کد خبر: 27320
A

اغلب جوجه فلامینگوهای بستر خشک بختگان به پرواز درآمدند

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان داشت:اغلب جوجه فلامینگوهایی که طی روزهای گذشته دربستر خشک دریاچه و تالاب بختگان گیر افتاده بودند با ابتکار اهالی روستاها و دوستداران محیط زیست شرایط زیست بهتر پیدا کردند و به دریاچه مهارلو یا آبگیرهای اطراف پرواز کردند.

اغلب جوجه فلامینگوهای بستر خشک بختگان به پرواز درآمدند

دیده بان ایران: اسماعیل امیری سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اوایل مرداد 96 تعدادی جوجه فلامینگو در بستر خشک تالاب و دریاچه بختگان در دام خشک شدن دریاچه افتادند که با مشورت صاحب نظران و تشکیل جلسه کمیته بحران در اداره کل محیط زیست فارس و استفاده از تجربیات علمی و دانش محلی راه حل احداث کرت و ذخیره آب در محل زیست فلامینگوها که ترکیبی از تجربه و عمل و دانش بومی بود اجرا شد و موفقیت آمیز هم بود.
امیری اظهار داشت: با احداث کرت های نسبتا عمیق به تعداد 18 فقره و با توجه به سطح ایستایی بالای آب مقدار مناسبی آب در این کرت ها جمع و مواد غذایی و آب مورد نیاز با شرایط حداقلی و دست ساز انسان تا آماده شدن جوجه ها برای پرواز فراهم شد و برخی از جوجه ها در این مدت بزرگ شدند و قدرت پرواز پیدا کردند.
رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: اغلب جوجه فلامینگوهایی که بزرگ شدند، پرواز کردند از جمله 2 جوجه فلامینگو که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شده پرواز کردند و با دیدن اولین آب در حاشیه استخرهای آب شهرستان استهبان فرود آمده اند که این موضوع به محیط زیست شهرستان استهبان گزارش شد و با هماهنگی صورت گرفته این فلامینگوها هم به دریاچه مهارلو منتقل و رها سازی شدند.
امیری از شهروندان خواست در صورت مشاهده فلامینگو در کنار آبگیرها یا استخرها به محیط زیست اطلاع دهند زیرا از آنجایی که دخالت انسان در طبیعت و عوامل طبیعی مانند خشکسالی، تغییرات دما موجب تخریب محیط زیست شده و چرخه طبیعی و اکولوژی را بهم زده ما شاهد برخی رخ دادها از جمله فرود فلامینگوها در مناطق غیرزیست محیطی ، باغ ها و استخرها هستیم.
طی چند روز گذشته دوستداران محیط زیست و ساکنان روستای بستروم در حاشیه دریاچه بختگان قبل از آنکه تعداد بیشتری جوجه فلامینگو در بستر خشک دریاچه گرفتار شوند با همکاری مأموران محیط زیست موفق شدند حدود یک هزار جوجه فلامینگو تازه متولد شده را از خطر مرگ نجات دهند.
دریاچه بختگان که دومین دریاچه بزرگ داخلی ایران بعد از دریاچه ارومیه به شمار می‌رود اکنون نزدیک به 14 سال است که به دلیل تداوم خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های حوضه آبریز توسط کشاورزان همچون بسیاری از تالاب‌های دیگر فارس خشک شده است.
امسال با آبگیری موقت دریاچه و بارندگی های نسبتا مناسب زمستانی ، فلامینگوها در سواحل شرقی بختگان فرود آمدند و شروع به لانه‌سازی و تخمگذاری کردند اما با گذشت زمان و افزایش دمای هوا اندک آب موجود در دریاچه خشک شد و موجب گردید تا ده‌ها جوجه فلامینگو در پهنه خشک بختگان گرفتار شوند .
دریاچه و تالاب بختگان در فاصله 250 کیلومتری شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد ، دریاچه مهارلو در فاصله 35 کیلومتری شرق شیراز نیز محل زیست فلامینگوها در سالهای پرباران است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر