کد خبر: 154988
A

کمبود ۲۴ هزار نیروی محیط‌بان در کشور

معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با توجه به استانداردهای تعریف شده که باید به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم به ۲۷ هزار محیط بان نیاز داریم اما اکنون تعداد محیط‌بانان حاضر در زیستگاه‌ها ۳ هزار نفر است.

کمبود ۲۴ هزار نیروی محیط‌بان در کشور

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پرویز فلاحی معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزش محیط بانی کشور که در مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور مستقر در کرج برگزار شد، با بیان اینکه حدود ۳۵۰۰ نیروی محیط بان داریم که سه هزار نفر آنها در زیستگاه‌ها فعال هستند، گفت: اگر تعداد دو سوم از این سه هزار نفر با توجه به شرایط خدمتی در شیفت‌های کاریشان باشند در شبانه روز دو هزار نفر در سر کار هستند که با توجه به گستره ایران، زیستگاه‌های حیات وحش و طبیعی که ۲۷.۵ میلیون هکتار است، پاسخگوی نیاز موجود نیست.

وی افزود: این مناطق شامل ۳۰۹ منطقه چهارگانه شامل پارک‌های ملی، آثار طبیعی و ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده و تعدادی مناطق پشتوانه‌ای که شامل ۲۰۰ منطقه شکار ممنوع که وسعت هشت میلیون هکتار دارند که در مجموع با ۲۷.۵ میلیون هکتار وسعت جزو مناطق رسمی هستند.

وی تصریح کرد: همچنین به جز این موارد در پنج میلیون هکتار نوار مرزی کشور تیراندازی ممنوع را داریم که اگر حتی این میزان را در نظر نگیریم و فقط مناطق شکار ممنوع و چهارگانه را در نظر بگیریم با توجه به استانداردهای تعریف شده که به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم یعنی با این مساحت باید ۲۷ هزار محیط بان داشته باشیم .

معاون یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه هم اکنون ۵۰ درصد از ردیف های پستی محیط بانی بلاتصدی مانده، گفت: برای سال جاری نیز مجوز جذب ۳۸۰ نفر را دوباره برای کل کشور گرفتیم. وی افزود: سهمیه استان ها با توجه به شرایط تعداد مناطق و تعداد نیروها تعیین می شود ضمن اینکه در تفاهم نامه ای که با بنیاد شهید در جذب خانواده شهدا و فرزندان جانبازان بالای ۷۰ درصد داشتیم امسال ۷۰۰ نفر را معرفی کردند.

فلاحی با اشاره به اینکه نیروهای جذب شده ایثارگر از شرایط سنی معاف هستند، تصریح کرد: ولی شغل محیط بانی شغلی است که باید آمادگی های فیزیکی و روحی و جسمی را داشته باشند که بعد از آزمایش‌ها و معایناتی که از آن ها انجام می‌شود می‌توانند وارد حیطه محیط بانی شوند.

وی گفت: تاکنون ۲۴۰ نفر این پروسه را طی کرده‌اند و هفته گذشته هم ۴۰۰ نفر به ما معرفی شدند و آزمون آمادگی جسمانی آن‌ها طی شده و نتایج آن توسط سازمان سنجش و آموزش کشور و امور استخدامی معرفی می‌شود.

وی افزود: تعدادی هم با سهمیه آزاد در تیر ماه جذب می‌شوند که افرادی که شرایطش را داشته باشند در این آزمون‌ها شرکت می کنند و بعد از طی مراحل پزشکی و روحی و آزمون‌های آمادگی جسمانی مصاحبه تخصصی از آن‌ها گرفته می‌شود و کسانی که حائز امتیاز لازم باشند وارد جامعه محیط بانی می‌شوند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر