کد خبر: 182935
A

احتمال تحویل روستا‌های مورد اختلاف باکو و ایروان به آذربایجان / پاشینیان: اگر در مورد بازگرداندن برخی از مناطق که از اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارمنستان بوده، با آذربایجان به سازشی دست نیابیم، دوباره جنگ آغاز خواهد شد

نیکول پاشینیان مدعی شده است که اگر در مورد بازگرداندن برخی از مناطق استراتژیک که از اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارمنستان بوده، با آذربایجان به سازشی دست نیابند، دوباره جنگ آغاز خواهد شد. پاشینیان در هفته‌های اخیر بار‌ها اشاره کرده که مایل است روستا‌های مورد اختلاف را به آذربایجان بازگرداند.

احتمال تحویل روستا‌های مورد اختلاف باکو و ایروان به آذربایجان / پاشینیان: اگر در مورد بازگرداندن برخی از مناطق که از اوایل دهه ۱۹۹۰ تحت کنترل ارمنستان بوده، با آذربایجان به سازشی دست نیابیم، دوباره جنگ آغاز خواهد شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اسکای نیوز نوشت: نخست‌وزیر ارمنستان هشدار داد که ممکن است در این هفته جنگ با جمهوری آذربایجان آغاز شود. 

نیکول پاشینیان مدعی شده است که اگر در مورد بازگرداندن برخی از مناطق استراتژیک که از اوایل دهه 1990 تحت کنترل ارمنستان بوده، با آذربایجان به سازشی دست نیابند، دوباره جنگ آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، پاشینیان به ساکنان یک منطقه مرزی گفت: «حالا می‌توانیم اینجا را ترک کنیم، برویم و به [آذربایجان] بگوییم که نه، ما کاری انجام نمی‌دهیم». وی افزود: «این بدان معناست که در پایان هفته جنگ آغاز خواهد شد.»

پاشینیان در هفته های اخیر بارها اشاره کرده که مایل است روستاهای مورد اختلاف را به آذربایجان بازگرداند. مقامات آذری گفته اند که بازگرداندن اراضی این کشور پیش شرط لازم برای توافق صلحی است که به سه دهه درگیری بر سر منطقه قره باغ کوهستانی پایان دهد.

دو طرف گفته اند که می خواهند یک معاهده صلح رسمی امضا کنند، اما گفتگوها در موضوعاتی از جمله تعیین مرز 1000 کیلومتری (620 مایلی) این کشورها دچار مشکل شده است.

 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، امروز در ارمنستان به سر می برد و پیش از این به گرجستان و آذربایجان، دو کشور دیگر در جنوب روسیه، سفر کرده است.

 

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان روز یکشنبه در اظهاراتی که پس از گفتگو با استولتنبرگ بیان کرد، گفت که کشورش «بیش از همیشه» به صلح با ارمنستان نزدیک شده است.

 

ارمنستان و آذربایجان هر دو سرزمین هایی را اشغال می کنند که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از قلمرو دیگری شناخته شده است.

 

ارمنستان که به طور سنتی به عنوان متحد روسیه شناخته می شود، از سال 2018، زمانی که پاشینیان به قدرت رسید، به طور فزاینده ای سعی در ایجاد روابط با غرب داشته است.

 

روابط بین مسکو و ایروان به طور فزاینده ای تیره شده است، به طوری که ارمنستان از حمایت از حمله به اوکراین خودداری کرده و آشکارا درباره امکان پیوستن به اتحادیه اروپا گفتگو می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر