کد خبر: 108333
A

۵ هزار بیمار نادر در انتظار واکسن کرونا/ کارکنان صدا و سیما زودتر از بیماران نادر واکسینه شدند!

در حالی ۳ هزار نفر از کارکنان ‎#صداوسیما سهمیه ‎واکسن کرونا گرفتند که ۵ هزار بیمار نادر در کشور هنوز واکسینه نشدند.

۵ هزار بیمار نادر در انتظار واکسن کرونا/ کارکنان صدا و سیما زودتر از بیماران نادر واکسینه شدند!

به گزارش دیده بان ایران؛ در حال حاضر پنج هزار بیمار دارای بیماری نادر در کشور ثبت شده است. بیمارانی که سطح ایمنی بدن آنها بسیار پایین است و گاهی برای یک سرماخوردگی ساده هم تا یک ماه درگیر می‌شوند. اگرچه خطر ابتلا به کرونا برای این گروه بسیار زیاد است اما هنوز واکسیناسیون آنها انجام نشده است. این در حالی است که سه هزار نفر از کارکنان صدا و سیما در اولویت دریافت واکسیناسیون کرونا قرار گرفته‌اند.

دریافت خارج از نوبت واکسن کرونا برای کارکنان صدا و سیما بعد از آن تایید شد که تجارت‌نیوز گزارشی در این خصوص منتشر کرد و بعد از آن کیانوش جهانپور در توییتی نوشت: این «مصوبه ستاد ملی کرونا برای عوامل درگیر در انتخابات است. از جمله ۳۰۰۰ نفر مشمول آن در صدا و سیما هستند، از خبرنگار و تصویربردار تا عوامل فنی.» اما آیا در کشور اولویت دیگری برای واکسیناسیون نداریم؟

 

۵ هزار بیمار نادر هنوز واکسینه نشدند

حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر کشور در گفتگو با تجارت‌‌نیوز می‌گوید: «تاکنون پنج هزار بیمار نادر در کشور ثبت شده است در حالی که مطمئنیم از این تعداد هم بیشتر هستند و هنوز بیماران برای ثبت اسم خود مراجعه نکرده‌اند. تا یک میلیون نفر هم بیمار نادر در کشور داریم.»

او ادامه می‌دهد: «اگرچه از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این گروه بیماران جزو اولویت‌های دریافت واکسن معرفی شدند اما هنوز این بیماران واکسن را تزریق نکرده‌اند. مراکز واکسیناسیون آنها را واکسینه نمی‌کنند و مسئولان این مراکز بعد از مراجعه بیمار ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.»

ادراکی می‌گوید: «خطر ابتلا به کرونا برای این دسته از بیماران بسیار زیاد است زیرا سطح ایمنی آنها بسیار پایین‌تر از افراد معمولی و حتی برخی بیماران شایع و معمول است. این بیماران در خون خود آنتی بادی برای مبارزه با بیماری ندارند یا خیلی کم دارند. گروهی از بیماران نادر هیچ‌گونه سیستم دفاعی در بدنشان نسبت به هرنوع عامل خارجی از جمله ویروس و میکروب ندارند. اگر این بیماران به کرونا مبتلا شوند پاسخ به درمان در آنها بسیار ضعیف است. این افراد باید هر چه زودتر واکسینه شوند.»

 

بیماران دیابتی هم در انتظار واکسن کرونا

اما فقط بیماران نادر نیستند که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. بیماران دیابتی نیز هنوز چشم انتظار واکسن مانده‌اند. بر اساس آخرین آمارها تا آبان سال گذشته معادل ۵٫۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت در کشور داریم. بیمارانی که ابتلا به کرونا خطرات بیشتری برای آنها دارد.

اما در حالی که هیچ‌کدام از این گروه‌ها واکسن کرونا نزده‌اند، کارکنان صدا و سیما در اولویت دریافت واکسن کرونا هستند. مشخص نیست بر اساس چه پارامترهایی عوامل پوشش رسانه‌ای انتخابات در صدا و سیما به ۳۰۰۰ هزار نفر رسیده و چطور اولویت‌های دیگر هنوز واکسینه نشده است.

ماجرا اما تنها به واکسیناسیون خبرنگاران صدا و سیما ختم نمی‌شود. تجارت‌نیوز ساعتی پیش در گزارشی به سهمیه برخی از بازیگران برای دریافت واکسن کرونا پرداخت. گزارشی که نشان می‌دهد بازیگران سریال‌های تلویزیون و سینما و حتی شبکه خانگی و حتی مجریان تلویزیون هم مشمول سهمیه خارج از نوبت واکسن کرونا شده‌اند.

از سوی دیگر حتی اگر تمام بیماران واکسینه شوند، آیا سایر مردم، در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار نمی‌گیرند و کرونا تنها برای خبرنگاران و کارکنان صدا و سیما تهدید است؟

روزانه هزاران نفر با مترو، تاکسی، اتوبوس و به طور کل وسایل حمل و نقل عمومی در سطح شهر جابجا می‌شوند. وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس گاهی آنقدر شلوغ است که مردم شانه به شانه هم هستند و به قول خودشان نفس کم می‌آورند. خطر ابتلا به کرونا و حتی بدتر از آن مرگ را به جان می‌خرند تنها برای اینکه کارشان را از دست ندهند.

گفتنی است در حال حاضر واکسیناسیون سالمندان نیز در حال انجام است. البته واکسیناسیون این گروه نیز حواشی زیادی دارد و برخی می‌گویند هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر