کد خبر: 138552
A

تنها ۲۰ یوزپلنگ در ایران باقی مانده است

یکی از مسؤولان سازمان محیط زیست با ارائه آماری گفت: با اطمینان میتوان گفت که جمعیت یوزپلنگ در کشور بیشتر از ۲۰ قلاده نیست، و همین جمعیت باقی مانده پویا است.

تنها ۲۰ یوزپلنگ در ایران باقی مانده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمعیت یوزپلنگ باقی مانده درکشور اگر حفظ شود قابلیت تکثیر دارد

وی گفت: یوزپلنگ یک حیوان شبگرد و زیستگاه آن بسیار وسیع و وسیع است، بنابراین آمار دقیقی از تعداد آن‌ها وجود ندارد، اما با اطمینان میتوان گفت که جمعیت یوزپلنگ در کشور بیشتر از ۲۰ قلاده نیست، و همین جمعیت باقی مانده پویا است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ۱ سال گذشته ۴ یوز ماده را رصد کردیم که ۱۰ توله داشتند، که متاسفانه ۱ توله در حادثه جاده تلف شده است، اکنون نگرانی ما زادآوری و حادثه‌های جاده‌ای است، در ایران مرکزی زادآوری به یکباره متوقف شد، یعنی ماده یوز‌ها از مناطق حفاظت شده خارج شدند و دیگر زادآوری اتفاق نیوفتاد، اما در توران و میاندشت زادآوری وجود دارد و جای امیدواری برای حفظ یوز‌ها وجود دارد.

به گفته‌ی اکبری، در نشستی که با موضوع حفظ یوزپلنگ با وزارت راه و شهرسازی داشتیم، قرار بر این شد تا سازمان حفاظت محیط زیست در قالب یک طرح جزئیات لازم را تعیین و وزارت راه و شهرسازی در فاز اول اقداماتی موثر مانند فنس کشی، افزایش تعداد دوربین‌ها و … را انجام دهد.

وی در پایان گفت: با این کار نمیتوان تلفات جاده‌ای را به صفر رساند، اما موثر است و امیدوارم وزارت راه به قول خود عمل کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر