کد خبر: 180444
A

شریف‌زاده اردکانی، وکیل دادگستری خبر داد: محکومیت دو تن از پزشکان بهداری زندان در پرونده جان باختن ساسان نیک‌نفس

وکیل مرحوم ساسان نیک‌نفس از زندانیان سیاسی سابق زندان فشافویه که در دوره تحمل حبس، جان خود را از دست داد، از صدور حکم پرداخت دیه به دلیل قصور پزشکی در پرونده شکایت علیه پزشکان بهداری زندان تهران بزرگ خبر داد.

شریف‌زاده اردکانی، وکیل دادگستری خبر داد: محکومیت دو تن از پزشکان بهداری زندان در پرونده جان باختن ساسان نیک‌نفس

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ علی شریف‌زاده اردکانی، حقوقدان و وکیل مرحوم ساسان نیک‌نفس از زندانیان سیاسی سابق زندان فشافویه که در دوره تحمل حبس، جان خود را از دست داد، از صدور حکم پرداخت دیه به دلیل قصور پزشکی در پرونده شکایت علیه پزشکان بهداری زندان تهران بزرگ خبر داد. 

این وکیل دادگستری در این باره، اظهار داشت: موکل من که از زندانیان مشروطه‌خواه و سیاسی بود، پیش‌تر و در جریان رسیدگی به پرونده‌اش در دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال زندان، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان و برای اتهام توهین به مقام رهبری به دو سال حبس محکوم شده بود. حکمی که البته به رغم پیگیری‌های ما بعدا در دادگاه تجدید نظر نیز مورد تائید قرار گرفت.   

پس از صدور این حکم بود که موکلم به زندان تهران بزرگ منتقل شد و به رغم استفاده از داروهای اعصاب و روان و طی کردن سیکل درمانی به تجویز پزشکان و با وجود مراجعات مکرر ما به مسئولین زندان در خصوص عدم تحمل کیفر و حبس توسط ساسان نیک‌نفس، متاسفانه توجهی به این مسئله صورت نگرفت.  

در همین حین، متاسفانه یکی از زندانیان به ساسان نیک‌نفس، قرص B2 داده بود که موکلم با مصرف این قرص خطرناک در کنار سایر داروها، دچار مسمومیت حاد شد. پیرو بروز این مشکل، موکل در تاریخ پانزدهم خردادماه ۱۴۰۰ به بهداری زندان منتقل شد که با قصور پزشکان بهداری و تاخیر در انتقال به مرکز درمانی بیرون از زندان با تاثر از جان باختن او مطلع شدیم.  

ساسان نیک‌نفس در آن تاریخ به محض رسیدن به بیمارستان فیروزآبادی جان خود را از دست داد و پیرو این ماجرای تلخ، ما یک پرونده قتل عمد در دادسرای جنایی به تاریخ ۱۹ خردادماه تشکیل دادیم تا مسببین این مسئله شناسایی و محاکمه شوند. با بررسی‌های صورت گرفته، عنوان شد که این پرونده، مصداق قتل عمد نبوده و تشخیص بر وقوع قتل غیرعمد اعلام شد.  

بعد هم پرونده این شکایت ما به شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی فشافویه ارجاع شد. در این شعبه نیز، پس از ارجاع پرونده به پزشکی قانونی و طی برخی دیگر از مراحل، دو تن از پزشکان بهداری زندان تهران بزرگ به پرداخت دیه محکوم شدند. 

البته در ادامه، این پزشکان به رای صادره اعتراض کردند و پرونده به شعبه ۲۳ دادگاه تجدیدنظر آمد و این دادگاه نیز رای شعبه ۱۰۲ مبنی بر قصور پزشکی صورت گرفته در پرونده جان باختن موکلم را عینا تائید کرد.  

درخواست ما از سازمان زندان‌ها نیز این است که نظارت خود را در زندان‌ها افزایش دهد تا مواد خطرناک و مخدری مثل قرص B2 اینگونه در دسترس افراد و زندانیان قرار نگیرد. چرا که اگر دقت بیشتری صورت گرفته و چنین قرص‌هایی وارد زندان نمی‌شد، این اتفاق تلخ و تاثرانگیز برای ساسان نمی‌افتاد.  

منبع: امتداد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر