کد خبر: 112954
A

نامه سرگشاده کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان به انجمن جامعه شناسی ایران پیرامون اعتراضات آبی مردم خوزستان

به دنبال بروز برخی نا ارامی ها و اعتراضات در برخی شهرهای خوزستان در اعتراض به بی آبی و اجرای پروژه های انتقال آب رودخانه های خوزستان کمپین مردمی حمایت از راگرس مهربان طی نامه ایی به انجمن جامعه شناسی ایران خواست از مطالبات به حق مردم خوزستان و جنبش محیط زیستی دفاع کنند

نامه سرگشاده کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان به انجمن جامعه شناسی ایران پیرامون اعتراضات آبی مردم خوزستان

به گزارش دیده بان ایران به دنبال بروز برخی اعتراضات و نا ارامی ها در بخشی از شهرهای استان خوزستان به علت بی آبی و اجرای پروژه های انتقال آب رودخانه های خوزستان کمپین مردمی حمایت از راگرس مهربان طی نامه ایی سرگشاده خطاب به انجمن جامعه شناسی ایران از این تشکل خواست تا از مطالبات به حق مردم خوزستان حمایت کنند متن کامل این نامه بدین شرح است :

 

به نام خدا

 

ریاست محترم انجمن جامعه شناسی ایران

 

سلام علیکم 

احتراما همانگونه که واقف هستید بروز آثار تخریبی تغییر اقلیم ، ناکارامدی های ساختاری و مدیریتی در حوزه حکمرانی آب چند روزی است که باعث بروز نا آرامی های گسترده سیاسی اجتماعی در جغرافیای زاگرس مهربان شده است. 

این در حالی است که در ادامه حمایت از اعتراضات مردم خوزستان مدام می خوانیم، " خوزستان تنها نیست".  اما اهالی محیط زیست قریب به بیست سال است می گویند، "تنها خوزستان نیست" که در معرض بحران محیط زیستی است. زیست بوم ایران در خطر بحرانی است که ریشه های آن نیاز مند بررسی و مطالعه بیشتر جامعه شناسان و متفکران اجتماعی است. 

 

بحران به قدری عمیق و کتمان شده است که  مردم حاضرند برای آن در خیابان شعار بدهند ولی بازهم می گوییم" تنها خوزستان نیست"، اول سیستان، امروز خوزستان، فردا گیلان و به همین ترتیب ادامه خواهد یافت اگر به حال آن فکری نشود. 

 

سالهاست که به گوشه گوشه رفتار های ضد محیط زیستی در  حکمرانی عمرانی و زیرساختی کشور اعتراض کرده ایم، از طریق سیاسی، قضائی، اجتماعی و مدنی به موضوعاتی که مورد اعتراض مردمند پرداخته ایم. 

تبلور میوه درخت ندانم کاری و منفعت را در بروز چرخه محرومیت انگشت نما کرده ایم اما کماکان جز امید به شنیده شدن حرفهایمان  راه دیگری نداریم.

 

هدف از نگاشته شدن این نامه نه دعوت به همدردی است نه بیانیه خوانی، بلکه هدف از نگارش این نامه تقاضای رسمی برای ورود متفکران  اجتماعی ایران در این زمینه است، البته نه به عنوان مشاور سدسازان بلکه بعنوان موید و یاور  سلسله بحث ها و راهکارهای اصیلی که از منطق میدان عمل اجتماعی بیرون آمده اند.

 

 

 باید اشاره کنیم خوشبختانه جنبش محیط زیستی به سهم خود توانست با طرح ایده های فراگیری نظیرانتخابی کردن دادستان ها توسط مردم، تشکیل دادگاه قانون اساسی ، انحلال شورای عالی آب و ایجاد پارلمان آب و دمکراتیک کردن تصمیم سازی های حوزه آب و نقد فرهنگ بی کیفری در سطوح مختلف حکمرانی سطح مطالبات را گسترش دهد اما این وظیفه اصحاب علوم اجتماعی است تا با ورود موثر بازنمایی های دروغینی را که ساختار تداول ثروت از این حوزه انجام داده است را آشکار کند. لذا تقاضا داریم اعتراضات اخیر مردم خوزستان نسبت به بی آبی و پروژه های انتقال آب مورد توجه قرار گیرد و از مطالبات جنبش محیط زیستی حمایت گردد

 

با تشکر

 کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر