کد خبر: 108422
A

مصطفی نیلی: علی یونسی و امیرحسین مرادی همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری می شود/ پنجشنبه گذشته با موکلم دیدار داشتم

مصطفی نیلی وکیل علی یونسی، دانشجوی زندانی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف گفت: پس از مدت‌ها پیگیری ، سرانجام در صبح پنجشنبه‌ی گذشته، امکان ملاقات با موکلم علی یونسی که از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین (بازداشتگاه وزارت اطلاعات) در بازداشت موقت می ‌باشد، فراهم شد و حدود ۲۰ دقیقه با یکدیگر مکالمه داشتیم.

مصطفی نیلی: علی یونسی و امیرحسین مرادی همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری می شود/ پنجشنبه گذشته با موکلم دیدار داشتم

به گزارش دیده بان ایران؛ مصطفی نیلی وکیل علی یونسی، دانشجوی زندانی و نخبه دانشگاه صنعتی شریف گفت: پس از مدت‌ها پیگیری ، سرانجام در صبح پنجشنبه‌ی گذشته، امکان ملاقات با موکلم علی یونسی که از فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین (بازداشتگاه وزارت اطلاعات) در بازداشت موقت می ‌باشد، فراهم شد و حدود ۲۰ دقیقه با یکدیگر مکالمه داشتیم.

وی افزود: علیرغم اینکه علی یونسی و امیرحسین مرادی دو متهم این پرونده از فروردین سال گذشته در بازداشت می‌باشند لیکن با پیگیری‌های مستمر، در نهایت در بهمن ماه سال گذشته موفق به اخذ امضاء متهمان و ورود به پرونده به عنوان وکیل شدیم و متعاقباً از همان تاریخ تقاضای ملاقات با موکلین به دایره نظارت بر محکومین سیاسی و امنیتی تقدیم شد و دادیار ناظر بر متهمین و محکومین سیاسی و امنیتی، هربار اجابت این درخواست را منوط به نظر و در صلاحیت قاضی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده اعلام می‌کردند که فاقد وصف قانونی بود. هرچند قضات دادگاه نیز این موضوع را امری بدیهی می‌دانستند و می‌دانند که صدور مجوز ملاقات با متهمین در صلاحیت و حیطه مسئولیت دادیار ناظر زندان است و نه قاضی دادگاه؛

این وکیل دادگستری ادامه داد: ناگزیر در آستانه سال جدید، مجدداً نامه ای با موضوع درخواست ملاقات به دادیار ناظر تقدیم شد که قول مساعد در پیگیری موضوع تا حصول نتیجه داده شد.
اما علیرغم حلول وقت رسیدگی در تاریخ ۲۲ فروردین این امکان میسر نگردید و تنها به مطالعه پرونده اکتفا نمودیم. در نهایت اینجانبان، وکلای متهمین طی ۱۵ روز گذشته با موکلین خود ملاقات کردیم.

او بیان کرد: جلسه رسیدگی در تاریخ ۲۲ فروردین به علت عدم اعزام موکلین از بند امنیتی وزارت اطلاعات در زندان اوین تجدید شد لذا در حال حاضر پس از گذشت مدت بسیار طولانی در انتظار تعیین وقت برای جلسه رسیدگی هستیم و امید داریم تا با تعیین وقت نزدیک و اعزام موکلین، مانعی برای تشکیل جلسه ایجاد نشود؛
نکته قابل توجه این است که موکلین ما همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ و جدا از سایر متهمین نگهداری می‌شوند. این در حالی است که مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا که امکان دخالت ضابط دادگستری در تکمیل تحقیقات وجود دارد در مهرماه سال گذشته پس از اخذ آخرین دفاع از موکلین و صدور کیفرخواست از دادسرا پایان پذیرفته است! لذا نگهداری موکلین در بند امنیتی ضابط، فاقد وجاهت قانونی است؛

نیلی گفت: بنابراین، روند نگهداری موکلین به درخواست ضابط پرونده (وزارت اطلاعات)، سبب ایجاد شرایط سخت برای موکلین شده است.
موکلین، دو جوان ۲۰ ساله اند که امروز قریب به ۱۴ ماه است در بند امنیتی ۲۰۹ -۶۰ روز اول بازداشت بصورت جداگانه و انفرادی- با محدودیت در هواخوری و دسترسی به تلفن و شرایط ویژه هستند.

وکیل علی یونسی اظهار داشت:‌ بی‌تردید ملاقاتی ۲۰ دقیقه‌ای بین وکیل و موکل جهت تنظیم لایحه دفاعیه و ارائه دفاع مناسب در دادگاه کافی نیست و نگهداری ایشان در بند امنیتی ۲۰۹ اوین به صعوبت این امر افزوده است. در ملاقات با موکل مشخص شد که در حال حاضر شرایط جسمانی خوبی دارد اما به واقع شرایط نگهداری این دو جوان، نامتعارف و غیر قابل قبول است و نمی‌توان منکر آثار و تبعات بر جسم و روح متهمین شد

وی در پایان گفت: از دادستانی تهران و دادیار ناظر بر متهمین و محکومین سیاسی و امنیتی انتظار داریم تا با ورود قاطع به این موضوع، از استمرار این اقدام فراقانونی جلوگیری نمایند. همگان نیک می‌دانیم که نگهداری متهمین در بند ۲۰۹ و محدودیت در حقوق طبیعی و اولیه افراد، خلاف قانون و ناقض اصل دادرسی عادلانه است.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر