کد خبر: 113073
A

چابهار، تاریک‌ترین نقطه ایران/ سیستم برق‌رسانی تار عنکبوتی در حلبی آبادهای این شهر

لقب تاریک‌ترین شب‌های ایران را به جرأت می‌توان برای معابر چابهار قائل شد که خانه هایش از نوسانات و قطعی برق برای مدت طولانی نیز بی‌نصیب نیستند، به گفته رئیس اداره برق چابهار همه این مشکلات با صبر مردم بر طرف خواهد شد.

چابهار، تاریک‌ترین نقطه ایران/ سیستم برق‌رسانی تار عنکبوتی در حلبی آبادهای این شهر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ لقب تاریک‌ترین شب‌های ایران را به جرأت می‌توان برای معابر چابهار قائل شد که خانه هایش از نوسانات و قطعی برق برای مدت طولانی نیز بی‌نصیب نیستند، به گفته رئیس اداره برق چابهار همه این مشکلات با صبر مردم بر طرف خواهد شد.

 چابهار یکی از شهرهای جنوبی ایران است که به جرأت می‌توان گفت لقب تاریک‌ترین شب‌های ایران را باید به آن داد، در اینباره به کرات شهروندان اعتراضات خود را طی چند روز ابراز کرده و حتی مدعی شدند چابهار که قرار است در برنامه خاموشی‌های کشوری نباشد در حالی که قطعی‌های برخی محله‌هایش امان مردم را بریده است.

باید گفت حاشیه شهر چابهار و حتی برخی نقاط در اطراف شهر چابهار نیز، در کمال تعجب همچنان از سیستم برق‌رسانی تار عنکبوتی استفاده می‌کنند که در این سیستم بیشتر خود مردم از یک تیر برق و ترانس، شروع به کشیدن کابل های برق بسیار به خانه خود می‌کنند و همانطور که حدس می‌زنید در چنین سیستمی به دلیل زیاد شدن انشعابات، فشار برق نیز پر نوسان و معمولاً کم قدرت است که می‌تواند به وسایل خانه نیز آسیب بسیار بزند.

سیستم برق‌رسانی تار عنکبوتی بلای جان مردم حاشیه‌نشین چابهار

همین هفته پیش بود که با وقوع طوفان مونسون، برخی کابل های برق در حاشیه شهر چابهار دچار قطعی شدند، در یکی از این حاشیه‌ها کودکی دچار برق گرفتگی شد و قسمتی از بدنش نزدیک به پهلوی چپ، کاملاً آثار سوختگی بر آن مشخص بود و متأسفانه در اثر حادثه دردناک دیگری که در یکی دیگر از محلات حاشیه ای چابهار بود، حادثه برق گرفتگی در همین سیستم تار عنکبوتی جان یک پدر خانواده را نیز گرفت.

محمد بلوچ فعال اجتماعی در توضیح این اتفاق گفت: هفته گذشته واحد بخش جدگال 45 ساله دارای هفت فرزند که ساکن محله مراد آباد است وقتی متوجه خرابی برق خانه‌اش می‌شود برای متوجه شدن ماجرا به بیرون از خانه می‌رود اما یکدفعه با توجه به بارانی بودن هوا و اتصالی سیم های برق که در هم پیچیده شده‌‌اند، دچار برق گرفتگی شدید می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود پرداخت حق انشعاب از سوی ساکنان مراد آباد، هنوز برق‌رسانی به این محله شروع نشده است و علی‌رغم قول های فراوان، همچنان اداره برق برای برق‌رسانی به این محله وارد عمل نشده است و ما از مسئولان خواهشمندیم که در این زمینه صلاح مردم را نیز در نظر بگیرند و طبق قول‌هایشان برق‌رسانی به محلات حاشیه‌نشین را نیز سریع‌تر در دستور کار قرار دهند.

تأسیسات و تجهیزات روشنایی معابر سرقت می‌شوند

در اینباره با رئیس اداره برق چابهار تماسی برقرار کردیم که وی از کافی نبودن روشنایی معابر اینگونه گفت: متأسفانه روشنایی معابر در این شهر به دلیل وجود معتادان متجاهر زیاد در سطح شهر، خیلی زیاد مورد سرقت واقع می‌شوند و عملاً اعتباراتی که باید برای اصلاح شبکه‌های برق و پایدار سازی بیشتر هزینه شود، صرف رفع نواقص شبکه‌های سرقتی شده و همین باعث نارضایتی‌های متعددی برای شهروندان محترم نیز است.

در ادامه از او درباره دلیل قطعی‌های برق در شهر پرسیدیم که علی‌رغم قرار قبلی مبنی بر عدم قرار گرفتن چابهار در لیست قطعی‌های کشوری، همچنان قطعی وجود دارد، وی مدعی شد: حجم خاموشی‌های تابستان با توجه به فرسودگی بالای شبکه‌های برق در شهر چابهار بالا است اما با این حال تمام تلاش اینجانب و همکارانم رفع زودتر خاموشی‌های ناخواسته است.

محمودرضا اکبری همچنین گفت: متأسفانه بودجه اداره برق چابهار با تمامی شهرستان‌های دیگر استان همچون نیکشهر و یا ایرانشهر تقریباً برابر است در حالی که هوای شرجی چابهار باعث می‌شود تجهیزاتی که برای مثال در ایرانشهر طی 10 سال خراب می‌شود، در چابهار نهایتاً دو سال عمر مفید داشته باشد و با وجود چنین شرایطی واقعاً مدیریت روشنایی شهر و وصل بودن پیوسته برق، سخت می‌شود.

مشکلات روستاها برطرف خواهد شد

مشکلی که از نظر خبرنگار تسنیم با توجه به پیگیری روستاییان حاشیه چابهار از رئیس اداره برق سؤال شد، درباره عدم برق‌رسانی مناسب به روستاهایی همچون عثمان آباد، نوک آباد و امثالهم است، وی در اینباره توضیح داد: از سال 98 تا به امسال هیچ بودجه ای برای توسعه روستایی به ما تعلق نگرفته بود که خوشبختانه امسال دو و نیم میلیارد در این زمینه به ما بودجه تعلق خواهد گرفت و این موضوع جای بسی امیدواری برای تأمین زیرساخت‌ها در روستاهای حاشیه شهر است.

رئیس اداره برق چابهار درباره موضوع کمک بنیاد مستضعفان طی سال گذشته که قرار بود 30 میلیارد تومان به اداره برق چابهار برای برق‌رسانی حاشیه‌نشینان کمک شود، پاسخ داد: در اینباره نیز خوشبختانه قول بنیاد مستضعفان به تازگی در حال عملیاتی شدن است و با همکاری یکدیگر، برق‌رسانی به بیشتر این روستاها را آغاز کرده‌ایم و مردم حاشیه‌نشین چابهار باید در این زمینه خیال شان راحت باشد.

تبدیل شبکه‌های فشار ضعیف سیمی به کابل خود نگهدار

وی درباره افزایش تجهیزات روشنایی معابر چابهار نیز تأکید کرد: این موضوع جزو برنامه کاری همکاران ما است و پیگیر احداث شبکه‌های روشنایی معابر زمینی به هوایی هستیم (به دلیل کمتر مورد سرقت واقع شدن تجهیزات) و باید اضافه کنم شبکه‌های فشار ضعیف سیمی هم باید هر چه سریع‌تر به کابل خود نگهدار تبدیل شوند اما بخش عمده ای از همکاران پس از انتخابات به بیماری کرونا دچار شدند که این موضوع باعث افت شدید عملکرد گروه‌های تعمیرات شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر