رئیس پزشکی قانونی: پس از ۱۰ سال، رکورد بیش از ۲۰ هزار فوتی ناشی از تصادف را ثبت کردیم/ افزایش تلفات رانندگی پس از یک دهه نگران کننده است
عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی به دیده بان ایران گفت: متأسفانه سال گذشته پس از ۱۰ سال، رکورد بیش از ۲۰ هزار فوتی ناشی از تصادف را ثبت کردیم و این در حالی است که طی یک دهه گذشته همواره آمار تلفات زیر ۲۰ هزار نفر بود البته بهدلیل شیوع کرونا و کاهش مسافرتها در سالهای قبل، آمار سفرها پس از آن افزایش پیدا کرد که نتیجه آن افزایش تلفات شد
دیدهبان ایران؛ مهشید جعفری: در حالیکه آمار تصادفات جادهای در کشور دوباره روندی صعودی به خود گرفته، کارشناسان علت این افزایش را نهتنها در خطای انسانی، بلکه در کیفیت پایین خودروها، فرسودگی زیرساختهای جادهای و ضعف استانداردهای شهری جستوجو میکنند؛ پایتخت ایران بهعنوان پرجمعیتترین کلانشهر کشور، با حجم بالای تردد روزانه و مسیرهای پرخطر درونشهری، سهم قابلتوجهی در آمار تصادفات دارد؛ مسیرهایی که اغلب با کمبود علائم، روشنایی و خطکشیهای ایمن مواجهاند و در کنار بیاحتیاطی رانندگان، به بروز حوادث مرگبار دامن میزنند.
در جادههای بینشهری نیز وضع چندان بهتر نیست. بخش زیادی از مسیرهای پرتردد کشور بهویژه در محورهای شمالی و جنوبی، هنوز با استانداردهای ایمنی فاصله دارند و نقاط حادثهخیز سالهاست بدون اصلاح باقی ماندهاند.
علاوه بر جاده های و راه های اصلی و فرعی یکی دیگر از بزرگترین عوامل تصادفات ایران کیفیت پایین خودروهای داخلی است؛ به گفته کارشناسان ایمنی، این خودروها در آزمونهای فنی و تصادف، نمره قبولی نمیگیرند و این موضوع باعث شده حتی برخوردهای نسبتاً خفیف، گاهی به فاجعه انسانی تبدیل شود.
در چنین شرایطی، آمار تازه سازمان پزشکی قانونی از عبور تلفات جادهای از مرز ۲۰ هزار نفر در سال گذشته، زنگ خطری جدی برای دستگاههای مسئول است بر اساس گفتههای رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، بخشی از این تلفات به ضعف فنی خودروها و بخشی دیگر به نارساییهای فرهنگی و زیرساختی بازمیگردد؛ عواملی که تنها با یک عزم ملی و هماهنگی میان نهادهای مختلف میتوان از شدت آنها کاست.

عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفتوگو با دیدهبان ایران؛ با ابراز تأسف از افزایش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در سال گذشته گفت: متأسفانه سال گذشته پس از ۱۰ سال، رکورد بیش از ۲۰ هزار فوتی ناشی از تصادف را ثبت کردیم و این در حالی است که طی یک دهه گذشته همواره آمار تلفات زیر ۲۰ هزار نفر بود البته بهدلیل شیوع کرونا و کاهش مسافرتها در سالهای قبل، آمار سفرها پس از آن افزایش پیدا کرد که نتیجه آن افزایش تلفات شد.
رانندگی، پیش از هر چیز، به فرهنگ نیاز دارد
وی با اشاره به لزوم کاهش تلفات جادهای افزود: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، واقعاً نباید حتی یک کشته در حوادث رانندگی داشته باشیم. آمارهای ما مبنای بینالمللی دارد و در اختیار دستگاههای تصمیمساز و تصمیمگیر قرار میگیرد.
مسجدی ادامه داد: مطالعات ما نشان میدهد بخشی از علل این وضعیت، به کیفیت نامناسب خودروها از نظر فنی، مشکلات موجود در جادهها و راهها، و بخش دیگر به مسائل فرهنگی بازمیگردد. رانندگی، پیش از هر چیز، به فرهنگ نیاز دارد.
وی با بیان اینکه فرهنگ رانندگی مسئلهای است که همه دستگاهها بر آن اتفاق نظر دارنداظهار کرد: دستگاههای مختلف همچون پلیس، اورژانس، وزارت بهداشت و سایر نهادها همگی معتقدند که کاهش تصادفات نیازمند عزم و اراده ملی است. اگر رانندهای فرهنگ رانندگی را رعایت نکند، سرعت مجاز را در نظر نگیرد، کمربند ایمنی نبندد و به الزامات قانونی بیتوجه باشد، طبیعی است که حادثهای برای خود یا دیگران در جاده ایجاد میکند.
بین ۷ تا ۱۰ درصد مصدومان تصادفات دچار معلولیتهای دائمی میشوند
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر اینکه ما هر چقدر در این حوزه سرمایهگذاری کنیم، ارزش دارد گفت: بر اساس مطالعات انجامشده، سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر نیز دچار مصدومیت میشوند که بین ۷ تا ۱۰ درصد آنها دچار معلولیتهای دائمی میشوند.
مسجدی افزود: هزینهای که این حوادث بر دوش نظام سلامت و بیتالمال میگذارد، بسیار سنگین است. طبق برآوردها، میانگین هزینه هر مصدوم در سال ۱۳۹۹ حدود ۹ میلیارد تومان در طول عمر بوده است؛ بسته به شرایط، ممکن است فردی ۲۲ سال یا حتی ۶۰ سال با این آسیب زندگی کند.

مسجدی با تأکید بر ضرورت پیشگیری به جای درمان اظهار کرد: اگر این هزینهها در بخش پیشگیری، ارتقای کیفیت خودروها و اصلاح نقاط حادثهخیز که تعداد آنها به گفته متولیان حدود پنج هزار نقطه است و سالهاست بودجههایی برای رفعشان اختصاص مییابد صرف شود میتوان صرفهجویی بزرگی انجام داد. علاوه بر آن، از بسیاری از تلفات، مصدومان و معلولیتهای ناشی از حوادث جادهای جلوگیری خواهد شد.
رئیس پزشکی قانونی با اشاره به اینکه مشکلات تنها در جادههای بینشهری نیست، به دیده بان ایران گفت: در راههای شهری نیز با چالشهای مشابهی روبهرو هستیم. بر اساس تقسیمبندی ما، تلفات درونشهری، برونشهری و حتی در جادههای فرعی قابلتوجه است.

مسجدی خاطرنشان کرد: از نظر ما هیچ تفاوتی ندارد که یک جاده به سمت پالایشگاه، معدن یا هر مسیر دیگری باشد؛ هر جایی که خودرو در آن تردد دارد، باید دارای استانداردهای لازم برای رانندگی ایمن باشد.
منبع: سایت دیده بان ایران