران پر شده و تخت خالی نداریم!

به گزارش دیده بان ایران؛ در پی حضور بسیاری از مردم در بازارها و مراکز خرید در ایام پایانی سال گذشته و همچنین، سفرهای قابل توجه و پرتعداد نوروزی، وضعیت گسترش اپیدمی کرونا در تهران و بسیاری از مناطق کشور، شکل بغرنجی را به خود گرفته و نگرانی‌های جدی را به دنبال داشته است. مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا ضمن اشاره به درخواست تعطیلی یک هفته الی ده روزه در تهران برای مهار اپیدمی، اظهار داشت: این پیشنهاد، نه صرفا محدود به پایتخت که اساسا مربوط به همه شهرهای با وضعیت قرمز و کلانشهرهایی است که تعداد موارد بستری بر اثر کووید۱۹ در آن به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

برای کنترل اپیدمی، چاره‌ای جز تعطیلی ۱۰ روزه باقی نمانده

وی افزود: در همه کشورهای دنیا نیز، چنین اقدامی همواره در شرایط بحرانی صورت گرفته و به مانند یک لاک داون یا تعطیلی کامل به مدت مشخص برای کمک به مهار اپیدمی به کار گرفته می‌شود. بر همین اساس و بر مبنای تمهیدات تجربه شده و آزمون پس داده اینچنینی در ایران نیز در وضع کنونی، اتخاذ چنین تصمیمی بسیار لازم به نظر می‌رسد.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، خاطرنشان کرد: اگر این پیشنهاد مورد قبول مسئولین قرار بگیرد، بدون تردید در کنترل شرایط بغرنج فعلی موثر خواهد بود. اگر می‌خواهیم که به کنترل اپیدمی بپردازیم، چاره‌ای جز تعطیلی ۱۰ روزه باقی نمانده است. چرا که در حال حاضر با شیب صعودی شمار متوفیان کرونایی مواجه هستیم و این مسئله، بسیار نگران کننده است.

ظرفیت بخش‌های ICU در تهران پر شده و تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید وجود ندارد

مردانی، همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت مراکز درمانی تهران از نظر شمار موارد بستری نیز، تصریح کرد: تعداد موارد مراجعات سرپایی به شکل قابل توجهی افزایش یافته و در کنار آن، شمار موارد بستری عزیزان نیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران به شدت زیاد شده است. در حال حاضر، متاسفانه اکثر تخت‌های آی‌سی‌یو پر شده و تخت خالی بخش برای پذیرش بیماران جدید نیز وجود ندارد. ضمن اینکه، تنها بیمارستان‌های خاصی بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند و در این مراکز با تکمیل ظرفیت مواجه هستیم.

متاسفانه شمار هم وطنان جان باخته بر اثر کرونا در ۲ هفته آینده افزایش خواهد یافت

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه نیز هشدار داد: با تاسف باید گفت که شمار مرگ و میر هم وطنان ما بر اثر کرونا در شیب صعودی سه رقمی قرار گرفته و به نظر می‌رسد که با توجه به نشانه‌های تجمعات ایام پایانی سال گذشته و همچنین، دورهمی‌ها و سفرهای نوروزی در ۲هفته آینده، شاهد افزایش بیشتر تعداد متوفیان باشیم.

تراکم حضور افراد در وسایل حمل و نقل عمومی، تبعات جدی و پشیمان‌کننده‌ای خواهد داشت

وی همچنین با تاکید بر لزوم توجه به تعطیلی مشاغل در تهران، خاطرنشان کرد: با پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت افراد به روال عادی در جامعه، متاسفانه تعداد تجمعات در مراکز اصلی شهر و وسایل حمل و نقل عمومی، نظیر مترو و بی‌آرتی افزایش یافته و این روند، مسلما تبعات بسیاری جدی و پشیمان کننده‌ای به دنبال خواهد داشت.

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان نیز عنوان داشت: خواهش بنده و همکارانم از مردم این است که به پیشنهاد کمیته کشوری مقابله با کرونا در راستای تعطیلی مشاغل و فعالیت مشاغل گروه یک(مشاغل خدمات‌رسانی، اورژانس، سوپرمارکت‌ها و سایر مشاغل این گروه) توجه جدی نشان داده و از حضور در مراکز و امکان شلوغ، دورهمی‌ها و مواردی از این دست بپرهیزند. ضمن اینکه بر اساس این پیشنهاد که از امروز اجرا خواهد شد، فعالیت ادارات با حداقل ظرفیت نیز به شرط رعایت موارد بالا، می‌تواند به مهار اپیدمی کمک کند.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر