کد خبر: 122249
A
در گفت وگو با دیده بان ایران مطرح شد:

واکنش یک حقوقدان به ممنوعیت استفاده از نام های محلی در تهران/ نوروزی: این بخشنامه تجاوز آشکار به قومیت‌ها و حریم خصوصی افراد است/ دولت یعنی در حد یک نام‌گذاری هم نمی‌خواهد به حقوق افراد احترام بگذارد؟/ این دستورالعمل غیرقانونی است

یک حقوقدان با اشاره به بخشنامه اخیر وزارت ارشاد که پلیس اماکن از لازم الاجرا بودن آن خبر داد گفت: تمام کسانی که در حوزه سرزمینی ایران به زبان‌های مختص ایرانی صحبت می کنند حق استفاده از اسامی مورد علاقه خود را دارند و این بخشنامه یک تجاوز آشکار به قومیت‌ها و زبان های ایران و حتی می‌توانم بگویم تجاوز آشکار به حریم خصوصی افراد است. دولت در همین حد هم نمی‌خواهد به حریم خصوصی افرا احترام بگذارد.

واکنش یک حقوقدان به ممنوعیت استفاده از نام های محلی در تهران/ نوروزی:
این بخشنامه تجاوز آشکار به قومیت‌ها و حریم خصوصی افراد است/ دولت یعنی در حد یک نام‌گذاری هم نمی‌خواهد به حقوق افراد احترام بگذارد؟/ این دستورالعمل غیرقانونی است

دیده بان ایران- (استفاده از نام‌های ترکی، کردی،شمالی و.. برای واحدهای صنفی در تهران ممنوع است) این خبر را امروز نادر مرادی، رئیس پلیس اماکن تهران در گفت‌وگویی اعلام کرد. با انتشار این خبر موج عظیمی از واکنش‌ها از سوی کاربران شبکه‌های مجازی صورت گرفت.(اینجا)

 

کامبیز نوروزی‌، حقوقدان در همین رابطه با خبرنگار دیده بان ایران گفت وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

*آقای نوروزی! امروز خبری توسط رئیس پلیس اماکن تهران مبنی بر ممنوعیت استفاده از نام‌های محلی برای نام‌گذاری واحدهای صنفی در تهران منتشر شد که باعث بازخوردهای گوناگونی از جانب مردم در فضای مجازی شد. رئیس پلیس اماکن این مصوبه را بخشنامه وزارت ارشاد دانسته است. نظر شما در این باره چیست؟ آیا چنین بخشنامه‌ای از لحاظ قانونی درست است؟

 

 

من نمی‌دانم وزارت ارشاد چنین دستوری را بر چه مبنا و پایه قانونی‌ای مصوب کرده است. بنده فکر نمی کنم چنین دستوری به لحاظ قانونی درست باشد. در سال های دور بخشنامه ای آمده بود که براساس آن استفاده از اسامی زبان های خارجی برای نام گذاری واحدهای صنفی ممنوع شد که به تدریج این دستور هم فراموشی سپرده شد. اما  در حال حاضر من برایم جای سوال است که وزارت ارشاد بر چه اساسی چنین دستوری را می خواهد به مرحله عمل برساند؟! اگر این دستور بدین شکل صادر شده باشد قطعا با واکنش های عمومی روبه‌رو خواهد بود. بسیاری از مناطق ایران با لهجه‌های مختلف صحبت می‌کنند و هیچ اشکالی در این مورد نیست مناطقی مثل اردبیل و تبریز زبانشان ترکی است و در تهران زندگی می کنند و هیچ دلیل قانونی و عقلایی برای چنین منعی وجود ندارد. زمانی که یک دستور حکومتی صادر شود و با فرهنگ عمومی مغایرت داشته باشد شما مطمئن باشید که مردم نسبت به آن تمکین نمی‌کنند و به مرحله اجرا نخواهد رسید. همین هم باعث تعارض بیشتر میان حکمرانان و مردم می‌شود.

 

*آقای نوروزی! مگر خود حاکمیت این زبان‌ها را به رسمیت نشناخته است؛ پس چرا الان در برخورد با این اسامی چنین واکنشی را نشان می‌دهد؟

 

صادرکنندگان این بخشنامه باید به این سوال پاسخ دهند. این اتفاق بسیار عجیبی است. تمام کسانی که در حوزه سرزمینی ایران به زبان‌های مختص ایرانی صحبت می کنند حق استفاده از اسامی مورد علاقه خود را دارند و این بخشنامه یک تجاوز آشکار به قومیت‌ها و زبان های ایران و حتی می‌توانم بگویم تجاوز آشکار به حریم خصوصی افراد است. دولت در همین حد هم نمی‌خواهد به حریم خصوصی افرا احترام بگذارد. به اعتقاد بنده چنین دستورالعملی غیرقانونی و نقض آشکار قانون اساسی است. این یک نوع برخورد تبعیض ‌آمیز گویش‌ها و زبان‌های ایرانی است. ما یک قانونی داریم به اسم قانون به کارگیری اسامی، عنواین و اصطلاحات بیگانه. در این قانون مقصود از کلمه بیگانه زبان هایی است که در ایران رایج نیست و متعلق به سایر کشورها است مثل زبان‌های لاتین، ایتالیای، انگلیسی و... . طبق همین قانون زبان ها و لهجه های رایج در حوزه سرزمین ایران به عنوان زبان های خود ایران محسوب می شوند و در نتیجه بیگانه نیستند. این قانون یک آیین نامه اجرایی هم دارد که ماده ششم این آیین نامه تصریح می‌کند که افرادی که علاوه بر زبان فارسی به یکی از زبان‎‌های خاص اقلیت‌های شناخته شده در قانون اساسی مثل زبان هموطنان ارمنی یا یهودی یا گویش‌های محلی و قومی رایج بعضی از مناطق ایران سخن می گویند، مجاز هستند که از اسامی خاص متعارف آن زبان یا گویش در نام‌گذاری محصولات و موسسات اماکن مربوط استفاده کنند. بنابراین هیچ منعی برای استفاده از اسامی زبان‌های مختلف وجود ندارد.

منبع: دیده بان ایران- نازیلا معروفیان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر