کد خبر: 127970
A

انسیه برومند، استاد حوزه: پدر به‌عنوان کفیل دختر باید کمک کند تا فرزندش به یک «مادر موفق» تبدیل شود

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در پنجمین درس گفتار «هویت زن از منظر الگو‌های قرآنی» گفت: پدر به‌عنوان کفیل دختر باید فراهم‌کننده زمینه رشد استعدادهای فرزندش باشد تا دختر بتواند تبدیل به مادر موفقی برای نسل آینده شود.

انسیه برومند، استاد حوزه: پدر به‌عنوان کفیل دختر باید کمک کند تا فرزندش به یک «مادر موفق» تبدیل شود

به گزارش دیده بان ایران؛ انسیه برومند، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در پنجمین درس گفتار «هویت زن از منظر الگو‌های قرآنی» به موضوع رابطه مادر و دختری پرداخت و تصریح کرد: خداوند در سوره مبارکه «آل‌عمران» از مادر حضرت مریم(س) و مادربزرگ حضرت عیسی(ع) به عنوان الگویی صحبت می‌کند که شناخت دقیقی از نیاز جامعه دارد و آگاه است که این جامعه نیازمند فردی هست تا بتواند باری از روی دوش انسانیت بردارد.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که "چگونه دخترانمان را برای ایفای نقش مادری تربیت کنیم." اضافه کرد: قسمت مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که چون تربیت یک کار تیمی(به تعبیر امروزی) است که آن را انجام می‌دهیم لذا نقشی با عنوان کفیل نمایان می‌شود که باز در قصه مادر حضرت مریم(س) مشاهده می‌کنیم که نهایت دقت در این زمینه رخ می‌دهد و خداوند در آیه ۳۷ سوره مبارکه «آل‌عمران» قرآن کریم می‌فرماید «فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّىٰ لَکِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ؛ پس خدا او را به نیکویی پذیرفت و به تربیتی نیکو پرورش داد و زکریّا را برای کفالت و نگهبانی او برگماشت؛ هر وقت زکریا به صومعه عبادت مریم می‌آمد، نزد او رزق شگفت‌آوری می‌یافت، گفت که ای مریم، این روزی از کجا برای تو می‌رسد؟ پاسخ داد که این از جانب خداست، همانا خدا به هر کس خواهد روزی بی‌حساب دهد.»

«وَکَفَّلَهَا زَکَرِیَّا» به این معنی که پای شخصیتی به اسم زکریا(ع) به‌عنوان فردی که کفالت حضرت مریم(س) را بر عهده دارد، به قصه مادر حضرت مریم(س) باز می‌شود. حضرت زکریا(ع) پیامبر زمان خود است و جایگاه ویژه اجتماعی دارد. محل رفت‌وآمد و محل رجوع در رفع احتیاجات مردم زمان خود و به جهت جایگاه اجتماعی سطح ویژه‌ای دارد و چنین فردی برای اینکه کفالت حضرت مریم(س) را بر عهده گیرد، انتخاب می‌شود. آیه ۳۷ سوره مبارکه «آل‌عمران» به یک اصل بسیار مهم در تربیت دخترها اشاره دارد که ما را به یاد قصه دختری و ارتباطی که حضرت شعیب(ع) با دخترانشان داشتند و جایگاه ویژه‌ای که پدر در تربیت دختر دارد، می‌اندازد. پدر به‌عنوان کفیل دختر باید فراهم‌کننده زمینه رشد استعدادهای فرزندش باشد تا دختر بتواند تبدیل به مادر موفقی برای نسل آینده شود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر