کد خبر: 105114
A

خبر اعلام تعیین روز اول ماه رمضان توسط آیت‌الله العظمی سیستانی تکذیب شد

یکی از اعضای دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی انتساب خبری به معظم له مبنی بر تعیین آغاز ماه رمضان در سال جاری را تکذیب کرد.

خبر اعلام تعیین روز اول ماه رمضان توسط آیت‌الله العظمی سیستانی تکذیب شد

به گزارش دیده بان ایران؛ یکی از اعضای دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی انتساب خبری به معظم له مبنی بر تعیین آغاز ماه رمضان در سال جاری را تکذیب کرد.

این عضو دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی به خبرگزاری حوزه گفته است که" با توجه به مبنای معظم له که رویت با چشم غیر مسلح را شرط می دانند اصولا اعلام ثبوت هلال قبل از شب اول ماه معنی ندارد."

گفتنی است برخی خبرگزاری ها با استناد به جزوه ای که دفتر حضرت آیت الله سیستانی هر سال منتشر می کند اینگونه برداشت کردند که معظم له روز آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را تعیین کرده اند.

این جزوه که هر سال منتشر میشود به پیش بینی درباره امکان رویت یا عدم رویت هلال ماه می پردازد.

در مورد آغاز ماه رمضان پس از بررسی امکان رویت در غروب روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده، در این جزوه آمده است: آغاز ماههای قمری از نظر شرعی،‌ مبتنی بر اثبات رویت هلال است.

در نتیجه دفتر معظم له روز آغاز ماه های قمری را اعلام یا تعیین نکرده است. اگرچه در مورد ماه رمضان امسال باتوجه به وضعیت هلال و همچنین "محاسبات قطعی نجومی" می توان گفت طبق مبنای آیت الله سیستانی (رویت با چشم غیرمسلح + اختلاف آفاق) به احتمال بسیار قوی، آغاز ماه در روز چهارشنبه خواهد بود. چون شب قبل امکان رویت هلال مطلقا در عراق و حتی قاره آسیا وجود ندارد.

آیت‌الله سیستانی روز اول ماه رمضان را تعیین نکرده‌اند +سند

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر