کد خبر: 31332
A

روزانه 80 بیمار کلیوی در بیمارستان توحید سنندج دیالیز می شوند

رئیس بیمارستان توحید سنندج گفت: بطور متوسط در هر روز 80 بیمار کلیوی در بخش دیالیز این بیمارستان خدمات دریافت می کنند و دیالیز می شوند.

روزانه 80 بیمار کلیوی در بیمارستان توحید سنندج دیالیز می شوند
دکتر رسول نصیری روز شنبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تعداد بیماران دیالیزی در استان کردستان را 516 نفر اعلام کرد و افزود: ماهیانه یک هزار و 800 جلسه دیالیز برای 168 بیمار در بخش دیالیز این بیمارستان انجام می شود.
وی اظهار کرد: 30 تخت فعال در بخش دیالیز بیمارستان توحید وجود دارد که از این تعداد 29 تخت عادی و یک تخت ایزوله است و به بیماران کلیوی خدمات رسانی می کند.
دکتر نصیری با اشاره به اینکه هم اکنون 37 دستگاه دیالیز در بخش دیالیز بیمارستان توحید سنندج وجود دارد، تاکید کرد: تعداد 14 دستگاه از کارآیی مناسب برخوردارند، چهار دستگاه فرسوده، اسقاطی و فاقد کارایی است و 19 دستگاه نیز باید نوسازی و یا تعویض شوند.
وی با بیان اینکه برخی دستگاه های بخش دیالیز عمر مفید دارند اما برخی دیگر نیازمند توسعه و تجهیز هستند، یادآور شد: توسعه و تجهیز بخش دیالیز نیازمند تخصیص اعتبارات و تامین هزینه ها است.
دکتر نصیری با بیان اینکه امکانات و تجهیزات بخش دیالیز پاسخگوی نیاز بیماران است اما با توجه به رعایت استانداردهای فعلی مناسب نیست، گفت: تعویض، نوسازی و تجهیز این مرکز به امکانات و تجهیزات روز نیازمند 60 میلیارد ریال اعتبار است.
رئیس بیمارستان توحید سنندج با اشاره به اینکه بیماران بخش دیالیز عمدتا افرادی هستند که کلیه هایشان را از دست داده اند، اضافه کرد: فشار خون بالا، مصرف بالای نمک و بیماران مبتلا به دیابت از جمله افرادی هستند که در معرض خطر از دست دادن کلیه هستند.
وی کنترل بیماری های کبدی، فشار خون، دیابت و عوامل استرس زا را بهترین راهکار پیشگیری از انجام دیالیز دانست و افزود: آموزش و اطلاع رسانی به مردم در زمینه کنترل بیماری و مراجعه به موقع به پزشک می تواند آمار ابتلا به بیماری کلیوی و دیالیزی را کاهش دهد.
به گزارش ایرنا، کلیه ها مسئول فیلتر کردن و در واقع تصفیه کردن مواد زائد از خون هستند و دیالیز عملیات جایگزینی برای بسیاری از وظایف و مسئولیت های طبیعی کلیه ها است، دیالیز برای افرادی که کلیه هایشان به خوبی کار نمی کند، کمک می کند بتوانند زندگی عادی داشته باشند.
فشار خون بالا و دیابت از علل مهم بروز نارسایی کلیه است، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 10 میلیون نفر در کشور به فشار خون و دیابت مبتلا هستند که بیش از نیمی از آنها از بیماری خود خبر ندارند.
10 میلیون ایرانی که به فشار خون و دیابت مبتلا هستند در خطر نارسایی کلیه قرار دارند، 80 هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا هستند و هر سال 15 درصد به تعداد آنها اضافه می شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر