کد خبر: 246353
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

جنجال تذکر حجاب از بلندگوهای مترو/ عباسی، عضو شورای شهر تهران: مردان بوالهوس ذینفعان پروژه ابتذال هستند

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به دادن تذکر حجاب از بلندگوی مترو با تأکید بر این که با اقدامات صرفاً سلبی موافق نیستم، به دیده‌بان ایران گفت: «زمانی که ابتذال از غیرابتذال قابل تفکیک نشود، خانواده و به‌ویژه زنان آسیب می‌بینند. زنان اولین قربانی این موضوع هستند و پس از آن، فرزندان و خانواده‌ها دچار آسیب می‌شوند. ذی‌نفعان این پروژه مردان بوالهوس و اهل سوءاستفاده هستند. کسانی که این ادبیات را با قدرت رسانه‌ای و مالی خود پروپاگاندا می‌کنند، چون با این ادبیات، ابتذال خود را در جامعه پنهان می‌کنند و می‌پوشانند. اگر این ادبیات حذف شود، این لایه‌ها هم خود را به سرعت نشان می‌دهند و عیان می‌شوند. در نتیجه، جامعه باید به سرعت این خطر را شناسایی کند.»

جنجال تذکر حجاب از بلندگوهای مترو/ عباسی، عضو شورای شهر تهران: مردان بوالهوس ذینفعان پروژه ابتذال هستند

دیده‌بان ایران - د ر روزهای  گذشته  روح‌الله مؤمن‌نسب، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران از فعال‌سازی ۸۰ هزار نیرو برای ایجاد تحول در حوزه حجاب در تهران خبر داده است. پس از این صحبت‌های مؤمن‌نسب بود که در یکی، دو ایستگاه متروی پایتخت شاهد ارائه شدن تذکر حجاب از بلندگوها بودیم. این‌طور به نظر می‌رسد که شهرداری تهران بیش از آن که برای تصمیمات دولت و شورای عالی امنیت ملی ارزش قائل باشد، قرار است در مسیر تعیین‌شده توسط دبیر ستاد امر به معروف استان حرکت کند. 

جنجال حجاب‌بان‌ها در مترو

 شاید کمتر کسی از یاد برده باشد که مرداد ۱۴۰۲ خبری مبنی بر استخدام ۴۰۰ حجاب‌بان با حقوق ۱۲ میلیون تومان در متروی تهران منتشر شد. مهدی چمران، رئیس شوی شهر تهران در آن زمان به حمایت از شهرداری در این خصوص پرداخت و گفت: «هر روز پیامک‌های زیاد به خود من زده می‌شود که در مترو بی‌حجابی است، اما مگر مترو با خیابان فرق دارد؟ خیابان را درست کنید، مترو هم درست می‌شود. در این زمینه به شهرداری هم فشار می‌آورند، احتمالا تحت تاثیر این فشارها، شهرداری نیز از نیروهای حجاب‌بان استفاده می‌کند.»

با این حال، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در آن زمان، از یک‌سو فعالیت حجاب‌بان‌ها در مترو را خودجوش اعلام می‌کرد و از سوی دیگر، از استخدام نیروهای انتظامی در مترو با ۱۷-۱۶ وظیفه خبر می‌داد. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز پس از این اظهارنظرها تأکید کرد: «ما چیزی به نام حجاب‌بان در مترو نداریم. آن چیزی که به آن اشاره شده است، کارکنان یگان حفاظت مترو هستند. آن‌ها لباس فرم مشخصی می‌پوشند که پشت آن کلمه یگان حفاظت نوشته شده است. این مأموران مترو در حوزه‌های کنترلی و نظارتی موضوعات مختلفی را انجام می‌دهند. همان‌طور که آقای زاکانی هم به این موضوع اشاره کرده‌اند، مأموران یگان حفاظت مترو از مواردی چون ورود آقایان به واگن ویژه بانوان جلوگیری می‌کنند و یا از ورود بار حجیم به مترو ممانعت به عمل می‌آورند.» 

حجاب بان

ستاد امر به معروف در تکاپوی فعال‌سازی ۸۰ هزار نیروی آموزش‌دیده 

سخنان مردی که پیش از این «بارداری با دو گیگابایت اینترنت» را مطرح کرده بود، بار دیگر بخشی از کشور را به تنش کشانده و سؤالات بسیاری را در جامعه به وجود آورده است. روح‌الله مؤمن‌نسب، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران روز پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ در یک نشست خبری به‌صراحت اعلام کرد: «اولویت اصلی ستاد، آموزش، سازماندهی و به‌کارگیری بیش از ۸۰ هزار آمر به معروف و ۴۵۷۵ مربی و ضابط قضایی است.»

او در این نشست از تشکیل «اتاق وضعیت عفاف و حجاب» با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی نیز خبر داد و از عموم مردم برای عضویت در قرارگاه ناظران مردمی دعوت کرد. مؤمن‌نسب این را هم گفت که «با فعال‌سازی ۸۰ هزار نیروی آموزش‌دیده می‌توان تحولی بزرگ در استان ایجاد کرد؛ حتی پیش از اتکا به بودجه‌های کلان دولتی. تأمین مالی ما عمدتاً از طریق مشارکت‌های مردمی و استفاده بهینه از امکانات موجود در سایر نهادها خواهد بود.» این سخنان او اما با واکنش تند بخشی از جامعه روبه‌رو شد و برخی دیگر از آن استقبال کردند. 

رویکردهای صرفاً سلبی نمی‌تواند حجاب را به جامعه برگرداند

در همین راستا مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران درباره ارائه تذکرات حجاب در برخی ایستگاه‌های مترو به دیده‌بان ایران گفت: «فارغ از این که تذکر حجاب داده می‌شود یا نه، ما باید از ارزش‌های اجتماعی‌مان مراقبت کنیم. یک سؤال بزرگ مطرح است؛ آیا همه با جامعه‌ای منهای ابتذال و برهنگی موافق هستیم؟ به نظر من قالب مردم ایران با این موضوع موافق هستند. اگر همه موافق باشیم، همه وظیفه داریم از جنس ایجابی نقش‌آفرینی کنیم.» 

او افزود: «من شخصاً با رویکردهای صرفاً سلبی موافق نیستم؛ البته اگر فردی بخواهد به ساختار اجتماعی آسیب برساند یا با برنامه قبلی، آسیب فردی خود را به جامعه منتقل کند، طبیعتاً باید در ساختاری از جامعه این موضوع مدیریت و کنترل شود. اما صحبت ما درباره عموم مردم است. ممکن است بدون آگاهی ناخواسته مسیری طراحی کنیم که نهایتاً به ابتذال منجر شود. همان‌طور که در مدیریت بیماری‌ها، عدم پیشگیری می‌تواند منجر به بحران شود، در جامعه نیز عدم مدیریت ابتذال می‌تواند به چالش منجر شود. بنابراین اقدامات عمومی توسط خانواده‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، نخبگان هنری و علمی، اجتماعی و رسانه‌ای باید از همین امروز آغاز شود تا از آن نقطه خطرناک جلوگیری کنیم.» 

عباسی در پاسخ به این سؤال که موضوع بی‌حجابی تا چه حد براساس نارضایتی در جامعه به وجود می‌آید،به دیده بان ایران گفت: «عوامل متعددی در این موضوعات دخیل است، اما در همه‌جای دنیا، ابتذال قبیح است و کسی از آن حمایت نمی‌کند، حتی در کشورهایی که از نظر مکتب و مذهب تفاوت‌های اساسی با کشورهای اسلامی دارند. اما ابتذال تلاش می‌کند خود را هم شکل جامعه کند. ابتذال استثنایی‌سازی نمی‌کند، بلکه در دل جامعه پنهان شود. وقتی این اتفاق بیفتد، همه و بدون استثنا در خطر قرار می‌گیرند. ممکن است فردی که حجاب کامل ندارد، عفت شخصی و درونی دارد و اجازه نمی‌دهد که کسی نگاه سوء به او داشته باشد. اما ابتذال از فرصت ایجادشده استفاده می‌کند و در جامعه لانه می‌کند و آنجاست که نمی‌توان ابتذال را از غیرابتذال تفکیک کرد.» 

او با بیان این که حرف حکومتی نمی‌زنم، بلکه به عنوان یک پژوهشگر این موضوعات را مطرح می‌کنم، افزود: «وقتی نتوان ابتذال را از غیرابتذال تفکیک کرد، آنجاست که جامعه، خانواده و به‌ویژه زنان آسیب می‌بینند. زنان اولین قربانی این موضوع هستند و پس از آن فرزندان و خانواده‌ها دچار آسیب می‌شوند. ذینفعان این پروژه مردان بوالهوس و اهل سوءاستفاده هستند. کسانی که این ادبیات را با قدرت رسانه‌ای و مالی خود پروپاگاندا می‌کنند، چون با این ادبیات، ابتذال خود را در جامعه پنهان می‌کنند و می‌پوشانند. اگر این ادبیات حذف شود، این لایه‌ها هم خود را به سرعت نشان می‌دهند و عیان می‌شوند. در نتیجه، جامعه باید به سرعت این خطر را شناسایی کند.»

عباسی با اشاره به این که جامعه باید از امروز مرزهایی برای حفظ حریم‌ها تعیین کند، تأکید کرد: «اول به خاطر خدا که در تمام ادیان حجاب و رعایت حریم را تعریف کرده است و سپس به خاطر حفظ حرمت‌های اجتماعی و نگهداری جامعه، لازم است که این خطوط نگه داشته شود. چون اگر این خطوط بشکند، ترمیم آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.» 

منبع: دیده‌بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر