کد خبر: 34297
A

وزیر بهداشت پاکستان: طرح تحول سلامت نشانه پیشرفت ایران است

وزیر بهداشت پاکستان گفت: پاکستان نیز همانند ایران طرحی در حوزه سلامت اجرایی کرده و طرح تحول سلامت نشانه پیشرفت ایران در منطقه است.

وزیر بهداشت پاکستان: طرح تحول سلامت نشانه پیشرفت ایران است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، « افضل ترار» در دیدار با سیدحسن هاشمی با اعلام این که طرح تحول سلامت نشان از پیشرفت ایران در منطقه دارد، گفت: پاکستان نیز چنین طرحی را اجرایی کرده و قطعا در این حوزه از ایران کمک می گیرید.
وی با اشاره به اشتراکات زیاد دو کشور در حوزه ها فرهنگی و دینی گفت: دو کشور به عنوان دو کشور اسلامی می توانند در حوزه های مختلفی از جمله تحقیقات و پژوهش با یکدیگر همکاری کنند.
ترار با اعلام این که برنامه های ایران در حوزه کنترل بیماری های غیرواگیر یکی دیگر را زمینه های همکاری میان دو کشور می تواند باشد،گفت: هزینه های بیماری های غیر واگیر مانند سرطان بسیار زیاد است و پاکستان علاقمند است از تجربیات و برنامه های ایران در این خصوص استفاده کند.
وی درباره ورود دام های آلوده و داروهای جعلی از مرز ایران و پاکستان به داخل خاک ایران گفت: ایران و پاکستان مرزهای طولانی بایکدیگر دارند که باید با کمک تجهیزات امن تر شود .
همچنین ترار افزود: ما در وزات بهداشت پاکستان اقدامات جدی برای مبارزه با تولید کنندگان داروهای غیر مجاز انجام داده ایم و قوانین سخت گیرانه تری در این خصوص وضع کرده ایم.
وزیر بهداشت پاکستان اضافه کرد: البته در پاکستان نقاط صعب العبوری وجود دارد که قاچاقچیان دارو از آن استفاده می کنند ولی ما با رایزنی هایی که با نیروهای مرزی انجام دادیم امیدواریم این معضل را ریشه کن شود.
وی درباره شیوع بیماری فلج اطفال در کشور پاکستان گفت: در این خصوص برنامه های جدی داریم و نهاد بین المللی در این حوزه به ما کمک می کنند ولی بارها شاهد بودیم برخی از گروه های خودمختار در روند واکسیناسون اختلال ایجاد می کنند و یکی دیگر از چالش های ما در این خصوص حضور غیر مجاز افغان ها در پاکستان است که به گسترش ویروس فلج اطفال کمک می کند.

** باید شاهد همکاری بیشتری در زمینه بازار دارویی بین دو کشور ایران و پاکستان باشیم
دکتر سید حسن هاشمی ضمن تشکر از دولت و ملت پاکستان برای ابراز همدردی با زلزله‌زدگان ایرانی و کمک‌هایی که برای آنان ارسال کردند، گفت: جمهوری اسلامی پاکستان و جمهوری اسلامی ایران دو کشور مهم و تاثیرگذاردر جهان اسلام هستند و جدای از همسایگی دارای ارزش‌ها، فرهنگ و دین مشترک هستند .
وی با اشاره به مشکلات موجود در مرز میان ایران و پاکستان در زمینه تردد افراد و دام‌ها همچنین کشته شدن دام‌ها در این مرز و انتقال بیماری‌ها گفت: به نظر می‌رسد باید قرنطینه‌های جدی‌تری در مرز داشته باشیم و همکاری میان دامپزشکی ایران و وزارت سلامت پاکستان کاراتر باشد.
هاشمی همچنین با ارایه پیشنهادی در این باره گفت: پیشنهاد می‌کنم مجموعه‌ای در حوزه فراورده‌های دامی و کشاورزی بین وزارت کشاورزی ایران و پاکستان داشته باشیم تا از انتقال بیماری‌ها جلوگیری کند و بتوانیم در برابر بیماری‌ها مصونیت بیشتری داشته باشیم.
هاشمی با بیان اینکه سالانه ایران از پاکستان 500 میلیون دلار برنج و کنجد وارد می کند، گفت: در زمینه واردات غذایی نیز می‌توانیم همکاری‌های مشترکی با هدف حفظ امنیت غذایی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید شاهد همکاری فعال‌تری در زمینه بازار دارویی منطقه در دو کشور باشیم، افزود: امیدوارم برای بخش خصوصی دو کشور فرصت بیشتری فراهم شود تا بتوانند محصولات دارویی‌شان را به یکدیگر عرضه کنند. چنانچه به بخش خصوصی دو کشور در حوزه دارو کمک کنیم شاهد پیشرفت بیشتری در زمینه داروها و واکسن‌ها خواهیم بود.
در عین حال در حوزه اجتماعی هم می‌توانیم با پاکستان همکاری‌های مشترک خوبی داشته باشیم چرا که بی تردید وظیفه اصلی ما پیشگیری است که این موضوع با ارتقای دانش و فرهنگ مردم‌مان محقق می‌شود.
هاشمی با اشاره به برنامه ملی ایران در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: این برنامه از سوی سازمان بهداشت جهانی جزء 10 برنامه برتر دنیا شناخته شده است و ما از هیچ همکاری و کمکی به کشور پاکستان برای پیشگیری از این بیماری‌ها دریغ نمی‌کنیم.
وی افزود: حمایت از شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی در دو کشور هم از نظر سرمایه گذاری مشترک و هم در حوزه واردات و صادرات می‌تواند به این شرکت‌ها کمک کند تا در بازار منطقه نقش‌آفرینی داشته باشند.
افضل ترار وزیر خدمات بهداشتی، مقررات و همکاری های کشور پاکستان در صدر هیاتی 14 نفره روز گذشته وارد تهران و قرار شد فردا از اصفهان و شیراز هم دیدن کند.
اجتمام*
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر