کد خبر: 108611
A

محسنی بندپی: هرساله ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود / تهران، دومین استان محروم کشور در حوزه آموزشی و بهداشتی

استاندار تهران گفت: بر اساس شاخص های رشد جمعیت میانگین باروری در کشور ۲ درصد و شاخص جهانی آن ۱.۷ درصد و در تهران ۱.۶ درصد است و این در حالیست که هرساله ۲۰۰ هزار به سبب مهاجرت به جمعیت استان اضافه می شود.

محسنی بندپی: هرساله ۲۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود / تهران، دومین استان محروم کشور در حوزه آموزشی و بهداشتی

به گزارش دیده بان ایران؛ انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در سی یکمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه موضوع ستاد بازآفرینی و بافت های فرسوده موضوع مهم و راهبردی است اظهار داشت: استان تهران یک درصد از مساحت کشور را دارد که از این میزان ۱۰ درصد مساحت استان در حوزه شهری در بافت فرسوده یا سکونتگاه های غیررسمی قرار دارد.

 

 ۱۵ هزار هکتار بافت های ناکارآمد و فرسوده در تهران


وی ادامه داد: در این استان حدود ۱۵ هزار هکتار بافت های ناکارآمد و فرسوده وجود دارد که جمعیتی بالغ بر ۴.۵ میلیون نفر یعنی حدود ۳۶ درصد از جمعیت استان در این حوزه سکونت دارند.

 
 
 

 

استاندار تهران افزود: با توجه به این شرایط باید نگاه ما به مسائل اجتماعی اولا باشد، چرا که اگر به مسائل اجتماعی شهروندان و سکونتگاه ها درحوزه شهری و روستایی و کشور بپردازیم دیگر  به مسایل امنیتی سوق پیدا نمی‌کنیم. کاهش آسیب های اجتماعی و بزهکاری های اجتماعی در این مناطق با اتخاذ راهکارها و استقرار دفاتر تسهیل‌گری حائز اهمیت است.

 

سالی  ۲۰۰ هزار نفر به سبب مهاجرت به جمعیت تهران اضافه می شود

 

وی با اشاره به اینکه سیستم سلامت این بافت ها و  سکونتگاه با مشکل مواجه است، عنوان کرد: نبود شبکه جمع آوری فاضلاب و عدم شرایط مناسب برای عبور و مرور  جهت حمل زباله ها، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی این مناطق را به دنبال دارد.

 

وی ادامه داد: بر اساس شاخص های رشد جمعیت میانگین باروری در کشور ۲ درصد و  شاخص جهانی آن  ۱.۷ درصد و در تهران ۱.۶ درصد است و این در حالیست که هرساله ۲۰۰ هزار به سبب مهاجرت به جمعیت استان اضافه می شود.

 

بندپی با تاکید بر اینکه دستگاه های خدمات رسان بر اساس قانون در حوزه ستاد بازآفرینی شهری باید در کنار شهرداری ها باشند افزود: می طلبد دستگاه های متولی در حوزه صدور سند فعال باشند تا این مشکل برطرف شود؛ چرا که ساکنین این مناطق تا سند مالکیت نگیرند امکان بهره مندی از این تسهیلات را ندارند.

 

استاندار تهران تصریح کرد: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ ارزش افزوده در استان تهران ۸۰۰۰ میلیارد تومان است و با پیشنهاد استان تهران و در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداران می توانند از این ظرفیت برای ارتقای زیرساخت‌ها از قبیل فضای های آموزشی، بهداشتی، و  اماکنی که اثر بخشی در مناطق هدف بازآفرینی دارند، اقدامات لازم را انجام دهند.

 

تهران، دومین استان محروم کشور در حوزه آموزشی و بهداشتی

 

استاندار تهران ادامه داد: این موضوع باید در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب شود تا از  منابعی که می تواند قوه محرکه ای برای ستاد بازآفرینی شهری باشد در این حوزه استفاده کرد.

 

وی داشتن برنامه مطالعاتی در ستاد بازآفرینی را یک تکلیف دانست و گفت: مبنای کار ما باید مطالعه باشد و به صورت هدفمند و هوشمند در هزینه منابع در این حوزه اقدام کنیم، چراکه دیگر فرصت آزمون خطا نیست.

 

استاندار تهران تصریح کرد: به لحاظ رشد جمعیت شاخص های استان با هم  برابری نمی کند و در بسیاری از شاخص های اساسی از جمله در حوزه آموزشی و بهداشتی دومین استان محروم کشور هستیم و انتظار می رود با لحاظ کردن شاخص جمعیت استان و هر آنچه قانون مشخص کرده است، اعتبارات بر اساس تبصره ماده ۱۸  چه به شهرداری تهران چه سایر شهرستان ها پرداخت شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر