کد خبر: 176367
A

کمبود بودجه دارویار در ۱۴۰۳/ نگرانی از کاهش دسترسی مردم به دارو در سال آینده

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به کمبود بودجه طرح دارویار در سال ۱۴۰۳، نسبت به مختل شدن دسترسی مردم به داروها، هشدار داد.

کمبود بودجه دارویار در ۱۴۰۳/ نگرانی از کاهش دسترسی مردم به دارو در سال آینده

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ عباس کبریایی‌زاده؛ عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی امروز در نشست خبری با موضوع تامین نقدینگی زنجیره تامین دارو با بیان این‌که از نظر تعداد نیروی متخصص در صنعت داروسازی رشد 16 برابری را در سال‌های پس از انقلاب داشته‌ایم، اظهار کرد: آنچه امروز در صنعت دارو داریم، داشته باارزشی است که در کشور با آن غیرمنصفانه برخورد می‌شود. امروز به شدت نگران آینده صنعت داروسازی و دسترسی مردم به خدمات دارویی در سال‌های آینده هستیم. وقتی وضع موجود را تبیین می‌کنیم می‌بینیم که تمام شاخص‌ها از جمله تامین منابع مالی، سیاست‌گذاری و ... دچار مشکل است.

وی افزود: متاسفانه برنامه هفتم توسعه نیز وضعیت صنعت را بدتر خواهد کرد. نگاهی به بودجه 1403 نیز نشان می‌دهد وضعیت در این حوزه در سال آینده بهتر نخواهد شد.

کبریایی‌زاده با بیان این‌که کمبود نقدینگی چالش جدی در حوزه سلامت و صنعت دارو است، ادامه داد: برآوردها نشان داده که پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو 50 درصد است. محاسبات سندیکاها و دانشگاه‌ها نشان می‌داد که اگر در سال جاری دولت برای طرح دارویار 135 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر می‌گرفت امسال پرداخت از جیب مردم افزایش نمی‌یافت اما این بودجه نیز تخصیص نیافت!

وی گفت: در عین حال در سال 1402 بودجه طرح دارویار به جای 135 هزار میلیارد تومان، 69 همت در نظر گرفته شد که حتی این بودجه کم هم محقق نشد به طوری که تا الان دولت بابت اجرای دارویار 24 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است؛ در بهترین حالت دولت می‌تواند امسال 35 هزار میلیارد تومان از 69 هزار میلیارد تومان بودجه دارویار را پرداخت کند در حالی که می‌توانست بهتر از این عمل کند.

عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به این‌که بودجه دارویار برای سال آینده نیز کافی نخواهد بود، هشدار داد: در بودجه سال آینده گفتند 86 همت در نظر گرفته شده اما اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم 180 هزار تا 200 هزار میلیارد تومان بودجه برای دارویار نیاز است؛ تجربه نشان داده از بودجه در نظر گرفته شده 100 درصد آن نیز محقق نمی‌شود و بنابراین به شدت نگران مختل شدن دسترسی مردم به دارو هستیم

منبع: تسنیم

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر