ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران: عدم شفافیت درباره هزینهکرد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری/ قرارداد ۲.۱ میلیارد یورویی شهرداری با چین هنوز غیرشفاف است
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران ضمن انتقاد از آمارهای ضد و نقیض شهرداری درباره تعداد اتوبوسهای پایتخت و سایر آمارهای مربوطط به حملونقل عمومی، به دیدهبان ایران گفت: بهترین دوره شهرداری از نظر تأمین منابع مالی و فروش املاک و سرمایه شهر، این دوره بوده است که ۵۰ درصد بودجه آن هم قرار بوده صرف حملونقل عمومی شود. این که در ۴ سال این دوره، ۱۸۰۰ اتوبوس وارد چرخه حملونقل عمومی شده است، آنهم با ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران، کار شاقی نیست./ غیر از نصف بودجه سالانهای که در شورای شهر برای حملونقل مصوب کردیم، شورا مجوزی هم به شهرداری تهران داد که در تاریخ بلدیه بیسابقه بود. شورای شهر تهران برای قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو هم بهصورت مجزا تحت عنوان برقیسازی به شهرداری تهران مجوز داد که در هیچ دورهای چنین اتفاقی نیفتاده است. این رقم، چیزی قریب به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و وقتی این منابع کنار هم قرار میگیرند، اصلاً با اعدادی که دوستان در حوزه حملونقل میگویند که «ما قرارداد بستیم و وارد کردیم» منطبق و شفاف نیست.
دیدهبان ایران؛ پریسا هاشمی: از سال دوم آغاز به کار مدیریت شهری فعلی، نیمی از بودجه ابرشهر تهران به حوزه حملونقل اختصاص یافت و علاوه بر این، شورای شهر تهران طی مصوبهای، مجوز عقد قراردادی به ارزش بیش از ۲.۱ میلیارد یورو را به شهرداری داد تا با چین منعقد شود و کمبودهای اتوبوس، تاکسی، موتورسیکلت و اسکوتر برقی در پایتخت رفع شود؛ قراردادی که از آن بهعنوان بزرگترین بسته مالی حملونقل در تاریخ مدیریت شهری یاد میشود. با وجود این حجم از اعتبار و تأکید بر اولویتگذاری در نوسازی ناوگان، علیرضا زاکانی و تیم او طی سه سال گذشته تنها یک شعار ثابت را در حوزه اتوبوسرانی تکرار کردهاند: «تا پایان سال ۵ هزار دستگاه اتوبوس وارد تهران میشود.»
این وعده، بارها و در سالهای مختلف تکرار شده است، اما مبنای سالانه و گزارش شفافی از آن در دست نیست و مشخص نیست منظور شهردار تهران «پایان کدام سال» و «کدام دوره زمانی» است. از سوی دیگر، جزئیات قرارداد منعقدشده میان شهرداری تهران و شرکتهای چینی در حوزه حملونقل عمومی، از همان ابتدا بهحدی پرابهام بود که سازمان بازرسی کل کشور نیز به آن ورود کرد. در نهایت، شهروندان تهران هیچگاه ۵ هزار اتوبوس وارداتی زاکانی را به چشم ندیدند؛ همان اتوبوسهایی که شهردار تهران و تیمش بارها برای ورودشان به چین سفر کردند و تنها هزینههای گزاف سفر آنها روی دست شهر ماند.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره عملکرد مدیریت شهری با دیده بان ایران گفت و گو کرده است:

تخصیص ۵۰ درصد بودجه شهرداری به حملونقل در دوره کنونی شهرداری تهران
«در حال حاضر معلوم نیست این حجم از پولی که شورای شهر تهران برای حملونقل عمومی تصویب کرده، کجاست.» این مخلص کلام ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفتوگو با دیدهبان ایران است.
او در پاسخ به این سؤال که چرا در دوره فعلی مدیریت شهری، وعدههای شهرداری نجومی و همراه آمارهای غلوشده است و مدیران شهرداری در مقابل اعضای شورای شهر میایستند، به دیده بان ایران گفت: «این ادبیات جزو ذات کار آنهاست. من هم اخیراً گفتم که واقعاً در تبلیغات عملکرد شهرداری بزرگنمایی میکنند و فکر میکنند با نفی گذشته میتوانند عملکرد خود را برجسته کنند، در حالی که انصاف این است که آدم واقعیت را بگوید. یعنی آن چیزی که تحویل گرفته است را بهصراحت اعلام کند.»
امانی ادامه داد: «در کدام دوره مدیریت شهری ۵۰ درصد بودجه شهرداری به حملونقل اختصاص پیدا کرده است؟ چرا ما باید در قضاوت کردن درباره سایر ادوار شهرداری حتی در مورد دوره پنجم مدیریت شهری (که شورا و شهرداری در اختیار اصلاحطلبان بود)، بیانصافی کنیم؟ دورهای که بیش از دو سال آن در کرونا گذشت و درآمد شهرداری فقط در حد پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و نگهداشت شهر بود. اگر آنها (مدیران دوره پنجم) پول داشتند، نمیخواستند اتوبوس بخرند؟ آنها هم دوست داشتند اتوبوس بخرند.»
آمارهای شهرداری درباره تعداد اتوبوسهای تهران شفاف نیست
امانی همچنین تأکید کرد: «بهترین دوره شهرداری از نظر تأمین منابع مالی و فروش املاک و سرمایه شهر، این دوره بوده است که ۵۰ درصد بودجه آن هم قرار بوده صرف حملونقل عمومی شود. این که در ۴ سال این دوره، ۱۸۰۰ اتوبوس وارد چرخه حملونقل عمومی شده است، آنهم با ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران، کار شاقی نیست. به نظر ما، عقبافتادگی جدی در اینباره وجود دارد. نمیتوانند بگویند «در برنامه بوده که بوده.» برنامه سند جمعی شورای شهر است و باید ملاک عمل شهرداری قرار بگیرد.»
او با اشاره به این که ما این ادبیات را نمیپذیریم، گفت: «حتی در گزارشی که در صحن ارائه کردند، معلوم نشد سرجمع چه تعداد اتوبوس واقعاً در شهر تهران وجود دارد. یعنی یعنی چه تعداد اتوبوس فعال است و چه تعداد اتوبوس در خط کار میکند. در آمارها از ۳۲۰۰ اتوبوس گفته شد، اما بعداً این آمار به ۲۰۰۰ دستگاه رسید و یک مرحله گفتند بیش از ۵ هزار اتوبوس. یعنی بازهم آمارها شفاف نبود.»
در تفریغ بودجه ۱۴۰۱، اعتبار مصوب به حوزه حملونقل تخصیص پیدا نکرده بود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به قرارداد شهرداری تهران با چین در حوزه حملونقل نیز اشاره کرد و به دیده بان ایران گفت: «غیر از نصف بودجه سالانهای که در شورای شهر برای حملونقل مصوب کردیم، شورا مجوزی هم به شهرداری تهران داد که در تاریخ بلدیه بیسابقه بود. شورای شهر تهران برای قراردادی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو هم بهصورت مجزا تحت عنوان برقیسازی به شهرداری تهران مجوز داد که در هیچ دورهای چنین اتفاقی نیفتاده است. این رقم، چیزی قریب به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و وقتی این منابع کنار هم قرار میگیرند، اصلاً با اعدادی که دوستان در حوزه حملونقل میگویند که «ما قرارداد بستیم و وارد کردیم» منطبق و شفاف نیست.»
امانی در پایان در پاسخ به این سؤال که این بودجهها، در کجا هزینه شده است؟ تأکید کرد: «این موضوع در گزارش تفریغ بودجه مشخص میشود. متأسفانه در تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱، بازهم آنگونه که باید، ۵۰ درصد بودجه به حوزه حملونقل تخصیص پیدا نکرده بود.»
منبع: دیدهبان ایران