صدور شناسنامه نوزاد، گواهی فوت و وضعیت تأهل کاملاً غیرحضوری شد
رئیس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: با رونمایی از 6 طرح فناورانه، فرایندهای اصلی هویتی از جمله صدور شناسنامه نوزاد، گواهی وضعیت تأهل، گواهی فوت و حتی انحصار وراثت بهصورت کامل غیرحضوری و الکترونیکی انجام میشود.
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هاشم کارگر، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در مراسم رونمایی از شش طرح مهم فناورانه این سازمان، با اشاره به رویکرد «تحقق سازمان هوشمند» اظهار کرد: در سه تا چهار سال اخیر، همه سیاستگذاریها و برنامههای ما در جهت تحقق سازمان هوشمند ثبت احوال بوده و خوشبختانه تا امروز قدمهای بسیار مهمی در این مسیر برداشته شده است.
رئیس سازمان ثبت احوال در تشریح نخستین برنامه مراسم توضیح داد: امروز سند راهبردی 10ساله سازمان رونمایی شد؛ سندی که طی دو سال و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و اساتید خبره حوزههای مختلف تدوین شده است. ما از ابتدا نظام برنامهمحوری را مستقر کردیم و هیچ اقدامی بدون برنامه انجام نشده است.
وی این سند را «منعطف» دانست و افزود: در این سند حرکت از نظام سندمحور به نظام شناسهمحور و حرکت به سمت دیجیتالیشدن کامل خدمات مورد توجه قرار گرفته است.
کارگر درباره بسته تحولی ولادت اظهار داشت: پس از الکترونیکیشدن گواهی ولادت و ایجاد سامانه تعییننام، امروز صدور غیرحضوری شناسنامه نوزاد نهایی شد و دیگر هیچ مراجعهای برای ثبت ولادت لازم نیست.
وی با اشاره به یکی از خدمات پرکاربرد سازمان گفت:گواهی وضعیت تأهل اکنون کاملاً الکترونیکی صادر میشود؛ اقدامی که به کاهش هزینهها، افزایش شفافیت و جلوگیری از سوءاستفادهها کمک میکند.
رئیس سازمان ثبت احوال درباره طرح دیگر مراسم عنوان کرد: صدور هوشمند گواهی فوت راهاندازی شده و خانواده متوفی میتوانند بدون مراجعه حضوری و از طریق سامانه صحیح این گواهی را دریافت کنند. این خدمت برای خانوادههای داغدار بسیار مهم و تسهیلگر است.
کارگر با اشاره به اینکه انصحار وراثت از قوه قضاییه به سازمان ثبت احوال انتقال پیدا کرده است، گفت: مطابق برنامه هفتم توسعه، صدور گواهی انحصار وراثت به ثبت احوال منتقل شد و اکنون این گواهی بهصورت خودکار، غیرحضوری و بدون درخواست صادر میشود. تاکنون نزدیک به 285 هزار گواهی صادر و برای وراث ارسال شده است.
وی درباره سامانه قوانین و مقررات توضیح داد: بهدلیل حجم گسترده قوانین و آییننامهها، سامانه قوانین و مقررات طراحی شد تا همکاران و مردم بتوانند مقررات مورد نیاز را سریع و هوشمند جستوجو کنند.
کارگر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان (CRM) نیز افتتاح شد. شهروندان از طریق شماره 1510 میتوانند درخواستها و سوالات خود را مطرح کنند و پاسخ لحظهای بگیرند. تمام اطلاعات در داشبوردهای هوشمند ثبت میشود و به سیاستگذاری دقیقتر کمک میکند.
وی با اشاره به تأکیدات دولت و مقام معظم رهبری بیان کرد:اصل کار سازمان ثبت احوال، ارتقای رضایتمندی مردم است. دولت چهاردهم و ریاست محترم جمهور همواره بر خدمت آسان، سریع و مستقیم تأکید دارند و مقام معظم رهبری نیز همین نگاه را دنبال میکنند.
رئیس سازمان ثبت احوال در پایان، ضمن تقدیر از کارکنان سازمان گفت: این دستاوردها نتیجه تلاش شبانهروزی همکاران ما در ستاد و سراسر کشور است و هدف نهایی همه این اقدامات، افزایش سرعت خدمترسانی و رضایتمندی مردم است.